• T and T

Chokladtryfflarna alldeles för kladdiga...

Min mamma står och bakar tryfflar till hundra personer, men de blir alldeles för lösa och kladdiga. Har provat olika recept med samma resultat. Någon som har nåt bra tips?

• Svar på tråden Chokladtryfflarna alldeles för kladdiga...
  • Tant Doris

Har tyvärr inget tips men hjälper dig att puffa lite, det låter så gott

*puff puff*

• glad och sprudlande

Ofta är det att man blandar i för mkt grädde och smör. Man behöver oftast inte så mkt av det som det står i recepten. Det bästa receptet som jag hittat är från Leilas jul och finns på www.recept.nu. Underbar chokladtryffel är rubriken men man måste ju inte ha i mint. Det hade inte jag. Jag tycker att de blev goda och bra.

Lycka till!

• T RO

När jag har gjort mina så har jag märkt att det beror på vilken choklad man använder. Man ska definitivt lägga på lite extra pengar för att få riktig blockchoklad, alltså sån som finnsi vanliga affärer, och inte köpa billighetsmärken.

Mitt recept (lyckas varje gång, brukar smaksätta olika satser med likör, kanel, chili, apelsinskal etc)

125 gr mörk blockchoklad
    2 msk vatten/likör el likn
    3 äggulor
    125 gr smör
    1 dl florsocker
    kakao att rulla dem i

smält chokladen + vatten/likör i vattenbad (ej för varmt/hastigt)
    ta bort från värmen, rör ner ägg
    rör mer klickar av smöret och sist florsocer när smöret löst sig helt.

ställ kallt till dagen efter
    rulla kulor av smeten och rulla i kakaon

• PennyJenny

Blockchoklad? nej hua. Satsa på riktig choklad med 70% kakohalt. Lindt eller någon liknande. Och som andra säger, inte så mycket grädde och smör, men minska inte förmycket.

Har ni ställt smeten kylen en stund efter att ni gjort den? Jag ställer in den i kylen några timmar och sedan använder jag ett litet kuljärn (sådana man tar ut melonkulor med) och skopar upp tryfflarna och bara shapar till dem lite lätt med fingarna som jag doppat i kakao, då blir det inte så kladdiga.

• T RO
    PennyJenny skrev 2008-09-15 10:15:33 följande:
    Blockchoklad? nej hua. Satsa på riktig choklad med 70% kakohalt.
    Jag har försökt använda "riktig" choklad flera gånger, men det går verkligen inte att smälta i vanliga vattenbad. För min del vore det toppen om det skulle gå för då skulle mina laktosintoeranta systrar kunna äta mina tryfflar. Därav min erfarenhet av billigare blockchoklad, de finns nämligen laktosfria, men det är inget att ha.

Dessutom är det ingen som känner skillnad på blockchoklad eller "riktig" cholkad i den färdiga tryffeln.

Som ni såg så finns det inte grädde i mitt recept, TS, det kanske kan vara värt att prova om de du hittills gjort inte funkat.
  • tolonta

Min erfarenhet är också att dessa "riktiga" chokladkakor inte går att smälta, utan lätt blir litet grynigt. Jag brukar ha Odense blockchoklad med 55% kakaohalt när jag gör recept med choklad som ska smältas, blir jättebra, och tillräckligt chokladigt.

• PennyJenny

Jag smälter alltid i micron, tycker det är överlägset sätt att göra det på och har aldrig haft något problem med att smälta de med högre kakohalt. Smälter den inte på högsta värmen utan ett snäpp ner och så i korta invtervaller så man har koll. Vattenbad har jag inte kört med på flera år för jag tycker det är så meckigt och får man vattenånga i chokladen grynar den sig. Så testa att smälta i micron istället.

Smaken kanske inte är så stor skillnad på, men blockchoklad består ofta av sämre kvalité på ingidienserna och har mer utfyllnad i form av kakofettet som inte är bra. Därför väljer jag bort den sorten.

• T and T

Åh, tack alla för era tips! Tar dem med till mamma imorgon så blir det till att fortsätta testa. Vi har ju trots allt fem dagar på oss

• tolonta
    PennyJenny skrev 2008-09-15 12:15:31 följande:
    Jag smälter alltid i micron, tycker det är överlägset sätt att göra det på och har aldrig haft något problem med att smälta de med högre kakohalt. Smälter den inte på högsta värmen utan ett snäpp ner och så i korta invtervaller så man har koll. Vattenbad har jag inte kört med på flera år för jag tycker det är så meckigt och får man vattenånga i chokladen grynar den sig. Så testa att smälta i micron istället. Smaken kanske inte är så stor skillnad på, men blockchoklad består ofta av sämre kvalité på ingidienserna och har mer utfyllnad i form av kakofettet som inte är bra. Därför väljer jag bort den sorten.
    Fast för mig är inte det problemet, jag har t.ex. gjort recept där chokladen ska blandas med smör eller grädde och smältas ihop i kastrull. Där har det blivit grynigt med finare choklad, och inte grynigt med blockchoklad. Smälttemperaturen kan ha litet med det att göra, men det är finare choklad som innehåller mycket kakaofett. Blockchoklad innehåller i regel andra fetter, som är mer värmetåliga. Kakaofett smälter vid cirka 35 grader, alltså under kroppstemperatur. Det innehåller både mättade och omättade fettsyror, men de mättade är av typen som kan omvandlas av kroppen (har jag hört, kan inte säga att det är världens säkraste källa dock). Så kakaofett är ganska nyttigt, men till blockchoklad använder man sig alltså av andra, vegetabiliska fetter.

Min iaktagelse är att antingen är det svårare att smälta finare choklad för att det är knepigt att inte överhetta fettet, eller så är det för att det helt enkelt inte finns lika mycket fett som kan smälta i chokladen. Kakaomassan smälter ju inte, och det innebär ju att minst 70% av chokladen inte smälter. Kanske är det svårt att få den så finfördelad att chokladen smälter bra?
  • PennyJenny

Hm, så kan det iofs vara. Enda gången jag har problem med att chokladen blir grynig när jag ska blanda den med annat är när jag gör mousse och blandar med grädde. Då kan jag få den där grynigheten. Men inte när jag gör tryfflar.

Ja, ja, bara man hittar en metod som funkar och ett recept som man tycker är gott! Börjar redan se fram emot julgodistillverkningen. Fast i år ska jag inte ge mig på att gjuta pralinskal och göra egna lyxiga chokladpraliner. *s*

• AveMaria

Det här receptet funkar för mig.
    Gör den på Valios Lactosfria grädde och Vhalronas mörka choklad som är mjölkfri.
    Smälter i vattenbad. När man blandar ner alkoholen kan den "klumpa i hop sig" men om man då värmer försiktigt över vattenbad och rör samtidigt så får man snabbt tillbaka smidigheten.
    Knepet är att låta det ta tid. Choklad ska smältas långsamt.

Chokladtryffel

Ca 30 st

300 gr mörk blockchoklad
    25 gr smör
    1,5 dl vispgrädde
    2 tsk Cognac eller Rom
    Garnering
    3 msk cacao
    Eller
    3-4 msk chokladströssel

1.Smält blockchokladen i vattenbad
    2.Koka upp smör och grädde
    3.Blanda under kraftig vispning den heta grädd/smör blandningen med den smälta chokladen. Smaksätt med sprit. Enklast är att hälla ner lite grädd/smörblandning i chokladen, vispa, hälla lite till, vispa. Sedan hälla ner sprietn, vispa och sedan fortsätta med grädd/smörblandningen tills allt är ihopvispat.
    4.Ställ in blandningen i kylskåp. Rör då och då i smeten så att tryffeln stelnar jämt.
    5.Forma tryffeln till runda bollar. Rulla i kakao eller strössel.
    6.Förvara svalt. Hållbarhet ca 1 vecka. (men är troligen uppätna långt innan dess?)

Lycka till!

• Babajaga

Kyl tryffeln i kylskåpet en stund innan du rullar bollar av den. Förvara den sedan i kylen.

Svar på tråden Chokladtryfflarna alldeles för kladdiga...