Ta betalt för uteblivet umgänge med barn???
Hej!
Min sambo har knappt träffat sina tonåringar sedan i våras! Killen är 18 år, så han gör ju som han vill. Och det är väl ok. Men dotterns är 13 år, snart 14. Barnen bor hos sin mamma, och överenskommelsen är att de skulle träffa sin pappa/ min sambo varannan helg. Min sambo betalar underhåll till mamman för barnen enligt en överenskommelse. Min sambo ringer barnen varje dag. Våra funderingar är nu om mamman till barnen kan begära ekonomisk ersättning av min sambo, för att barnen inte är med honom varannan helg? Min sambo anser att mamman inte hjälper till med att se till att , åtminstonde dottern, umgås med sin pappa. Han säger till barnen att de ska höra av sig på helgerna, så vi kan t ex hämta dem o dyl. I somras "förekom" vi mamman och satte in x-tra pengar till henne. Vi undrar alltså om mamman kan "kräva" ersättning för mat o dyl, ang de helger barnen stannar hos henne?? Jag har blandade känslor; att vi i så fall betalar för ingenting! Vi får ju inget för pengarna! Vi får en "barnfrihelg" som min sambo inte vill ha!! Samtidigt kostar barn, men om det ska vara så här, kommer min sambo att mycket sällan träffa sina barn!! Vi undrar mest om det finns regler/ lagar för det här, eller är det upp till minsambo och barnens mamma att vara överens om hur det ska vara?