• propp

Storlek på foton?

Är det någon som vet om det spelar någon roll vilken storlek (mb) fotot har som man ska framkalla? Exempelvis har jag förminskat många av våra bröllopsfoton från ca 5 mb till 1-2 mb för att få plats med dem på vår hemsida på Weddingannouncer. Blir det sämre bildkvalité om man framkallar ett kort på 2 mb än ett på 5 mb om det kommer från samma ursprungsfoto?

• Svar på tråden Storlek på foton?
  • Fröken förväntan

Hur har du gjort för att få ner dem till 1-2 mb? Det som avgör är bildens upplösning så om den inte är ändrad borde det inte vara några problem!

• propp

Jag vet inte om upplösningen har ändrats, går det att se någonstans? Jag har enbart öppnat upp dem i paint och sedan sparat ner dem igen som en ny fil och då har mb-storleken minskat.

• Fröken förväntan

Högerklicka på bilden och välj "properties" eller "egenskaper" (om du har svenska). Kolla under "summary" eller gissningsvis "sammanfattning". Där står upplösningen som bör vara minst 180 dpi.

• propp

Oki...nu har jag tittat på ett kort som är förminskat till 742 kb...det har enbart 72 dpi...skulle det innebära att det inte blir ett bra kort om man framkallar det? Vad betyder dpi?

• Fröken förväntan

dpi=dots per inch (bildpunkter/tum)

Ett foto är uppbyggd av ett antal bildpunkter (pixlar) och det är antalet sådana per yta som avgör bildens kvalitet. Upplösningen anger hur fina detaljer som maximalt kan återges.

Hur hög upplösning har bilderna från början?
    Om du bara gör dem mindre i storlek, d.v.s. förminskar dem från t.ex. 25x30 cm till 10x15 cm så ska upplösningen fortfarande vara densamma. Då blir även filerna mindre.

• propp

Nu har jag fått svar från dem som jag gör vår fotobok hos och han sa att det var helt ok kort att använda, så jag kör på...men tack så mycket för din hjälp!

• Fröken förväntan
    propp skrev 2008-09-11 10:39:12 följande:
    Nu har jag fått svar från dem som jag gör vår fotobok hos och han sa att det var helt ok kort att använda, så jag kör på...men tack så mycket för din hjälp!
    Vad bra! Förlåt om jag rörde till det för dig .
  • propp

Ingen fara, alltid bra att lära sig nya saker...

Svar på tråden Storlek på foton?