Då behöver du bevisa massa saker.
Bevisa att du är du genom ett personbevis.
Bevisa att du och din mamma är släkt, även detta genom hennes personbevis (kan beställa ett där det står listat hennes barn.)
Bevisa att hon är hon, detta genom samma personbevis som ovan.
Bevisa att din mormor är den hon är genom hennes personbevis.
Bevisa att mormor föddes med det efternamn du vill byta till, detta genom hennes födelsebevis. I hennes födelseebevis måste det stå att en av hennes föräldrar hette så.
Du skickar dina papper till PRV, patent och registreringsverket som du hittar på www.prv.se
Använd följande blankett www.prv.se/upload/dokument/Personnamn/blanketter/ansokan_efternamn_n2.pdf
Har du några som helst frågor eller funderingar råder jag dig att kontakta PRV för att få bekräftat.
När du skickat in dina papper ser de över det och jag räknar med att om det är UPPENBARA fel kontaktar de dig, annars får du bara ett handläggningsnummer. Handläggningstiden är ungefär två månader. Det är inte förräns efter de två månaderna du blir kontaktad genom ett godkännande eller avslag.
Så ring dem alltså och kontrollera att du skickat in rätt papper så slipper du vänta dessa två månader.
Jag antar att ni ska gifta er?
I så fall föreslår jag att endast du byter till det namnet, eftersom det ksotar 1500 kronor. När namnändringen gått igenom för dig skickar ni in papper i samband med hinderprövningen (beställ samtidigt) där din sambo fyller i ditt nya efternamn, då får han det alldeles gratis. Annars kostar det 1500 kronor för honom också.
Lycka till!