Arabiska bröllopstraditioner?
Hej!
Är det någon som känner till några typiskt arabiska, helst irakiska, bröllopstraditioner eller seder? T.ex. något moment som man brukar ha eller någonting man brukar göra eller ge gästerna?
Tack!
Hej!
Är det någon som känner till några typiskt arabiska, helst irakiska, bröllopstraditioner eller seder? T.ex. något moment som man brukar ha eller någonting man brukar göra eller ge gästerna?
Tack!
hej!
jag har varit på flera irakiska bröllop. kristna (mandaiska) har det varit.
är det det du är intresserad av eller är det ett muslimskt bröllop?
mvh ellioth.
jag är inte anonym, tryckte fel.
Jag är intresserad av att höra om arabiska bröllop och just mandaiska, ska nämligen på ett sånt framöver!
var i sverige ska du?
Stockholm!
ok...here we go...mandaier ska döpas ännu en gång när de gifter sig. om bröllopet sker på vintern så görs detta såklart inomhus, på nåt badhus, men nu när det är förhållande vis varmt så sker det i ett rinnande vattendrag. mannen och kvinna går ner, en åt gången och lyssnar på prästen som läser en massa ;) och sen så ska de säga sina dopnamn till prästen. sen går båda ner i vattnet och får någon slags välsignelse. alla klappar i händerna och pussar och kramar varandra.
därefter åker man till en lokal (det gjorde vi) där man äter frukost/lunch ihop. därefter ska mannen och kvinnan bygga bo. mannen bygger en liten hydda och kvinnan sitter i ett tält och väntar på att han ska komma till henne.
(det låter nog klyddigt och jag tror att det är individuellt hur man gör.)
när mannen kommer till kvinnan är det hela klart!!! då är det fest!
hoppas att detta har hjälpt dig lite i alla fall. kan du inte fråga någon som ska dit förresten?
mvh ellioth.