• fruiaugusti09

bordsplacering

hej allihopa!

En liten snabb fråga;

Hur gör man med bordsplaceringen när man har skilda föräldrar?
    Mina föräldrar är skilda sen 10 år tillbaka. Men min mamma har inte varit så snäll mot pappas nya fru.
    Pappas nya fru känner sig ivägen å ville/vågade knappt vara med på min dotters dop.
    Nå vet ja att dom håller sams, men ja vill ju att alla ska ha det trevligt!:)

Hur placerar man dom?

MVh fruiaugusti

• Svar på tråden bordsplacering
  • Vi2alltid

jag vet inte hur du har tänkt, men vid tex en klassisk honnörsbordspacering så placeras de inte bredvid varann ändå! din mor med brudgummens far, och din far med brudgummens mor!

• harthurs

Jag har samma dilemma, mina foraldrar har varit skilda i 12 ar men kan inte ens prata med varandra.. Att de ens gar med pa att vara i samma kyrka/festlokal kommer bli spannande...
    Jag kommer placera oss brudparet, mina tarnor och hans bestmans vid honnorsbordet.
    Kommer sedan ha som ett liggande E dar jag placerar mina foraldrar langt ifran varandra..

• didis

Korrekt placering enligt Ribbing är biologiska föräldrar vid honnören och styvföräldrar endast på honnören om de har spelat en stor och viktig roll i era liv under större delen av er uppväxt.

Vill man inte markera kan man sätta styvföräldrarna inom 10-12 steg från honnörsbordet så får de ändå lite finare platser.

Min biologiska pappa kommer inte att sitta vid honnören, det gör min istället styvfar (som varit som en pappa sedan jag var 6 år och som är den barnen kallar morfar). Jag var lite orolig över att det skulle tolkas demonstrativt men enligt sagda Ribbing är det helt ok.

• kärålajn

En fråga!

Hur placerar man familjen om pappan avlidit?

Min pappa gick bort för 13 år sen.. enligt etiketten ska ju min mamma sitta brevid min m2b och min pappa brevid mig.
    Kan jag placera min bror där istället eller svärmor närmast eller hur ska man göra?

• Lemmy

kärolajn: om jag varit i ditt ställe hade jag satt din bror på din pappas plats, då han blir din närmaste manliga släkting från din födelsefamilj så att säga.

• Vi2iJuli
    Lemmy skrev 2008-09-23 20:41:55 följande:
    kärolajn: om jag varit i ditt ställe hade jag satt din bror på din pappas plats, då han blir din närmaste manliga släkting från din födelsefamilj så att säga.
    Så resonerar jag med!
    (Hette kärålajn innan,hehe!)

Men.. ser det inte konstigt ut med mamma brevid m2b och min bror brevid mig, SEN m2b`s mamma?
    Eller?
  • Lemmy

Nej, det tycker jag inte, det är ju din närmaste släkting som den platsen "tillhör" s.a.s, och det är ju din bror i detta fallet. Jag tror det blir jättebra! :)

• EmMa09

jag har samma "bekymmer". Min mamma har gått bort, men jag kommer att sätta min syster brevid min M2b!

• Vi2iJuli
    EmMa09 skrev 2008-09-26 17:38:46 följande:
    jag har samma "bekymmer". Min mamma har gått bort, men jag kommer att sätta min syster brevid min M2b!
    Ja, men då kör jag på det jag med!
    Tack för åsikten, detsamma gäller dig Lemmy! :)
Svar på tråden bordsplacering