• Tant Doris

Har Marocko "medelhavskänsla"?

Jag menar, känns det som att vara i grekland, turkiet etc eller är det lite mer exotiskt?

Drömmer mig bort till alla paradisorter men börjar mer och mer acceptera att vi aldrig kommer att ha råd att ta oss dit om vi inte tar ett lån.. vilket vi inte vill.

Marocko är ändå rätt så ok priser, just nu iaf. Någon som varit där? Eller kan tipsa om resor i samma prisklass?

• Svar på tråden Har Marocko "medelhavskänsla"?
  • Det stora Blå

Vi var i Agadir för ett antal år sedan, i december.
    Vi tog en restplats med Frittis bara så där, hamnade på ett hyfsat hotell, med en dörrvakt som ville ha pengar varje gång man passerade. Vi kallade honom för tomten, han hade en röd strut på huvudet.
    Atlanten var ju öde och kall då i december, med döda maneter på stranden, och poolen var iskall dvs inte uppvärmd. Frukosten var hyfsad.

Agadir var annars ganska trist tyckte vi, med med massa tiggare, och påiga försäljare, inkl. dyr turistmat.

Jag tror det finns bättre resmål i Marocco, t ex Marakesch.

Konstigt att det inte finns resmål till Marocco:s medelhavskustremsa. Däremot finns ju villas att köpa där.

• Tizzeltazz

hej hej

saidia brukar kallas för marockos blå pärla och har underbar strand och en lägsta vintertemperatur på runt 15 grader har jag för mig, det beror ju på när ni vill åka.
    oujda och berkene är oxå trevliga...likaså fez som har massa fint hantverk.

om ni vill dit billigt så kan ni åka med ryan air till bla oujda eller bila och ta båten från frankrike så kliver ni av i nador.

mest engelska kan de nog i marrakesh men även saidia börjar bli bättre. om ni kan franska ska ni satsa på just saidia, berkene, oujda och det närmare gränsen mot algeriet men om ni kan spanska kan ni satsa på andra sidan marrakesh

jag vet inte vad jag ska jämnaföra marocko med....en blandning av arabsikt och afrikanskt men ändå en touch av västerländskt pga närheten dit.

• Tizzeltazz

däremot har jag inga alls erfarenheter av hotell å så då m2b har släktingar i de städer jag nämnde samt att hans familj har hus i ras-el-ma strax bredvid saidia.

• Rune

Jag älskar Marokco och ska åka dit nästa vecka!!

• Aleta

Jag har varit i Agadir på hösten, men det var lite för kallt för att bada då tyvärr. Känslan är åt det arabiska hållet tycker jag. Det är inte speciellt billigt om man jämför med t ex Egypten.

Vi tog en dagstur till Marakesch och det var en höjdare. Om jag skulle åka igen skulle jag hitta något mysigt hotell i Marakesch och vara där hela tiden.

Annars var maten god. Det fanns restayranger utan alkoholtillstånd där maten var helt gudomlig och billigare än på de stora ställena.
    Tiggare fanns det förstås, men man såg ut en som blev ens egen personliga tiggare som man gav en liten slant en gång om dagen. Så fick vi lära oss att man skulle göra i alla fall.

• Det stora Blå

*Aleta*

Till oss sa dom att vi skulle ge kulspetspennor till tiggarna eftersom det tydligen var brist på sådana där (?).
    Värst var det när kvinnor skickade fram sina små barn, t.o.m. blöjbarn.

Jag tror att Marocco kan vara mycket exotiskt om man hittar de rätta ställena, och väljer rätt årstid.

En del av hotellen har gasspis i sina lägenheter, något som vi ogillar.

Vi letade genuina matställen på "bakgator" på dagen i Agadir, men hittade bara en hamburgerställe med gudomligt goda hemgjorda burgare + hemgjord och handgjord pommes frittes.

Det fanns en del "nattklubbar" med den traditionella dansen av vackara kvinnor.

• Aleta

Ja, det är i och för sig 5 år sedan jag var där så det kan ju ha ändrats en del.

Svar på tråden Har Marocko "medelhavskänsla"?