• tillvåren

Sprit från Tyskland.

Vi ska åka till Tyskland för att köpa spriten som ska serveras på bröllopet. Så har jag lite frågor till er som köpt sprit i Tyskland och jag är väldigt tacksam för svar:)

1. Vart i Tyskland ska man köpa, alltså affär?
    2. skiljer det mycket i pris från affär til affär?
    3. Hur är det billigast att ta sej över till Tyskland, Färja eller bro?
    4. Vad kostar det?

Tack på förhand!
    /CArro

• Svar på tråden Sprit från Tyskland.
  • didis

Vi har tidigare handlat från pråmen i Puttgarden, en del säger att det är billigare på "Calles" men det beror nog på märket.

Vi åkte Rödby-Puttgarden eftersom vi skulle till just Puttgarden. För oss var det smidigast men bor man i tex Göteborg kankse det finns bättre färjealternativ.

Jämför gärna priser i förväg, vi visste precis vad vi ville ha och tjänade ca 40% på varje vinflaska.

PS glöm inte en-eurosmynt till kundvagnarna, det gjorde vi men fick av några vänliga svenskar.

• jannitösen

vi handlar alltid på calle, det ligger i Burg.typ 1 mil från båten.Du kan kolla på deras hemsida www.calle.dk

Vi är i Tyskland 1-2 ggr om året och handlar.Eftersom vi bor i närheten av helsingborg så tar vi alltid båten över.

Tänk på att betala med kontanter.Med kort tar dem ut en avgift på 2% på summan..

• AnnBo

Vi har handlat både på Bordershopen i Puttgarden och Calles i Burg (åker även vi ca 1-2 ggr om året).....skiljer inte alls mkt i pris...

Billigast blir det nog i en helt vanlig mataffär inne i tyskland men annars tycker vi bäst om bordershopen.

Vi tar alltid färjan:D

• kalevala

vi tog bron över...men vi har bro bizz sen rödby-putt garten ....calles handlade vi på ...vi gjorde en liten kalkyl innan vad vi kom att tjäna ......det blev massor över men nu har vi hemma ju !!!!!på calles kan de oxå packa ihop till dig ....skönt om man ska ha mycket .....

• Gotlandsbröllop 2009

Vi har suttit och jämfört priser på det vi ska ha till vårt bröllop och kommit fram till att det är billigast på Bordershop i Puttgarden dessuton är det längre att köra till Calles och bensinen kostar ju en del numera.

• allehanda

Gotlandsbröllop 2009 skrev 2008-09-26 08:21:20 följande:

Vi har suttit och jämfört priser på det vi ska ha till vårt bröllop och kommit fram till att det är billigast på Bordershop i Puttgarden dessuton är det längre att köra till Calles och bensinen kostar ju en del numera.
    Det tar knappt 10 minuter att köra till Burg och jag tror sträckan är 6km.Kör dit, kanske inte för butiken Calles men för att Burg är en väldigt trevlig stad och för att det ligger en hel del andra butiker på gångavstånd från varandra som har bra priser de också.
  • Villemoa

Om man bor i Sthlm och ska till Border Shop, bästa resväg då? Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarten eller finns något annat alternativ?

• Villemoa

När man kikar på sidan med bara vin, står priserna i danska kronor eller är det euro? Till exempel: på rödvinet Mauro Primitivo står det att en flaska kostar 39,95 och att sex flaskor kostar 34,99. Vore ju lite konstigt om priserna står i euro då 1 flaska är svindyr och 6st superbilliga!

• allehanda

Så här är det, det första priset är styckpris i danska kronor och det andra priset är styckpriset OM du köper sex flaskor av samma sort.
    Det finns inte priser i euro på den sidan.(åtminstome inte på vinsidan)

• Villemoa

Ja, jag kom på det förut idag. När jag kollade hemsidan var klockan mycket och jag trött Men tack för att du tog dig tid att svara!

• bröllop0808

Vi var till Tyskland förra veckan och vi åkte till Heiligenhafen och handlade på Fleggaard (det finns massor av butiker där). Raka vägen av färjan och ca 2-3 mil in, jätte lätt att hitta. Någon kort avgift var det inte när vi handlade på visakortet iaf.
    Bron kostade 325kr enkel resa, båten 510ddk.
    Vår resa blev "bara" 170 mil... :)

Lycka till!

Svar på tråden Sprit från Tyskland.