• pepsii
    Äldre 21 Sep 22:08
    2017 visningar
    3 svar
    3
    2017

    Partnerskap?!

    Jag & min sambo har precis fått våran efterlängtade dotter som nu är 5 veckor =)
    Vi har nu tänkt att gifta oss/ingå partnerskap i hemlighet men vi har ingen vidare koll på vart vi ska vända oss. Vad behövs när man ska gifta sig, antingen kyrkligt eller borgligt, med tanke på papper och- intygsbiten. Sen är det väl bara att ringa och boka en prälle för giftermålet? =)

  • Svar på tråden Partnerskap?!
  • FruHam­berg
    Äldre 21 Sep 22:47
    #1

    Vet ej om man får ingå partnerskap i kyrkan? Men hur som helst måste ni ha fyllt i en hindersprövning från skatteverket, tidigast 4 månader innan bröllopet. Men det kan ta lite tid att få papperna, så ansök i god tid för säkerhetsskull. Sen måste ni ha två vittnen. Om man gifter sig borglit så vänder man sig till kommunen(tror jag iaf) och ber om att få prata med en vigselförrättare. Sen är det väl bara att bestämma datum. Det är väl allt tror jag .

    Grattis till bebisen och det kommande bröllopet förresten!!

  • Annaoc­hHenri­k
    Äldre 22 Sep 03:54
    #2

    Är ni två tjejer? I sådana fall blir det partnerskap, i annat fall "vanlig" vigsel. Om det är partnerskap ni vill ingå är det en borgerlig ceremoni, är det vigsel kan man välja mellan att gifta sig kyrkligt och borgerligt...
    Hur som helst är det som FruHamberg skriver, att man måste ansöka om hindersprövning max 4 månader innan bröllopet, detta gäller oavsett vigseltyp.
    Det är ju bättre ju tidigare man bestämmer datum och bokar präst/vigselförrättare, så det kan man ju göra långt innan man skickar in hindersprövningen om man vill...
    Lycka till!

  • Äldre 22 Sep 04:12
    #3

    Man kan få sitt registrerade partnerskap välsignat i kyrkan om man vill. Prästen välsignar alltså det partnerskap ni juridiskt redan har ingått. Däremot har kyrkan enligt gällande lag inte rätt att viga er.

Svar på tråden Partnerskap?!