• lojeli

Dela med mig av bröllop till syster - ej tärna

När min syster skulle gifta sig för sex år sedan låg vår mamma på sin dödsbädd. Utan att gå in på detaljer kan man konstatera att allt var kaotiskt. Syrran fick hitta på snabba lösningar till allt eftersom bröllopet tidigarelades för att mamma skulle hinna vara med (men sjukdomsförloppet var för snabbt och hon hann inte - dog två dagar senare). Jag var tärna, men orkade helt enkelt inte med min uppgift. Under själva bröllopet försökte alla vara glada, men runt hörnet lurade förstås sorgen.

Först nu när jag planerar mitt eget bröllop förstår jag hur besviken min syster måste känna sig över den "förlorade" bröllopsdagen.

Har ni några tips på hur jag kan dela med mig av mitt bröllop? Vi ska inte ha några tärnor eller marskalkar. Våra barn hjälper till i samband med cermonin. Jag vill gärna ha hjälp av min syster att planera och organisera, men frågan är om det känns ärofyllt när hon inte får vara tärna? Hon skulle också kunna funka bra som toastmaster.

Några andra tankar och idéer på hur jag kan "dela med mig" av mitt bröllop?

• Svar på tråden Dela med mig av bröllop till syster - ej tärna
  • anne på grönkulla

Har din syster gett uttryck för den besvikelsen eller är det något som du läser in? Innan du bestämmer dig för hur du ska "rädda hennes förlorade bröllospdag" så tycker jag du ska ta reda på om hon känner så.

• lojeli

Jo, hon har sagt att hon fortfarande "sörjer" att hennes dag inte blev så som hon drömt om. Hon skulle gjort mycket annorlunda om det funnits förutsättningar.

• Fenixx

men varför inte annars bara ha just henna som tärna och sen inga fler eller bestmans... vore ju en fin ära för henne.

• Soon and very soon

eller tostmadame?? fråga om hon vill det!

• FruHamberg

Säg som det är; ni ska inte ha tärna och marskalk, men vill gärna att hon ska vara med och planera. Fråga om hon vill vara toastmadame eller om hon och hennes man kanske vill vara värdpar. Jag tror säkert att hon blir jätteglad för att få vara delaktig.

• björklövet08

Är jag knäpp som tycker att man kanske bara borde låta systern njuta utan plikter. Som toastmadame kan hon ju inte själv njuta av festen. Tycker snarare att du ska ta med henne till frissan eller på skönhetsdag innan bröllopet + hålla ett bra tal själv där du ber alla att inte bara skåla för brudparet utan även för din syster och hennes man. Se till att hon är ursnygg och att hon får en lyxig hotellnatt med sin man utan ev barn. Sen kan du ju involvera henne i planerande och toastmasteri om hon själv vill det, men hon kommer ju inte kunna ändra sitt bröllop bara för att hon hjälper till med ditt.

• Soon and very soon
    björklövet08 skrev 2008-09-23 11:05:28 följande:
    Är jag knäpp som tycker att man kanske bara borde låta systern njuta utan plikter. Som toastmadame kan hon ju inte själv njuta av festen. Tycker snarare att du ska ta med henne till frissan eller på skönhetsdag innan bröllopet + hålla ett bra tal själv där du ber alla att inte bara skåla för brudparet utan även för din syster och hennes man. Se till att hon är ursnygg och att hon får en lyxig hotellnatt med sin man utan ev barn. Sen kan du ju involvera henne i planerande och toastmasteri om hon själv vill det, men hon kommer ju inte kunna ändra sitt bröllop bara för att hon hjälper till med ditt.
    trevligt skrivet, bra infall!
  • anne på grönkulla

Jag är inne på samma sak. Nog för att hennes bröllop kanske inte blev som planerat men det går inte att kompensera andra för deras ev besvikelser i livet på det sättet. Prata med henne om hur hon skulle vilja göra, vill hon spela en roll, hur vill hon hjälpa dig - det tror jag är bäst.

• Ankan80

Kan hon och hennes man kanske ha en ny ceremoni där de förnyar sina löften eller vad det kallas och ha en mindre fest efteråt?

• 090208

Tycker hon och hennes man kan ha en brak-fest som 10-ars jubileum! Eller varfor inte t.o.m gifta om sig...

• passionsblomman

Tycker du ska försöka låta bli att ha dåligt samvete för att din situation idag är annorlunda än hennes var då. Det är inte ditt fel.

Däremot kan du kanske om du själv håller något tal under festen säga något om både din mamma och att du önskar att hon fått dela både din systers och din stora dag och att du är väldigt glad att ha din syster med. Jag skulle bli väldigt rörd om min syster sa nå´t sån´t till mig.

om du känner att du inte räckte till för henne då så tror jag livet ger dig fler chanser att vara den som backar upp och stöttar. Kanske blir det inte ens din syster du hjälper då utan någon annan i en helt annan situation. Har du läst boken "Skicka vidare"? den handlar om det jag menar.

Ha ett glatt bröllop!

Svar på tråden Dela med mig av bröllop till syster - ej tärna