• puppis

Pris för fotograf

Hej!

Vi har i dag bokat en fotograf till vårt bröllop i juni 2009, i norra Sverige. Hon skulle börja att fotografera då jag kommer ifrån frissan och fortsätta fram till dess vi sätter oss till bords. Det blir med andra ord i några timmar. För det skulle hon ta 8000:- vilket ger oss rättigheter till bilderna, vilka hon lägger på CD-skivor. Om jag förstod det hela rätt ingår inga framkallade fotografier i det priset. Kan någon svara på om det låter som ett bra pris eller om det är dyrt?

/Puppis

• Svar på tråden Pris för fotograf
  • Rosenpetunia

Helt ok pris om bilderna på cd-skivan är högupplösta, tycker jag. Då är det absolut inte dyrt.

• Vitt guld

Är du verkligen säker på att fotografen skriver över rättigheterna på er..? Det är ovanligt och brukar vara väldigt dyrt. Det kanske är så att ni har rätt att framställa egna kopior hur ni vill och publicera bilderna på internet o s v..? Alltså rätt att använda bilderna men rättigheterna finns kvar hos upphovsmannen/fotografen?

Hur som helst tycker jag själv inte att 8.000 kr är mycket om det är en duktig fotograf, och om ni har rätt att framställa så många kopior ni vill. Om ni däremot inte får framställa kopior själv utan måste beställa dessa genom fotografen kan det bli betydligt dyrare.

• Alla goda ting är tre

tycker att det låter som ett pris som många fotografer tar.

• Comfortably numb

får ni dem högupplösta är det billigt, men ill ni inte ha några redigerade bilder eller album? blir ju en enorm skillnad på bilden om fotografen bearbetat den, en stor del i att anlita ett proffs enligt mig

• Lavendelflickan

jag tycker det låter som ett bra pris med tanke på tiden din fotograf aktivt fotograferar plus den tid hon kommer att lägga på er innan och efter fotograferingen (planeringsmöten m.m.)

www.sfoto.se hittar du den rekomenderade prisguiden för fotografer.

lycka till

• puppis

Tack för era svar!

Jag tror att du vitt guld har en poäng i det du säger. Antagligen får vi framkalla och göra vad vi vill - hos vem vi vill. Men fotografen äger rättigheterna. Jag ska komma ihåg att fråga om högupplösta foton och hur mycket som tillkommer för redigerade bilder.

/H

Svar på tråden Pris för fotograf