• Saralainen

Normalt att undra vad man gett sig inpå?

Hejsan!
    Är lycklig sambo och förlovad och har pratat periodvis om giftemål. Nu har jag börjat längta oerhört mkt efter barn och vill skaffa detta snarast. Sambon vill att vi gifter oss först innan vi skaffar barn och det tycker jag är helt ok.
    Jag är 27 år gammal.
    Jag kan inte tänka mig att leva med någon annan och jag ser väldigt mkt upp till honom och beundrar många av hans sidor.
    Visst har vi väl lite tjafs och bråk..kanske är det detta som gör att jag får orosmoln? Eller har alla det?
    Jag känner att det är rätt att gifta mig med honom! Jag vill leva med honom.
    Men det känns som ett så stort steg att ta och man känner sig nervös och undrar vad man gett sig in på?
    Någon mer som känner igen sig eller är jag ensam om detta? =)

• Svar på tråden Normalt att undra vad man gett sig inpå?
  • didis

Det är naturligt vid alla stora förändringar i livet att man tvekar - är det här rätt val? Och det vet man ju aldrig förrän efteråt!

Hur länge har ni varit sambos? Om ni har bott tillsammans länge borde inte en vigsel göra så stor skillnad. Jag förväntar mig inget annat än att vi får en nytändning i och med planerandet och allt runt om kring. Annars pågår nog livet likadant i april som i februari. Jag menar, inte blir jag ekonomiskt oberoende och slipper arbeta resten av livet direkt, förändringen blir mest känslomässig (om någon).

Livet går inte att planera i detalj - känns det rätt att gifta sig innan ni får barn - gör det. Känns det rätt att skaffa barn först - gör det. Livet blir sällan som man tänkt sig ändå.

• Saralainen

Du är så vis så =) Du har helt rätt i vad du säger. Tycker detta pendlandet i känslor är döjobbigt bara.
    Vi har bott ihop och varit förlovade i 2 år.
    Jag tror inget kommer förändras om vi gifter oss.
    Det är mer att jag är rädd om vi ska behöva skilja oss någon gång i framtiden..har skiljda föräldrar och fy nä det vill jag inte gå igenom. Varken känslomässigt eller ekonomiskt.
    Det är mkt lättare att vara sambo och isåf bara ta sitt pick och pack och dra =)
    Vad feg jag känner mig.

• didis

Men varför inte fortsätta vara sambor om du känner så? Vill ni ha extra skydd om den andre avlider kan ni skriva inbördes testamente och ni ärver då varandra.

All juridik kan ordnas utan vigsel så länge ingen av er har barn tillsammans eller tidigare.

Och varför gifta sig om det inte "behövs"? Juridiskt behöver ni det inte och du känner dig tveksam. Vänta några år och se vart det bär hän, kanske känner du dig mindre tveksam om något år.

Saralainen skrev 2008-09-30 10:06:18 följande:
    Du är så vis så =) Du har helt rätt i vad du säger. Tycker detta pendlandet i känslor är döjobbigt bara.Vi har bott ihop och varit förlovade i 2 år.Jag tror inget kommer förändras om vi gifter oss.Det är mer att jag är rädd om vi ska behöva skilja oss någon gång i framtiden..har skiljda föräldrar och fy nä det vill jag inte gå igenom. Varken känslomässigt eller ekonomiskt.Det är mkt lättare att vara sambo och isåf bara ta sitt pick och pack och dra =)Vad feg jag känner mig.
  • anne på grönkulla

Fast jag förstår inte riktigt varför det ska vara en större sak att bryta upp från ett längre samboförhållande än från ett äktenskap av samma längd? Sålänge ni inte har barn eller egendom ihop så är det såklart mindre "nödvändigt" att gifta sig av praktiska/juridiska/ekonomiska skäl. Men rent känslomässigt så ser jag inte varför det skulle vara annorlunda?

• Saralainen

Anledningen att vi vill gifta oss är ju just för att vi ska skaffa barn.
    Och jag vill ju gifta mig!
    Men ibland kommer lite orosmoln in när man undrar vad man ger sig in på eftersom det är ett så stort steg.
    Och då känns det skönt att höra att det är ganska normalt med dessa funderingar och att det inte behöver betyda att man gör fel beslut i sitt liv =)

• Stjärnblomma

Jag tror det är bra att fundera lite ibland över hur man själv egentligen tänker och känner, så heja dig! Vad i äktenskapet är det som du tycker är ett stort steg? Ni är ju redan sambo och planerar barn - vad är det i dina ögon för extra grej med att vara gift?

• EllaM

Det är helt normala funderingar du har! Det tror jag alla har när man börjar prata om bröllop. Det är ett stort steg att ta, och om man inte reflekterade över det som du gör tycker jag nog inte att man insett allvaret i att gifta sig.

Däremot tycker jag att ni ska gifta er! Så länge ni inte har barn kan ni trygga den ekonomiska biten med testamente, samboavtal och olika försäkringar med varandra som förmånstagare. Men jag anser att det är väldigt viktigt, ur juridisk synvinkel, att vara gift när man har barn. Då har man inte alls samma trygghet om den ena skulle avlida, och det kan man aldrig avtala fram.

Och att skaffa barn är ett långt större steg än att gifta sig. Kanske bör man vara redo för den bindning det innebär att gifta sig innan man skaffar barn? Det tycker åtminstone jag.

Det är heller inte lättare att bryta upp bara för att man inte är gift. Det är precis lika svårt, jobbigt, sorgligt och tragiskt oavsett. Man kan inte bara ta sitt pick och pack och dra när man bara är sambo heller... Det är mycket som ska ordnas (bodelning, lån som kanske ska lösas, sälja lägenhet mm) rent praktiskt ändå, så den biten har inte så stor betydelse. Och känslomässigt är det ingen skillnad heller. Speciellt inte om man har barn ihop!

Så våga ta chansen att gifta er om det känns rätt och ni känner er redo!! Man vet aldrig vad som händer, men man kan inte avstå från sådant bara för rädslan att man kanske någon gång i framtiden inte längre vill leva ihop.

Dessutom, om man har svårt att få barn är det betydligt lättare att få adoptera om man vara gifta i flera år. Också något att tänka på.

• hgav

Att skaffa barn med någon är ju ett mycket större beslut än att gifta sig!!!!!
    Jag är oxå skilsmässobarn och har väl lite svårt att tro på den eviga kärleken. Jag känner dock att jag hittat mannen i mitt liv och kan inte tänka mig att leva med någon annan än honom.(Nu är det mindre än 2 veckor till min bröllopsdag). Vi har en 15 månaders tjej och efter att hon kom var beslutet att gifta sig inte ett dugg svårt. Har man barn ihop så "sitter man ihop" resten av livet oavsett. Men har hela tiden en gemensam 3:e person att ta hänsyn till. (Tyvärr är detta något inte alla separerade/skilda föräldrar förstår - vilket går ut över barnen).

Har ni bestämt er för att ni vill ha barn i hop och du VILL gifta dig så - GO FOR IT! Som sagts tidigare - det går aldrig att få några garantier för livet.

• passionsblomman

Go girl!
    Är ni beredda att sätta barn till världen kan ni aldrig fatta ett större beslut.

Enda anledningen att inte gifta sig i det läget är väl om man inte tillskriver äktenskapet i sig någon särskild innebörd.

Jag längtar jättemycket efter att få bli Fru.... och tycker det känns mycket roligare att tänka på "min man/make" än "sambo".
    Det är nog för att jag ser äktenskapet som ett beslut om att gå i "förbund" med avsikten att det ska vara vi, inte bara vi får väl se hur det går. Sambo blev vi liksom allteftersom. Och jag tänker mig att jag de pissiga perioderna ska kunna hämta lite lugn och styrka i minnet av ..."inför Gud och i denna församlings närvaro..."

Jag vet verkligen att garantier ändå aldrig finns, men det är liksom ett viljebeslut som känns stort för mig.
    ordningsföljden för mig blev nu barn först, fortfarande sambo, men med förlovningsring och drömmen om "vår dag"

Förstår att du funderar och jag tycker bara det är ett tecken på att du tar ditt liv på allvar.

• Joeline

Håller med vad flera har sagt, att skaffa barn tillsammans känns som mkt större än att gifta sig. Att skaffa barn är ju ett livslångt åtagande. Men att låta bli att gifta sig för att kunna "ta sitt pick och pack och sticka"... är det en bra inställning om man skaffar barn tillsammans?

Svar på tråden Normalt att undra vad man gett sig inpå?