• Hestia

Hjälp mig välja! Sy på ärmar på min axelbandslösa klänning? (bilder finns)

Hej!
    Funderar på om jag skulle sy på ärmar på min brudklänning, dels för att det skall kännas mindre naket, dels för att jag trots allt gifter mig i oktober...

Så här ser min klänning ut:www.henriettae.stahlbrandt.com/Brollopsinspirationer/min%20kl%e4nning.htm

Så här vill jag i så fall att ärmarna skall se ut: www.bridesave.com/images/gowns/ma6154m.jpg

Vad tror ni?? Jag skall i så fall inte ha broderier på ärmarna (eftersom det är det på klänningen), och de fåniga små axelbanden som finns skall jag i vilket fall ta bort...

• Svar på tråden Hjälp mig välja! Sy på ärmar på min axelbandslösa klänning? (bilder finns)
  • Niki

Jag tror att det kan bli jättefint att sy på en liten ärm, klänningen "tillåter" ju det utan att det ser påsytt ut om du förstår vad jag menar.
    Kram

• Fredhäll

Nej, jag tror inte på ärm. Snarare att du har en schal till klänningen eftersom det är oktober...

• helmi

Jag har en likanande klänning och det fungerar INTE att sy en arm i efterhand
    Däremot blir det fint med en liten jacka (bolero) eller schal till.

• Hestia

helmi - sjal är mitt andra val!
    Varför fungerar det inte att sy på ärm?

• helmi

Jag är inte sömmerska men när jag sydde upp min klänning (axelbandslös)så frågade jag om detta och fick veta att det inte går, att man borde ha gjort det när man klippte tyget (jag kan verkligen ingenting om det här området och kan inte heller förklara med rätta termer). Visserligen KAN man säkert göra det, men inte utan att det ser tillgjort ut. Det kan vara svårt att hitta rätt tyg och även om du hittade det så är det inte exkat likadan (nyare och ljusare). Jag tycker att klänningen är jättefin som den är.

Men som sagt så är jag inte kunnig i området utan litar på dom två (oberoende av varandra) sömmerskor som har sagt att det inte går att göra det. (jag funderade på det ett tag).

Lycka till!

• Hestia

helmi - Det låter ju jobbigt! :( Tygproblemet gör inget, jag hade inte tänkt att ha samma tyg på ärmarna i alla fall... Men eftersom de ärmarna jag tänker på är avtagbara (på bilden jag visade ovan), så tycker jag det borde fungera. Men, jag är inte heller någon sömmerska, och jag får inte tag på min sykunniga syster just nu... :(

• åsis

Hej!

Tittade på klänningen och tycker att den fungerar jätte bra både med och utan ärmar.

Syr mycket själv, och de små ärmarna (i tyll-tyget) behöver man inte ha haft med i planerna från början. Visst kan det bli lite trix med att få fast dem snyggt, men det går.

• helmi

Ok jag ber om ursäkt det var faktiskt först nu som jag kollade på bilden (med ärm). Jag tror inte att det blir någon problem att ha det så eftersom meningen är inte att det ska se ut som att det var klippt så. Om du tycker att det blir fint är en sak, men om du funderar på att ha någonting som värmer, är det nog bättre att ha en liten jacka eller en schal.

• Jj?

Hestia! På bilden ser det inte riktigt ut som ärmar utan mer som breda axelband och det fungerar nog att sätta på.

(Ska man ha en riktig ärm måste man ha ärmhål och det kan vara svårt att klippa i efterhand, det är säkert det helmis sömmerska menade)

• helmi

Tack jp? Det var det jag menade.

• Anonym

förlåt om jag skriver en kommentar som jag känner kan missupfattas men det är i bästa välmening. Jag tycker att du ska har en bolero till, klänningen såg lite trång ut över bysten på dig och det skulle du kunna dölja med en sjal eller bolero. Otroligt snygg klänning!!!!

• Hestia

Anonym - kan bero på att klänningen inte har gjorts ändringar på än, lovar att jag inte skall se ut som en rysk kulstöterska på min bröllopsdag! ;)

• Johanna = en lat kock

jag hade en fundering till mej själv man den skulle nog passa till din klänning...

att göra som en kort tröja (som går precis mitt på eller precis under bysten) i ngt genomskinligt tyg... med knappar i ryggen

• Nynnar

De ärmarna du visade tycker inte jag gör ngn större skillnad för värmns skul... kör ärmlöst med en bolero eller dylikt. Jag har just köpt en halterneck, jag gifter mig i november!! *ler stort* Hoppas jag inte fryser ihjäl!! Provade en supersnygg minkstola i äffären... fast den kändes lite dyr. Men snyggt var det.

• Charlie

Jag skulle nog också välja en liten "tröja" eller bolero!

• linn

Jag tror att det skulle bli fint med de små ärmarna men jag tror ännu mer på en bolero. Jag såg en bild på en brudklänningssida på en bolero i "genomskinligt" vitt tyg till axelbandslöst, supersnyggt, då ser man hur klänningen ser ut ändå. Boleron var ganska nätt och gick precis bara över axlarna, framifrån såg det nästan bara ut som två ärmar som var lite vidare nere vid handen. Det som var så snyggt var att den inte täckte urringningen och att klänningen kom till sin rätt trots "ytterplagg". Jag hittar inte den där sidan nu men jag lägger in den om jag híttar den.

Svar på tråden Hjälp mig välja! Sy på ärmar på min axelbandslösa klänning? (bilder finns)