• LLJÖ

Tips på Nya Zeeland

Vi ska till Nya Zeeland på bröllopsresa i januari. Vi har varit där en gång tidigare och älskade stället, men då hade vi en backpacking-budget som inte lämnade så mycket utrymme för lyx/romantik. Har ni några tips på romantiska saker att göra, ställen att bo på etc på Nya Zeeland? Det behöver inte vara lyxigt, men gärna romantiskt och mysigt! Eller äventyrligt för den delen...

• Svar på tråden Tips på Nya Zeeland
  • Originalrosen

Queenstown var häftigt och vackert som sjutton. Vi bodde på ett trevligt hotell med utsikt över sjön.

Napier på nordön är en liten, trevlig stad i Art Deco-stil. Rekommenderas att prommenera på strandpromenaden hand i hand.

• LLJÖ

Tack! Någon som kan rekommendera något trevligt hotell, spa eller boende på vingård eller liknande?

• JohanoBea

Jag rekoenderar sydön framför nordön, men om ni vill bada och sola (vilket man sällan gör på NZ) är nordön bättre. Jag var där som backpacker, men visst kan det väl vara romantiskt att prova på äventyr av olika slag. En båttur i fjorden eller en tur på Franz Josefglaciären rekomenderas. Man kan ju även åka gummiring i grottorna i Westport, lysflugorna i taket ser ut som stjärnor. Kan det bli mer romantiskt...

• Simone B

Jag gillade Akaroa, på östkusten, sydön. Mysig liten fransk stad. Där kan man också simma med delfiner!

• LLJÖ

JohanoBea: Westport verkar ju jättemysigt! Vi kommer definitivt ta oss till de där grottorna, hittade en hemsida med den utflykten och det verkar jättespännande och kul!

Fler tips? Någon som kan rekommendera något särskilt boende?

• JohanoBea

Jag har bara bott på backpackerställen i vångingssäng och jag gissar att ni hade tänkt er något mer lyxigare...

• Utomlands 2008

Gummiringar i grottor i Westport?! Har jag helt missat (varit där 2 ggr) men däremot har jag gjort detsamma i Waitomo.

Om ni vill vandra:
    Queen Charlotte track på norra delen av Sydön.
    Tongariro Crossing, centrala delen av Nordön.
    Milford Track, Fiordland på Sydön.
    Kepler Track, Fiordland på Sydön.

Själv har jag hittills bara gjort den översta.

Kajaking rekommenderas på Milford sound! Elelr om du vill vidare till ännu lugnare Marlborough sound, där har jag inte varit men sägs vara super!

Bästa vandrarhemmen hittar du via BBH:
    www.bbh.co.nz/
    Bodde på några små pärlor längs Queen Charlotte: Mahana och DeBrits (inte bbh).
    Och på Sydön MÅSTE ni åka längs jättefina rutten The Catlins med många underbara (romantiska) sevärdheter såsom Mc Lean-vattenfallen (ärligt, bland de vackraste jag sett - och det finns ju mååååååååånga på NZ), fyren vid Nugget point, fossilskogen (minns inte vad det heter på engelska just nu). Det mysigaste boende vi haft på hela NZ är den lilla fina stugan som ligger på en kulle.
    www.catlins-nz.com/hilltop.html Hoppas det fortf. är lika fint... ser större ut nu. Innan fanns det ett dubbelrum och en sal med två våningssängar... Nåväl.

Utsikten från YHA vid lake Tekapo är fantastisk!www.yha.co.nz/NZHostelsandTravel/FindaHostel/CanterburtyandNorthernOtago/LakeTekapo/

Och missa inte Haast Pass med alla markerade sevärdheter. I regn är vattenfallen där mäktiga!

Ja, alltså det finns massor av pärlor!

Svar på tråden Tips på Nya Zeeland