• Ev brud09

Åldersgräns i inbjudan?

Vi har tänkt att ha en åldersgränsen på 18 år under middagen och festen. ALLA är dock välkomna i kyrkan. Min undran är om någon vet ett trevligt sätt att formulera sig på i inbjudan, där det framgår att man måste vara 18 år? Tycker det här är jätte svårt, då det är en liten känslig fråga...

• Svar på tråden Åldersgräns i inbjudan?
  • didis

Personligen tycker jag det trevligaste är att vara tydlig och inte linda in det i dikter och dylikt för då verkar det som om ni inte själv är bekväma med beslutet.

Varför inte skriva: till kyrkan är alla välkomna medan festen efteråt är för vuxna, dvs 18 år och äldre.

Man kan finslipa fomrulerinen =) men jag tror du förstår poängen, tydlig och inte undfallande.

• Stardusty

Vi gjorde precis som du, alltså vi ville att barn skulle komma till kyrkan men till middagen ville vi bara ha vuxna gäster. Vi skrev på infobladet: "Till vigseln är barn välkomna men till middagen och festen vill vi att alla gäster är över 18 år"

Håller med didis om att det här eviga inlindandet i fåniga dikter är onödigt - om du är rak och tydlig uppfattas det som proffsigare och framförallt vuxnare

• Ev brud09

Tack snälla ni! Vad enkelt ni fick det att låta =)..

• 20080802

Håller med ovanstående men förstår inte det där med åldersgräns riktigt. Det handlar väl snarare om att man bjuder de man vill ska komma. Ni vill väl inte ha objudna gäster vare sig över eller under 18 år!? Alltså... finns det några över 18 som ni tror kommer (och som är välkomna) trots att de inte är specifikt inbjudna??

Det jag menar är att det räcker att säga att "barn" inte är välkomna. Onödigt att krångla till det med åldersgräns.

Vi skrev:
    "Barn...
    ...har ju de flesta av gästerna och vi kalasar gärna med hela familjen en annan gång. Men just denna kväll vill vi fira i vuxet sällskap så vi hoppas att ni kan ordna för barnen på annat håll."

• Ev brud09

Absolut kan man skriva så, utan åldersgräns. Jag är bara lite orolig att de familjer som har barn i 15/16 årsålder, inte tycker att de klassas som barn och då tar med sig dessa. =)

• 20080802

Men... Om ni skriver förnamn på föräldrarna på inbjudan så måste de väl ändå inse att deras tonåringar inte är inbjudna??? Åtminstone inte ta med dem utan att fråga!?

Men visst, när et gäller folks fräckhet har jag hört historier här på BT som får en att baxna så man kan väl aldrig vara säker. Vi hade hur som helst inga problem alls med detta.

• didis

Man skall inte räkna med det!

Vi blev inbjudan till fest, bara jag o maken stod på kuvertet. När vi kom frågade de var barnen var - självklart var de också bjudna fast det inte stod någonstans!

Dessutom kan man slänga kuvertet och då framgår det inte alls längre vilka som var bjudna. Så skriv tydligt i inbjudan.

20080802 skrev 2008-09-18 15:08:31 följande:
    Men... Om ni skriver förnamn på föräldrarna på inbjudan så måste de väl ändå inse att deras tonåringar inte är inbjudna??? Åtminstone inte ta med dem utan att fråga!?Men visst, när et gäller folks fräckhet har jag hört historier här på BT som får en att baxna så man kan väl aldrig vara säker. Vi hade hur som helst inga problem alls med detta.
  • Villemoa
    20080802 skrev 2008-09-15 22:26:36 följande:
    Håller med ovanstående men förstår inte det där med åldersgräns riktigt. Det handlar väl snarare om att man bjuder de man vill ska komma. Ni vill väl inte ha objudna gäster vare sig över eller under 18 år!? Alltså... finns det några över 18 som ni tror kommer (och som är välkomna) trots att de inte är specifikt inbjudna??Det jag menar är att det räcker att säga att "barn" inte är välkomna. Onödigt att krångla till det med åldersgräns.Vi skrev: "Barn......har ju de flesta av gästerna och vi kalasar gärna med hela familjen en annan gång. Men just denna kväll vill vi fira i vuxet sällskap så vi hoppas att ni kan ordna för barnen på annat håll."
    Var era egna barn med på själva festen? Vi vill nog nämligen ha med familjens barn så att säga och så vår dotter men att gästerna får lämna sina härliga ungar hemma, hur formulerar man det?
  • LT2B

Vore det inte väldigt oartigt att ta med sig gäster som inte är bjudna. Var noga med att skriv namnen och inte familjen... på inbjudan. Om man skriver barn tror jag att de flesta iof tolkar det som att man menar mindre barn men det vore ju märkligt om folk tog med sina tonåringar också.

Svar på tråden Åldersgräns i inbjudan?