Någon som flugit med Nordic Airways?
Har bokat resa med dem men blev lite rädd nu när jag läser att de flyger med väldigt gamla plan
Någon här som rest med dem? Hur var det?
Mvh Cecilia
Har bokat resa med dem men blev lite rädd nu när jag läser att de flyger med väldigt gamla plan
Någon här som rest med dem? Hur var det?
Mvh Cecilia
Minns ej, men är det "Airtours" plan?
Novair har de fräschaste planen.
Var det en MD80 som kraschade nyligen?
Ja det är Airtours plan. Och ja det var ett MD80 som kraschade. Och de verkar vara de planen som Nordic airways använder.
Blev ärtt rädd nu. Känns inte så bra att man inte kan avboka utan att ha läkarintyg heller.
Vågar man åka?
Nya plan kräver mindre bränsle i tanken, men väl underhållna äldre plan funkar ju oxå. Ni törs nog åka.
Såg att du beställt ett 4* hotell. Om ni behöver ha den standarden, måste ni beställa 5* när det gäller Grekland.
OM ni bokar om hotellet, så välj ett hotell som ligger en bra bit från Kreta:s "E4" mellan Chania och Rethymnon.
Flög med Nordic Airways och Airtour till Grekland för ganska precis en månad sen.
Jag visst inget om dem innan, men jag reagerade direkt när jag såg planet - det såg sååå skruttigt ut.
Dessutom verkade det som att de större flygbolagen hade prio 1. Andra plan kom i väg, medan vi av ngn anledning inte fick någon "slot-tid" och blev flera timmar försenade både på ner- och hemvägen.
Jag litar på att de bara kör med schyssta plan så om Airtours vore mycket billigare än andra skulle jag trots allt kunna åka dem igen. Nu är de ju inte billigare, så jag kommer nog undvika dem.
Ett utav våra barn flög nyligen med Nordic Airways till Malta. Helt ok i det stora hela men på vägen dit gick flygplanets väderradar sönder så efter ett par timmars flygning fick de vända tillbaka till Arlanda... och vänta, vänta. Allt ordnade sig till slut, det blev ett annat plan via Tyskland, men oj oj oj vad jag var nervig tills jag fick höra att de var framme
Det finns väl alltid risker med allt här i livet och som kund måste man väl ändå försöka utgå ifrån att bolaget gör allt de kan för att planen ska vara säkra att flyga med. Å andra sidan, har man de där extra pengarna som behövs för att flyga med ett annat bolag så är det nog värt det. För att få sinnesro. Men inga garantier där heller.
Lycka till, hoppas att du får en jättefin resa!
Det stora blå: Ja jag tror vi vågar åka har förstått att det är många som flyger med Md80 plan och man måste våga lite på säkerheten med flygplanen, de har ju strikta kontroller innan de får flyga iväg. Vad gäller hotellet så tycker vi det ser jättemysigt ut så det var därför vi valde det. Tror det blir jättebra :) Helt nyrenoverat och fint.
lojeli: Vad tråkigt att ni blev försenade men det kan nog hända med alla charterbolag, de har ju betydligt sämre prio än reguljärflygen. Har tyvärr läst att det verkar vara vanligt med airtours att de är sena :( Känns ju sådär. För oss blev den här resan mycket billigare än med någon av jättarna annars hade jag valt solresor som vi alltid åker med annars.
Känner mig lite osäker just nu :( Tråkigt när det ska kännas roligt att resa
Rosenpetunia: Du har helt rätt risker finns det med allt men man vill ju ha så bra odds som möjligt från början. Men vi får nog stå vårt kast för man får ju inte avboka resan utan att ha läkarintyg i vilket fall. Och har inte råd att förlora 10 tusentals kronor.
Är det för sent att avboka?
I ert ställe, eftersom ni ville komma undan billigt, så hade vi valt en restresa "i sista minuten", och lagt till pengar för att få pool. Då får man alltid minst ett 3* hotell.
T ex
www.ving.se/lms/lmsHotelSpecified.aspx
Men jag tror du missförstår mig nu, vi är jättenöjda med hotellet och området vi har valt. Ska absolut inte avboka på grund av det. Jag vet inte vad du har för åsikter om området men du verkar inte gilla det, men vi vill bo där.
Min oro ligger i om flygbolaget skulle vara dåligt inget annat. Och vi vill inte komma billigt undan, har lagt mycket pengar på resan. Däremot skrev jag att airtours blev "billigare" skulle kanske skrivit mindre dyrt än de andra alternativen men det är inte billigt för det. Hade jag velat boka billigt hade jag valt en billig resa men så är inte fallet.
Och vad gäller avbokning så får man enligt regler bara avboka med giltigt läkarintg med våra försäkringar.
Det blir nog bra. Sol och hav kan eliminera mycket annat.
Inför nästa resa till Kreta, så är ett tips att passa på nu att kolla både olika områden där på Kreta, och även den grekiska hotellstandard.
Jag vet vad vi är ute efter och har bokat därefter. Har rest mycket tidigare så jag vet hur hotellstandarder utomlands fungerar och tror inte det är särskilt annorlunda med grekland som jag inte tidigare varit i.
Någon annan som rest med Nordic airways?
Vi flög med dem nu i augusti, det var gamla plan, där sambon satt fanns det ingen spärr till hans bord så när han skulle äta fick han sitta med en hand och hålla upp bordet och äta med andra handen, tajta platser och det värsta av allt, dem fick inte med beställningarna från Arlanda så när vi på hemvägen skulle betala våra varor så fanns dem inte, så dem som hade beställt fick sitta kvar på arlanda och vänta på sina varor, och då var planet redan 1,5 timmar försenade. Vi kunde inte vänta då svärfar stod och väntade på oss så dem fick skicka tillbaka varorna.
Inga tv-apparater, vilket var lite tråkigt, annars brukar det vara skönt att sitta och titta på en film eller lyssna på musiken som vissa flygplan erbjuder.
Jätte trevlig personal iallafall :)
Aikmansgirl: Okej men då ska jag skippa och beställa taxfree, låter smartare att handla på flygplatserna då :) Tack för varningen!
Men i övrigt var det okej eller? Hur sena var ni? Har läst att de inte har några tv-apparater så vi får ladda med massa böcker och sånt.
Tack för ditt svar!
PS. Vart åkte ni?
Cecilia A: Vi åkte till Kefalonia, en grekisk ö jag verkligen rekommenderar.
Det var bara försening på hemresan, 1.5 timme tror jag det var. Tyvärr mellanlandade vi för att plocka upp mer folk i Lefkas.
I övrigt var det helt ok, men som sagt, beställ inget från taxfree.