• ogiftn­ickeny­fiken
    Äldre 22 Sep 15:30
    4450 visningar
    10 svar
    10
    4450

    Måste jag skaffa nytt pass?

    Hur funkar det med passet när man ska ut och resa.
    Vi kommer att vigas i februari 2009 och i maj åker vi till Turkiet.
    Biljetterna är redan beställda och (min) i mitt nuvarande efternamn.
    Mitt nuvarande pass gäller till 2012.

    Hur funkar det då, måste jag göra ett nytt då och ändra namnet på biljetten?

  • Svar på tråden Måste jag skaffa nytt pass?
  • Nalle Puh 40
    Äldre 22 Sep 15:39
    #1

    undrar oxå det...

  • Ankan8­0
    Äldre 22 Sep 16:11
    #2

    Nej, du behöver inte ett nytt pass.
    Det viktigaste är att det står samma på biljetten som på passet.
    Du har ett halvår på dig efter det att du bytt namn att skaffa nytt pass.
    Det gamla gäller alltså när du skall åka.

  • Nalle Puh 40
    Äldre 22 Sep 16:19
    #3

    Hur är det med kontokort?

  • ogiftn­ickeny­fiken
    Äldre 22 Sep 16:21
    #4

    Men om vi åker i maj och det gäller.
    Då behöver jag ju inte skaffa ett nytt förrän vi ska resa nästa gång.

  • Ankan8­0
    Äldre 22 Sep 16:21
    #5

    Vet inte, men det borde vara som med passet.
    Så länge det står samma på körkort som på bankkortet är det inga problem. Hur lång tid man har på sig där vet jag inte.

  • Ankan8­0
    Äldre 22 Sep 16:22
    #6

    Exakt!


    ogiftnickenyfiken skrev 2008-09-22 16:21:10 följande:
    Men om vi åker i maj och det gäller.Då behöver jag ju inte skaffa ett nytt förrän vi ska resa nästa gång.
  • Äldre 22 Sep 16:45
    #7
    Ankan80 skrev 2008-09-22 16:21:50 följande:
    Vet inte, men det borde vara som med passet.Så länge det står samma på körkort som på bankkortet är det inga problem. Hur lång tid man har på sig där vet jag inte.
    Körkortet kommer automatiskt så fort ditt namnbyte är godkänt.....de flesta banker har osså samma system....men det är lika bra att ha koll.....Har du nytt namn på körkortet så måste det stå samma namn på ditt betalkort....annars kan butiken vägra att låta dig betala.......men har man pinkod så brukar det ju inte vara några problem.

    ICA-kortet gör en körning ganska sällan (fick buffé tidningen till fel adress i nästan 1 år) så det sker osså automatiskt......
    Men sen finns det en massa andra kort som kanske inte uppdateras...rabattkort osv....de får man oftast själv ringa o fixa namnbyte med......

    Kanske läge att rensa ur plånboken 3 mån efter bröllopet o kolla vad som uppdaterats av sig själv o vad som måste fixas av dig!
  • kalask­ula
    Äldre 22 Sep 16:46
    #8

    Jag gifte mig 23/8 och åkte till turkiet tre veckor senare. Eftersom biljetten hade bokats i förväg reste jag på mitt gamla namn. Som ni skriver är det viktigt att namnet på biljetten stämmer. När det gäller kontokort har dom som regel i utlandet att bara acceptera kontokort om du har en kod till. Det betyder att dom aldrig kollar id. Så var det för oss i turkiet. Viktigt då att magnetremsan funkar, det är nästan viktigare än att det står rätt namn på id och kortet. Dom kan inte registrera manuellt som dom ibland gör här i Sverige. Hoppas ni har någon hjälp med det jag skrev
    Lycka till

  • kalask­ula
    Äldre 22 Sep 16:50
    #9

    Jo jag glömde säga en sak. Det är jätte svårt eller omöjligt att ändra namn på en redan betald flygbiljett. Man kan inte ens ändra om man har stavat namnet fel utan att det kostar närmare 1000 kronor. Jag har erfarenhet av det. Så beställ biljett i det nya namnet eller flyg på ditt gamla namn.

  • ogiftn­ickeny­fiken
    Äldre 22 Sep 22:08
    #10
    kalaskula skrev 2008-09-22 16:50:07 följande:
    Jo jag glömde säga en sak. Det är jätte svårt eller omöjligt att ändra namn på en redan betald flygbiljett. Man kan inte ens ändra om man har stavat namnet fel utan att det kostar närmare 1000 kronor. Jag har erfarenhet av det. Så beställ biljett i det nya namnet eller flyg på ditt gamla namn.
    Ahhh superbra att veta.
    Då får jag åka i det namn jag heter idag...
    Gör ju inget, bara bra att veta vad som gäller
Svar på tråden Måste jag skaffa nytt pass?