• summertime 1

nytt pass - nytt efternamn

Upptäckte tack vare ett inlägg här att passet måste vara giltigt 6 månader efter hemresan, att mitt går ut i december...

Någon som vet hur man ska göra när man gifter sig utomlands och då byter efternamn?

Ska jag behöva göra ytterligare ett nytt pass för nästa resa?
    Namnbytet sker väl i samband med vigseln, och då stämmer ju intr namnet på hemresan?

• Svar på tråden nytt pass - nytt efternamn
  • summertime 1

Såg nu i pappren att registreringen av ändrat efternamn sker när vigselintyget är inskickat till skatteverket, som jag då antar att man får av prästen.

Alltså måste göra ett nytt pass innan denna resan, och sedan ytterligare ett nytt inför ev. nästa resa :(

• AnAngel

Hej... det nya efternamnet gäller ju inte försen skatteverket godkänt byte, och det sker inte samma dag... brukar ta 2-3 veckor, och det är EFTER att ni skickat in papprena.... så gifter ni er utomlands så kan ni ju skicka in papprena när ni kommer hem igen. Du kan ju ändå ha ditt nya efternamn när ni är där...men ha ditt egna på vägen hem (på flyget...).

• Mrs Mommy

Japp du måste gör nytt pass i ditt nuvarande efternamn
    För att göra pass i ditt nya efternamn måste du ha personbevis med ditt nya namn och det får du ca 2veckor efter vigseln.
    Jag personligen skulle inte boka resa i nytt namn som är mindre än 1,5-2mån efter vigseln för att vara på den säkra sidan.

Du kanske redan vet att det inte spelar någon roll om du bytt efternamn, det viktiga är att passet och biljetten har samma namn.

• Mrs Mommy

Du behöver inget nytt pass för hemresan!
    Bara pass och biljett med samma namn på

• anne på grönkulla

Ingen kollar mot folkbokföringen på hemresan, om det till äventyrs skulle ha hunnit registreras redan då. Sålänge pass och biljett stämmer överens så bör allt vara OK. Du kan inte ens byta pass innan du fått bekräftat att namnet bytts och kan få ut ett personbevis med det nya namnet på. Sen har du 6 månader på dig att byta id-handlingar när du fått personbevis med det nya namnet på.

• summertime 1

Ja jag får helt enkelt betala för ytterligare ett nytt pass vid nästa resa, när nu det blir.
    Måste göra ett nytt nu oxå eftersom det går ut i december och vi åker o gifter oss i november.

• propp

summertime 1 skrev 2008-09-15 13:05:42 följande:

Ja jag får helt enkelt betala för ytterligare ett nytt pass vid nästa resa, när nu det blir.Måste göra ett nytt nu oxå eftersom det går ut i december och vi åker o gifter oss i november.
    Jag hade det likadant. Mitt pass gick ut siste juni och vi gifte oss 12 juli och åkte på bröllopsresa direkt efter. Fick nytt efternamn i slutet av juli...så mitt nya pass som gäller 5 år blev alltså bara giltigt i 1 månad... Surt, men sant...skulle gift oss några månader tidigare...
  • ingenjörsbruden

När man byter namn så har man 6 månader på sig att byta namn på pass, körkort osv.

Precis som Mrs Mommy skriver: Vilket namn står resan i? Det ska stå samma namn i passet....alltså fastän du gift dig i landet så åker du hem med samma efternamn....du har ju 6 månader på dig att ändra dina id-handlingar!

Sen är man ju inte tvungen att fixa nytt pass direkt efter bröllopet.....det behövs ju eg inte förrän till nästa resa!

Svar på tråden nytt pass - nytt efternamn