• Aurelia

    Cipramil - sluta med...

    Jag har ätit Cipramil i ca 10 år och gör nu ett seriöst försök att trappa ner och snart sluta med det helt. Har som mest ätit 40 mg/dag och är nu nere i 10 mg/dag (sen drygt 2 veckor). Har inte känt av någon negativ effekt än av att jag äter lägre dos. Snarare mår jag bättre än på länge? Nu vill jag höra erfarenheter från andra som ätit SSRI en längre tid och slutat - hur mådde ni när ni slutat? Mådde ni på nåogt sätt t.o.m. bättre än medan ni tog medicinen? Tänkte t.ex. på om ni utan medicin har lättare att hålla vikten, fått mer sexlust, känner er mer i kontakt med era känslor etc.

  • Svar på tråden Cipramil - sluta med...
  • didis

    Under nedtrappningen bör du ha kontakt med läkare eftersom du använt det under så lång tid.

    Måste vara skönt att slippa medicinera efter så många år!

  • Aurelia

    Ja, det skulle kännas otryggt att fiffla med nertrappning själv. Jag tar det i väldigt lugn takt och träffar min läkare regelbundet.

  • Hvidbrud

    Har hört att det skulle vara bra att kombinera med nån form av alternativ terapi form, tex akupunktur, för att hjalpa dig upprättholla och genfnna din kemiska och energiska balans i kroppen igen.
    Lycka till! Välkommen ut ur glasklockan! (så kändes det som för mihg iallafall när jag slutade med cipramil, JAg kände mig som om jag var tvungen till att reagera starkare på all för att kunna känna något när jag tog dem. Blev betydligt känsligare igen när jag slutade med dem. Om jag viste det jag vet nu om kroppen, psyket, själen så skulle jag ha gåt till en akupunktör samtidigt.)

  • totte38
    Hvidbrud skrev 2008-10-07 11:45:11 följande:
    Har hört att det skulle vara bra att kombinera med nån form av alternativ terapi form, tex akupunktur, för att hjalpa dig upprättholla och genfnna din kemiska och energiska balans i kroppen igen.Lycka till! Välkommen ut ur glasklockan! (så kändes det som för mihg iallafall när jag slutade med cipramil, JAg kände mig som om jag var tvungen till att reagera starkare på all för att kunna känna något när jag tog dem. Blev betydligt känsligare igen när jag slutade med dem. Om jag viste det jag vet nu om kroppen, psyket, själen så skulle jag ha gåt till en akupunktör samtidigt.)
    Hej.

    nu blev jag nyfiken...akupunktur, hjälper det när man ska sluta med antidepr? På vilket sätt hjälper det?Aldrig hört ...kanske värt ett försök.Är sånt dyrt?
  • Hvidbrud

    "Ett exempel är depression. Folk, som lider av depression, producerar för lite av det ämne i hjärnen, som heter seritonin. De moderne lyckopiller tilföre det seritonin, som man saknar, medan akupunktur skruvar upp för kroppens egen produktion av ämnet, så man börjar producera allt det seritonin man har behov av. Alla som har provat lyckopiller vet att det fins många biverkningar - till exempel att man går up i vikt. Men det är ingen biverkningar med akupunktur" www.huangsakupunkturklinik.dk/hvader.htm
    Fritt översatt från danskan...

    web4health.info/sv/answers/bipolar-compl-works.htm eller kolla denna på svenska

  • Stjärnblomma
    Hvidbrud skrev 2008-10-08 12:41:23 följande:
    "Ett exempel är depression. Folk, som lider av depression, producerar för lite av det ämne i hjärnen, som heter seritonin. De moderne lyckopiller tilföre det seritonin, som man saknar, medan akupunktur skruvar upp för kroppens egen produktion av ämnet, så man börjar producera allt det seritonin man har behov av. Alla som har provat lyckopiller vet att det fins många biverkningar - till exempel att man går up i vikt. Men det är ingen biverkningar med akupunktur" www.huangsakupunkturklinik.dk/hvader.htmFritt översatt från danskan...
    Njae, det stämmer inte att "lyckopiller" tillför serotonin, de påverkar hur hjärncellerna utnyttjar det serotonin som finns i kroppen. Och exakt hur kemin i hjärnan funkar vid depression har man ännu inte klart för sig. Troligtvis är det fler signalsubstanser än serotonin inblandade, som dopamin och noradrenalin. Olika mediciner som används mot depression kan påverka olika signalsubstanser och ändå ha antidepressiv effekt.

    Jag har använt akupunktur ibland mot värk (viss hjälp) och sömnsvårigheter (mindre effekt). Har ibland känt mig yr och skakig efteråt. Men det kan vara värt att testa, bara man inte förväntar sig mirakel.
  • Norrlandstös

    Hej!

    Jag är psykolog så jag tänkte att jag kanske har något att bidra med här :). Ofta upplever många att just sexlusten drabbas då man äter olika former av psykofarmaka. Den bieffekten har jag nog alltid mött hos patienter som jag har och som medicineras med olika SSRI-preparat. Men är man deprimerad finns ofta ändå ingen sexlust och därför upplever många inom sjukvården att just den sideffekten inte är så viktig gentemot välmåendet. Även andra sideffekter som viktökning upplevs också som mindre betydande efter som det är så viktigt att häva depressionen. Precis som du Aurelia beskriver känner många att de befinner sig i en "bubbla" och varken når riktigt höga eller låga känslor. Tabletterna fungerar som en utjämnare och jämnar helt enkelt ut de affekter vi har.

    Personligen tycker jag att det är få som behöver medicineras under så lång tid som 10 år. Ofta har det då blivit en vana och man fortsätter av lite rädsla för vad som skulle hända utan tabletterna. SSRI är till för att balansera ut en negativ balans av olika substanser i hjärnan. Liknande resultat kan även nås med terapi i olika former. Men depressiva symtom läker faktiskt ofta ut av sig själva.

    Aurelia! Härligt för dig att du tycker att du nu klarar dig utan tabletterna och inte märker så stor skillnad i välmående. Det är ju ändå det viktigaste! När du nu trappar ut - bra at du verkar ha kontakt med en läkare så du inte får utsättningssymtom.

    Lycka till!

  • wiii

    jag åt Zoloft i 5 månader ungefär, hade läkaren fått bestämma hade jag säkert fortsatt längre, men jag var inte alls bekväm i vem jag blev av de där pillrena, och jag vet inte jag om dom hjälpte något. det som hjälpte mig mest skulle jag tro, var att jag blev sjukskriven och fick slippa ekorrhjulet för några månader.
    jag tror inte att det är substanser i hjärnan som ställer till det för oss, utan alla jäkla krav som ställs på oss i detta samhälle. inte konstigt att man blir deprimerad..

  • elsi

    cipramil är inte lyckopillar. Man bli inte hög, man bli inte glad hela tiden man bli inte snurrig efter man har tagit dom och de är inte beroende framkallande. Det ville säga att man behöver en Kick och kommer ned efter ett tag...

    det finns annat som används mot depression som man kan kalla för lyckopillar..

    ville bara säga det... tack för ordet... jag är inte sur eller arg ..

  • Aurelia

    Tack för alla svar!
    Nu har över en månad gått och det har funkat fortsatt bra med bara 10 mg. Känns mkt skönt! Har inte märkt någon större förändring på humöret, kanske lite hetsigare temperament men jag vet inte... deppig är jag inte i alla fall.

  • Stjärnblomma

    Kul att höra! Hoppas du får ett ljusare liv framöver.

Svar på tråden Cipramil - sluta med...