• ganesha

hur funkar det rent praktiskt med namnbyte egentligen?

Jag bytte efternamn för över en månad sen, eftersom vi ska ta min farmors flicknamn.

Jag är registrerad som mitt nya namn L, men körkort och pass står fortfarande i N.
    Flygbiljetter och sånt där är bokade i N och jag räknar med att kunna använda mitt pass med det namnet och lösa resten när jag kommer hem...alternativt fixa pass och körkort och annat till L, men ändå ha kvar N-handlingarna och använda dem vid resan.

Lurar jag mig själv eller kan man göra så här? Det är väl fan ingen som dubbelkollar om mitt pass finns i register, så länge det är jag som är på passet...väl?

• Svar på tråden hur funkar det rent praktiskt med namnbyte egentligen?
  • Pumpkin

Har du fått hem papper om förnyelse av körkort? Det borde du ha fått om namnet är ändrat.

Vad gäller passet så rekommenderar jag att du väntar med att fixa nytt pass till efter resan, såvida resan inte är 6 månader efter namnbytet, för då är passet ogiltigt. Att fixa nytt pass och ha kvar det gamla att resa på funkar inte, för du får inte ut ett nytt pass utan att lämna in det gamla - dvs du kan inte ha två pass åt gången.

• propp

Om man hunnit byta till sitt nya namn när man reser och man åker på sitt gamla pass så rekommenderar Polisen ändå att ta med sig vigselbeviset på resan så att passkontrollen kan se varför man bytt namn...om det nu skulle vara så att de kollar i sina register...men för mig var det inga problem att åka på det gamla passet...och du måste ju åka på ditt gamla pass om du bokat biljetten i ditt gamla namn.

• anne på grönkulla

Du kan inte behålla de gamla handlingarna när du väl skaffat nytt pass, de makuleras när du hämtar det nya. Ev kan då få ha kvar det men då kan du ändå inte resa på det. Vänta till efetr resan med att ansöka om nya id-handlingar.

Ha med vigselbevis och personbevis med båda namnen för säkerhets skull. Koll lär bara göras om du får problem av nåt annat skäl.

Om du bara reser inom 6 månader efter namnbytet så bör det funka - sen anses man ha haft tid att byta id-handlingar.

• ganesha

Vigselbeviset lär ju betyda shit i det här fallet, eftersom vigseln är om tre veckor och det nya namnet har jag haft i en månad.

Har säkert fått utskickat papper om körkort, men var lite seg med namn på brevlådan så inget har ramlat in.

Nåja... Det blir nog väl.

Tack för info.

• Sommar bruden

Hej!

Jag undrar hur du Ganesha gjorde när ni böt efternamn till din farmors flicknamn? Jag och min sambo vill ta min mormors flicknamn och undrar hur man ska gå tillväga.

/Sassa

• ganesha

Då behöver du bevisa massa saker.

Bevisa att du är du genom ett personbevis.
    Bevisa att du och din mamma är släkt, även detta genom hennes personbevis (kan beställa ett där det står listat hennes barn.)
    Bevisa att hon är hon, detta genom samma personbevis som ovan.
    Bevisa att din mormor är den hon är genom hennes personbevis.
    Bevisa att mormor föddes med det efternamn du vill byta till, detta genom hennes födelsebevis. I hennes födelseebevis måste det stå att en av hennes föräldrar hette så.

Du skickar dina papper till PRV, patent och registreringsverket som du hittar på www.prv.se
    Använd följande blankett www.prv.se/upload/dokument/Personnamn/blanketter/ansokan_efternamn_n2.pdf

Har du några som helst frågor eller funderingar råder jag dig att kontakta PRV för att få bekräftat.
    När du skickat in dina papper ser de över det och jag räknar med att om det är UPPENBARA fel kontaktar de dig, annars får du bara ett handläggningsnummer. Handläggningstiden är ungefär två månader. Det är inte förräns efter de två månaderna du blir kontaktad genom ett godkännande eller avslag.
    Så ring dem alltså och kontrollera att du skickat in rätt papper så slipper du vänta dessa två månader.

Jag antar att ni ska gifta er?
    I så fall föreslår jag att endast du byter till det namnet, eftersom det ksotar 1500 kronor. När namnändringen gått igenom för dig skickar ni in papper i samband med hinderprövningen (beställ samtidigt) där din sambo fyller i ditt nya efternamn, då får han det alldeles gratis. Annars kostar det 1500 kronor för honom också.

Lycka till!

• Sommar bruden

Herre gud va krongligt! Bara för att man vill byta efternamn:D men men, det kan det vara värt.

Ja, tanken är att vi ska gifta oss:D
    Med personbevis, är det då typ pass eller körkort?

Tack för tipset att jag ändrar namn först:D

• ganesha

Inte pass eller körkort, beställ ett riktigt personbevis från skatteverket.

Det smidigaste är att ringa dem och berätta om din situation, så hjälper de dig att beställa personbevis och du kan få dem hem till dig (har jag för mig).

Och ja, krångligt är ordet!
    Min farmor är född i en liten kommun i Norge och är inskriven i en kyrkobok hos en församling som inte längre finns. Fick ringa både ett och sju samtal för att få tag på rätt person i rätt kommun som kunde leta efter rätt bok. Fast de höll ju så klart på att fotas för att bevaras så hon var ett tag osäker på hur lång tid det skulle ta - om farmors bok var bland de som just var ivägskickade för fotning kunde det ta ännu längre tid. ;P

Så är du sommarbrud som namnet indikerar så kan det vara smart att börja redan nu. IFALL du stöter på problem. ;P (sen har du ju fördelen att du redan har pass och körkort och sånt där klart i ditt nya namn när du är gift. En sak mindre att göra efteråt)

• anne på grönkulla

Precis, det finns ju olika varianter på personbevis som anger olika mycket information ur folkbokföringen - så förklara vilken information du behöver så hjälper de dig på Skatteverket.

• Sommar bruden

stort tack för svaren!
    Som tur är har jag bra med tid med att fixa denna praktiska detalj då bröllopet inte är förrän vår/sommar 2010.

Svar på tråden hur funkar det rent praktiskt med namnbyte egentligen?