• JohanoBea

    Häst och vagn

    Är det någon av er som tänkt att åka häst och vagn till/från kyrkan/vigselplatsen? Vad har ni då fått betala?

  • Svar på tråden Häst och vagn
  • Humlanhubbe

    Vi åkte aldrig häst o vagn..men fick prisuppgift på 3500-4000kr i sthlms-trakten..så skippade det eftersom vi hade så kort avstånd mellan kyrka o festlokal.

  • JohanoBea

    Ok, tack för hjälpen! Någon annan som har annan prisuppgift? Låter lite dyrt, tycker jag.

  • DanKat

    Vi behöver bara betala 900kr, vi är väldigt nöjda med det priset!! (De flesta verkar behöva betala 3-4000kr men det är på tok för dyrt tycker vi, så mycket hade vi aldrig betalat!)

    Det är en täckt vagn vi ska ha (får säkerligen åka öppen om vi vill men det är mer speciellt att åka i en täckt ). Vi får dekorera den själva (dom som betalar flera tusen brukar nog få vagnarna dekorerade i priset).I priset får vi åka till vigseln, ha med ekipaget vid fotograferingen samt åka till festlokalen efteråt (den turen tar ca 50min har jag för mig att han sa). Kyrkan vi gifter oss i ligger bara någon km från där han bor, så det blir ingen transportkostnad

    Kan tillägga att vi ska gifta oss utanför en inte alltför stor stad i Norrland, så det är inte de hutlösa priser som jag hört om i södra Sverige...

  • Aleta

    Jag tycker att 3-4000 låter rimligt. Två hästar som ska fraktas dit i transport. En vagn som måste tas dit på släpkärra. Alla förberedelser m m.

    900:- var ju jättebilligt!

  • Plummis83

    Jag kan personligen påpeka att 3-4000 är ett bra pris!! Jag håller själv på med hästar och har kört ett brölloppar. Då tog vi 2000 kr för det var första gången och de var mer än nöjda!! Fick tom åka släde vilket de hade som dröm utan att vi visste om det!! Paret ifråga visste inte ens om att de skulle få åka häst o vagn så bara det var en överraskning!!

    Priset kan beror väldigt mkt på olika saker som tex: hur långt färden är, hur många hästar, transport för både häst å vagn/släde osv

  • DanKat

    Aleta skrev 2008-09-27 07:50:07 följande:


    900:- var ju jättebilligt!
    Ja verkligen! Men jag vet inte hur ofta han brukar köra brudpar egentligen, det är inte det han verkar livnära sig på iaf Åkte med honom på studentbalen för ett antal år sedan, där brukar han väl köra ett antal vändor varje gång, då fick vi betala 500kr men då får han ju pengar från alla par som åker med honom, och varje par åker bara en stund. Så vi får ju betydligt mer för pengarna nu faktiskt!

    Jag vet inte om 900 är vad han brukar ta av andra, vi har en del kontakt med honom sedan tidigare (min syster har när hon varit mindre ridit hos honom varje vecka och mamma har kontakt med hans barn genom jobbet, så hon känner honom en del) så det KAN ju hända att han sa ett extra schysst pris pga det... men även om han gjorde det så är han knappast mycket dyrare i vanliga fall.

    Jag har hört från flera att 3-4000 är bra pris, det är förstås väldigt dyr utrustning och mycket jobb... men vi skulle aldrig ha betalat så mycket, vi tycker helt enkelt inte att det är värt dom pengarna. I så fall hade vi valt ett annat alternativ.
  • JohanoBea

    Vi hoppas på en bonde som bor i närheten av herrgården där vi ska vara (både vigsel och festen). Färden får vår del kommer nog inte ens bli 100 meter eftersom vi endast tänkt åka till herrgården från granngården. Tack för hjälpen allesammans!

  • Lajsan

    Vi betalade 4000:- och tycker det var värt varenda krona, för det första så var det en flickdröm sen så var det en av dom bästa stunderna den dagen då vi fick lite tid själva och bara sitta och mysa till klapprande hovar.

  • Aleta
    JohanoBea skrev 2008-09-28 17:31:31 följande:
    Vi hoppas på en bonde som bor i närheten av herrgården där vi ska vara (både vigsel och festen). Färden får vår del kommer nog inte ens bli 100 meter eftersom vi endast tänkt åka till herrgården från granngården. Tack för hjälpen allesammans!
    Ja bor han granne med gården så slipper han ju att lasta in hästar och vagn i transport och köra. Då blir det ju helt plötsligt mycket enklare och säkert mycket billigare också!
Svar på tråden Häst och vagn