• RTBW

Det här med vilka man ska bjuda.

Jag vet att det disjuterats förut. Och själv har jag många gånger skrivit dom välkända orden.

Det är erat bröllop.

Så står jag nu själv här, först hade vi tänkt bjuda hela släkten ingen av oss har nämligen så stor släkt och med vänner och allt skulle det bli ca. 70st. Kändes bra, tills vi började fantisera om det bröllopet vi verkligen ville ha.
    Vi gör det här en gång, så det är klart att vi vill göra det BÄSTA bröllopet någonsin =)
    Så diskuterade vi imorse och kom fram till ett beslut (för en stund iallafall) vi bjuder bara de vi vill, det betyder inga arbetskamrater det är inga som vi umgås med, så det känns lugnt och så bjuder vi bara släkt på min pappas sida, då jag knappt träffar släkten på mammas min sambo har inte ens träffat alla där efter 7år. Det känns bra just nu och vi har fått ner gästantalet till 40st. Men hur kommer det att kännas när vi väl skickar ut inbjudningarna??????

• Svar på tråden Det här med vilka man ska bjuda.
  • Fenixx

Då vet ni att ni gjort vad som känts bäst för er och dela dagen med alla nära och kära som ni träffas och umgås med mer ofta. och ni vet kommer glädjas enormt med er.
    är väl inte så vanligt idag heller att man bjuder arbetskamrater(om nu inte det är ens närmsta vän där då)

så stå på er, kommer bli jättebra.

• Villnu

ja man ska absolut bara bjuda de man vill, det är ju som sagt ERAT bröllop. Vi har diskuterat lite om det och det blir bara den närmaste släkten och vänner, ca 40-50 st.

• Lakritspuck

Umgås ni inte med de ni inte bjuder och dessutom ska ha ett relativt litet bröllop tror jag inte ni behöver oroa er.

Kan väl vara klokt att prata med din mamma (för det var hennes sida som inte skulle bjudas väl?) innan inbjudningarna skickas så ni inte sätter henne i en jobbig sits inför sin släkt.

• RTBW

Ja, jag funderar på att prata lite med mamma jag tror inte
    att hon misstycker.
    Men än så länge är bröllopet hemligt, lite svårt att diskutera sånt här då.....

• Joeline

här är en till med samma problem... har trott innan att det ska vara så himla lätt att bara bjuda de man verkligen vill, samtidigt vill man ju inte orsaka värsta släktfejden eller att gamla vänner ska börja snacka bara för att de inte blivit bjudna (trots att man inte umgåtts på ett par år... varför räknar alla så kallt med att bli bjudna på bröllop...??)

• Nancy Drew

Samma bekymmer här. Även om man inte umgås så mycket med de släktningar som inte blev bjudna vill man ju fortfarande ha god stämmning när man väl träffas.

• skruttgumma

Ja, undrar oxå varför alla tar för givet att de ska bli bjudna på bröllop..
    Antagligen fattar de inte hur mycket det kostar för varje person man bjuder..

Har sagt till mina vänner att inte nämna bröllopet för gemensamma vänner då jag inte kommer bjuda mer än mina allra närmaste vänner.
    Jag bjuder bara släkt på min mammas sida, då jag inte ens känner min pappas släkt själv, han har heller knappt kontakt med dem.

Sen har jag tänkt såhär: Vilka skulle jag själv tycka att det var helt ok om de pratade om sitt bröllop utan att jag var bjuden. T.ex arbetskompisar. Visst gillar jag mina arbetskompisar, och de ger gärna tips inför bröllopet och tycker att de är spännande, men ingen av dem räknar med att bli bjudna, och jag skulle inte ta illa vid mig om någon av dem hade bröllop och inte bjöd mig. (Skulle vara om de bjöd alla andra utom mig då)

Samma med vissa gamla vänner till familjen som varit som släktingar hela livet. Deras dotter gifte sig i somras utan att vi var bjudna, då känns det ju helt ok att inte bjuda dem.

• Joeline

ja, suck och pust... och man hinner väl ändra sig efter att man skickat inbjudningskorten också, haha

• Bröllop år  2010

Hur gör man med kompisar då? Vi har väl inte direkt ngr jättenära vänner, utan det är kanske ca 3-4 par som vi umgås emellan åt med och sen varsin kompis som vi haft sen innan vi träffades. Hur "nära" ska man vara för att man ska bjuda dem? Jag menar att för oss då som inte har så jättemånga vänner så kanske de räknas som nära vänner men för dem så kanske vi är ganska avlägsna eftersom vi bara umgås ibland???!!
    Lät luddigt kanske?? Hoppas någon fattar vad jag menar .

Svar på tråden Det här med vilka man ska bjuda.