• Mlle M

    Hastighet - båt - tiden för mottagning för lång?

    Jag har fatt kostnadsforslag pa transporter med bat for vara brollopsgaster men for mig som icke-bat-manniska har jag svart att rakna ut hur lang tid resan kan tankas ta. Jag far konstiga svar fran charterbolagen da dom verkar vilja ta emot bokningen fost och SEDAN tala om tiden. Vi vill ju garna veta om det overhuvudtaget ar ett alternativ.

    * Ar det rimligt att ha en "mottagning" med Champagne och snittar for ca 2 timmar under transporten fran kyrkan till festlokalen eller ar det for lange?

    * Strackan ar uppenbart 29 nautiska mil och en av batarna vi fatt foreslagen gor 11 knop..... Det blir val lngre an tva timmar.

    * Om vi vill att 29 nautiska mil skall ta 2 timmar max, vilken hastighet maste da baten kunna halla i genomsnitt??

  • Svar på tråden Hastighet - båt - tiden för mottagning för lång?
  • Aleta

    Enligt wikipedia så är en nautisk mil = 1852 meter och en knop motsvarar 1852 m/tim.

    Om jag räknar ut det så blir det 2,64 timmar eller ca 2 timmar och 40 minuter. (Man tar helt enkelt 29 och delar det med 11.)

  • Aleta

    Om det ska ta 2 timmar så blir det 29/2 = 14,5 knop i snitt.

  • Mlle M

    Tack Aleta, later som om vi maste hitta en snabbare bat......

    * Vad ar maxtiden for en mottagning - 2 timmar?

  • tolonta

    Om jag har fattat rätt så är det transport för gästerna det handlar om, mellan vigselplatsen och festplatsen. Och det ska serveras champagne och snittar? Först och främst: Ska ni verkligen servera alkohol på sjön? Gör det i så fall i måttliga mängder!

    Annars är ju riskerna med en väldigt lång mellanaktivitet att allt drar ut på tiden.

    Tänk i total tid - hur lång tid tar vigseln, när ska ni ha den? När vill ni börja middagen för att den inte ska bli för sent på kvällen? Se till så att ni har fotograferats innan, så det inte krävs ytterligare avbrott för det innan middagen kan börja. På de bröllop jag har varit på har alla gratulerat brudparet utanför kyrkan. Detta kan ju göras på båten istället. Ni kan ju också ha någon aktivitet på båten. Kanske rentav ta presentöppning på båten medan folk äter champagne och snittar.

    Så länge kvällen i helhet inte blir för sen pga en lång båtresa, och man serverar något ätbart så att folk inte blir alltför hungriga, och att man har litet saker som händer under tiden, så tror jag inte det är så farligt om det tar närmare tre timmar.

  • Mlle M

    Tolonta:

    Tack for Dina synpunkter; ja, vi skall definitivt se till att fa fotograferingen avklarad innan. Vi tankte foljande: vigsel ca 1 timme, upphamtning med bat 5 minuter fran kyrkan transport med underhallning samt champagne och snittar samt forhoppningsvis de flesta gratulationerna ( skall forsoka korta ner uppvaktning utanfor kyrkan) mingel bland gaster, ankomst till plats for middagen dar en forratt serveras direkt utan brudskal som vi ju redan intagit pa baten, sedvanlig middag med tal, efterfoljande tarta och dans.....

    Vad tror Ni ar det risk for en alltfor segdragen tillstallning???

  • Aleta

    Mitt tips är att skippa riskastande osv på kyrktrappan, det drar garanterat ut på tiden och risken finns att ni måste avbryta en massa gäster som vill gratulera och fösa dem som en skock får mot båten.

    Kan ni inte istället smita iväg till båten direkt så att ni står längst in på båten? Då tar sig folk snabbt dit och gratulerandet kan påbörjas när båten lägger ut. Stå inte vid landgången, för då blir det bara en lång kö där som gör att båten inte kan avgå.

    Eller också så kan ni komma ut på trappan, folk fotar och hurrar och kastar ris. Sedan tar ni varandra plötsligt i handen och springer ni skrattande ner till båten innan någon hinner fram för att gratulera.

    Jag tycker att det låter jättemysigt med en båttur. Ha gärna rejäla snittar, det kanske kan ersätta förrätten? Man brukar vara hungrig efter vigseln. Om ni ska ha presentöppning på festen så tycker jag att det var en bra idé att ta det då. Då slipper ni att ha det som partydödare senare på kvällen.

  • tolonta

    Jag har varit på bröllop där brudparet fotograferats, och anlänt till lokalen typ 2 timmar efter att alla lämnade kyrkan. Och sedan brudskål m.m. då de kommit (det serverades litet smått och gott att äta och dricka under väntetiden). Så det är ju ungefär samma sak, tycker jag. Bortsett från att era gäster får umgås med er under tiden.

    Hade jag varit du hade jag försökt lägga vigseln vid 14-tiden, då bör middagen kunna börja vid 18-tiden. Försök också att se tiden på båten som en möjlighet att avlasta under middagen. Det kan bli mycket tal, spex och lekar då, som gör att middagen drar ut på tiden. Toastmastern borde kunna se till att en del av dessa grejer kommer redan på båtresan, det förkortar ju middagen senare... Vår middag drog över drygt en timme längre än vad toastmastrarna räknat med, delvis pga sjukdom bland serveringspersonalen, och delvis pga att spex, lekar och annat tog längre tid än beräknat.

  • Mlle M

    tack, skall forsoka ordna sa att folk inte "hanger runt" kyrktrappan for lange , bra ide att vi gar forst!

    Vad kan man tanka sig for typ av musiker pa baten? Kan ju inte garna ha nagon pa piano utan maste ju vara nagon som ar lite mer mobil och kan rora sig??

    Vi har tankt ha foljande halltider: vigsel kl 15; bat-avfard 16.30 ankomst 18.30 ( men detta var ju forutsatt att det tog tva timmar) sedan start av middagen kl 19 men tja, allt beror jupa hur lang tid baten tar!!

  • Regina14

    Hej Mlle,

    Jag är också intresserad av att ha båtfärd från vigseln till festplatsen men är orolig att det tar alldeles för lång tid. Har du några tips på båtar och bolag som tar ca 100 gäster? Vet du vad det kostar? Jag mailade till ett båtbolag och med tanken på båtens hastighet skulle det ta ca 5 timmar..hahah, det är ju helt uteslutet. Det ideala skulle vara ca 1h eller absolut max 2h.

Svar på tråden Hastighet - båt - tiden för mottagning för lång?