• summertime 1

på flyget - foton/negativ

Har för mig att jag läst nåt om hur man ska förvara negativen av foton under flygresa, men kan inte minnas var eller hur det var.

Vi ska ju gifta oss utomlands och kommer försöka hitta en fotograf som tar bilderna, och vill inte att de ska riskera att förstöras av. ev röntgenstrålar etc.

Var är bästa stället att förvara foton/negativ, i handbagaget eller resväskan?

• Svar på tråden på flyget - foton/negativ
  • tolonta

Det är inte själva flygresan som är problemet, det är när bagaget kollas vid incheckningen. Och inte för att jag är någon expert, men som jag har fattat det är det oframkallade filmrullar som kan ta skada...

Mitt tips: Hitta en fotograf som tar digitala bilder, då är det inget problem alls!

• summertime 1
    tolonta skrev 2008-09-17 14:37:02 följande:
    Det är inte själva flygresan som är problemet, det är när bagaget kollas vid incheckningen. Och inte för att jag är någon expert, men som jag har fattat det är det oframkallade filmrullar som kan ta skada...Mitt tips: Hitta en fotograf som tar digitala bilder, då är det inget problem alls!
    ok. tack!
    det var vid incheckningen jag tänkte på...
  • Bella 81

Jag har flugit med rullar och film i kameran massvis med gånger före digitalåldern. Inga problem alls. Jag har dock hört att det kan vara det när det gäller film med superhögt iso-värde (typ 3200).

• Lavendelflickan

det som är risken med oframkallade filmrullar är när bagaget genomlyses i passkontrollen. Det kan gå jättebra men det kan oxå gå åt skogen. Du kan plocka ut filmrullarna och be personalen göra en manuellkontroll. Det finns .. eller rättare sagt fanns särskillda påsar som skyddade oframkallad film. dessa såldes i probutiker. Hur det är numer vet jag inte för jag är digital sedan flera år tillbaka.

Lycka till!

• blacknwhite

Hej
    Jag jobbar i security kontrollen och kan säga att hos oss är det ingen fara i allafall.
    Dock osäker på hur det är på större flygplatstser men du kan ju säkert ringa och kolla med dom.

• 081103 1

Jobbar även jag inom säkerhetskontrollen. ISO 1600 för oframkallad film.

• Vitt guld

Fotografen använder inte digital teknik då?

• summertime 1

Vitt guld skrev 2008-09-24 14:10:50 följande:

Fotografen använder inte digital teknik då?
    Har inte fått tag i fotograf ännu, men en jag kollat upp tar digitalt. Skriver ut ett antal bilder som man får på plats, eller skickas hem + cd skiva.
  • Sebastiána

Min bror har en sådan påse som ska skydda film. Går den att använda nu med alla terroristhot?

Lavendelflickan skrev 2008-09-17 16:38:36 följande:
    det som är risken med oframkallade filmrullar är när bagaget genomlyses i passkontrollen. Det kan gå jättebra men det kan oxå gå åt skogen. Du kan plocka ut filmrullarna och be personalen göra en manuellkontroll. Det finns .. eller rättare sagt fanns särskillda påsar som skyddade oframkallad film. dessa såldes i probutiker. Hur det är numer vet jag inte för jag är digital sedan flera år tillbaka.Lycka till!
Svar på tråden på flyget - foton/negativ