• Tea80

Fotograf...

Vi komme rha ertt väldigt enkelt och litet bröllop men vill ju ändå ha lite fina foton.
    Vi kommer dock "Bara" ta bröllopsfoton på oss efter vigslen. dvs inte låta en fotograf fota hela dan,elelr vigslen.
    Vad kostar en "vanlig" fotografering ca....
    Kommer väl ev ta en fotograf från Halmstad trakten så om nån mer gjort det..vem valde ni..och vad kostade det!!

• Svar på tråden Fotograf...
  • Vitt guld

Det skiljer jättemycket mellan olika fotografer beroende på erfarenhet och hur duktiga de är bl a. SFF rekommenderar iaf att fotografer tar 2.300 kr för 1 tim bröllopsfotografering. Men sen tillkommer ju kostnader för själva bilderna också, ev redigering m m.

• Tea80

Oki..men bara så man vet på en ungefär vad man ska lägga för budget!!

• Vitt guld

Tea80 skrev 2008-09-28 11:30:38 följande:

Oki..men bara så man vet på en ungefär vad man ska lägga för budget!!
    Som sagt, det varierar mycket. Jag känner några som fick tag i en jätteduktig fotograf som bara tog 1.500 kr för 2 tim och nån som fick betala 8.000 kr och inte alls blev nöjd, så...
  • Tea80

vitt guld...Oj ja det var ju verkligen skillnad....

• Lavendelflickan

Frågan är ju om den fotograf som tog 1500 kr för två timmar betalar skatt och arbetsgivar avgifter.

1500 kr - moms blir 1200 kr. 32% försvinner i arb avg. kvar blir 816 kr. efterskatt blir det 571 kr.

571 kr nettor för två timmars aktivt fotograferande, möten och telefonsamtal före och efter fotograferingen..

Jag tror det är tveksamt att seriös yrkesverksam fotograf debiterar så lite. En fotograf måste investera i utrustning och utbildning.... Sedan tillkommer ju arkiveringsansvar, trygghet och försäkring ska ju även räknas in i detta låga pris.

Nöjd kan man säkert bli... men jag tror att det är mer tveksamt med en jättebillig fotograf kontra en fotograf som normaldebiterar.

Min erfarenhet är att man får det man betalar för. Dock finns det ju en gräns där priset blir för högt och inte kvaliten följer med.

• Augustibruden 2008

Vi betalar 5500:- för ett Vigselpaket hos Karin Skog.
    Hon är super duktig o kanon trevlig!
    Se hennes hemsida för andra pris alt.

Lycka till!!

• Vitt guld

Lavendelflickan skrev 2008-09-28 12:48:23 följande:

Frågan är ju om den fotograf som tog 1500 kr för två timmar betalar skatt och arbetsgivar avgifter.1500 kr - moms blir 1200 kr. 32% försvinner i arb avg. kvar blir 816 kr. efterskatt blir det 571 kr. 571 kr nettor för två timmars aktivt fotograferande, möten och telefonsamtal före och efter fotograferingen.. Jag tror det är tveksamt att seriös yrkesverksam fotograf debiterar så lite. En fotograf måste investera i utrustning och utbildning.... Sedan tillkommer ju arkiveringsansvar, trygghet och försäkring ska ju även räknas in i detta låga pris.Nöjd kan man säkert bli... men jag tror att det är mer tveksamt med en jättebillig fotograf kontra en fotograf som normaldebiterar. Min erfarenhet är att man får det man betalar för. Dock finns det ju en gräns där priset blir för högt och inte kvaliten följer med.
    Ja, man får oftast vad man betalar för. I dessa fall jag skrev om var båda fotograferna hobbyfotografer, ingen hade det som huvudinkomst och jag ska inte yttra mig om den billigare men den som tog 8.000 kr vet jag med stor säkerhet att de gick rakt ner i fickan... Och de bilderna var inte lika bra som de för 1.500 kr, enligt min åsikt. Men nä, tar man bara 1.500 kr lär man inte betala nåt till staten för då blir det ju knappt nåt kvar.
Svar på tråden Fotograf...