• pluttefisa

Träna när man är gravid?

Vi gar i bebistankar och funderar pa att försöka efter bröllopet om tva veckor.. spännande sa klart, men ocksa lite oroligt.
    Min gynekolog här (Frankrike) säger att man inte far träna alls efter 4,5 manader (förutom promenader, cykling och simning). Jag sportar väldigt mycket (ca 5 ggr i veckan) och har svart att tänka mig att man maste sluta helt med 'sina' sporter (tennis, löpning, squash).
    Är det nagon som fatt andra rad, eller som vet vad som gäller i Sverige? Jag vet att det ibland skiljer sig fran land till land.

• Svar på tråden Träna när man är gravid?
  • lyckligjävel

mina systrar har alla 3 tränat ganska intensivt tills sent av sina totalt 5 graviditeter. Rådet jag kan ge dig är att istället för att lyssna på alla experter och istället lyssna på din kropp. den säger ifrån med vad som inte fungerar för din bebis. Mina systrar har känt lätta sammandragningar när de tränat för mkt o då får man helt enkelt trappa ned.

Lycka till och kom ihåg att det är din kropp.

• Sarisen82

Ohh, vad spännande med bebistankar :)

Jag födde barn för ca 5 månader sen och förhållninsgreglerna här har varit att man ska känna efter hur man mår och givetvis inte hårdträna framåt slutet. Det är så otroligt olika från graviditet till graviditet men jag har dock svårt att tro att du kan träna löpning/spela tennis osv när du börjar bli höggravid. Du kommer märka när det inte går längre!!

Har aldrig hört att man generellt skulle vara tvungen att sluta träna efter 4½ månad. Tror att man som blivande mamma själv känner vad som är bäst för en själv och bebisen i magen!

Lycka till! Det är en härlig tid du har framför dig..

• pluttefisa

Tack, det later mindre radikalt än vad gynekologen säger.

• elsi

Jag känner balettdansöser som har dansat in i 7 månaden. inte väldens skutt men med styrka och breda stora rörelse
    Mår man bra så är det bra, fast hoppa och skutta är inte att rekommendera.
    Yoga lär vara bra, och promenader...

Njut av tiden fram för er

• Wingtear

Jag kan tänka mig att squash inte är någon bra idee sent i graviditeten, bollen är ju så f*rbannat hård om man får den på sig, men annars så kan jag inte se varför du inte skulle kunna köra på så länge/mycket du orkar.
    Generellt så ska man ju inte börja med någon ny, tuff sport men håller man på med en redan så är det ingen fara.
    Lyssnar man på allt de säger så får man inte göra nått, en tjej i min vattengympa grupp skulle inte få fortsätta med det efter 3 mån... Hon var med tills 7:e och hade inga andra problem än att hon fick ta det lite lugnare ibland.
    Kör hårt och lycka till!

• förstagångsbrud

Jag är ingen hårdtränare, men jag gick på friskis och svettis till den 8e månaden (medelpass) Jag hoppade inte och sprang såklart lite långsammare. När det blev för jobbigt sa kroppen ifrån på alla sätt och vis, blev jätteandfådd och magen drog ihop sig. Så det var naturligt att stanna upp och hämta andan.

Jag tror inte att det är farligt att träna om man lyssnar på sin kropp! Har ej heller hört motsatsen från vården.

• Aleta

Precis, lyssna på kroppen och börja inte med något nytt som den inte är van vid så ska det nog gå bra.

En annan sak som jag däremot har hört (men jag vet inte om det är sant) är att om man tränar väldigt mycket (typ elitidrott) så kan det vara lite svårare att bli gravid.

• Donna Fortunata

Vissa övningar bör man undvika och jag har också för mig att man inte bör anstränga sig alltför hårt (konditionsmässigt) efter någon viss månad. Tränar själv väldigt mycket och planerar barn nästa år. Då ska läsa in mig på Maria Wigbrants bok "Stark, glad, gravid". Maria är sjuksköterska och blivande barnmorska, brukar gå och träna på hennes muskelpass på SATS och hon är helt otroligt duktig.

• ugla

Åhh detta får ju inte hålla dig borta ifrån att skaffa barn. För det är helt underbart. Jag har tränat under alla mina grav. har hästar och ridit så länge det har känts bra. Som alla skriver så lyssna på din kropp och det kommer kännas naturligt när det är dax att ev trappa ner. Ha det gott.

• feministbrud

Anna-Carin Olofsson tävlade i VM i skidskytte i femte månaden. Ville bara slänga in det som ett litet perspektiv

• Soon and very soon

det man ska tänka på är att inte träna så intensivt tror jag alltså få puls över 160?? läste det när jag gick som PT.bebisen får samma värme som du har. lyssna på kroppen som alla skriver. men tänka lite på pulsen kan ju inte skada någon tror jag.

• Tooticki

Har en kompis som är hästtränare, hon red fram tills ett par veckor innan beräknad förlossning.

Har även en vän som jobbar som instruktör på ett gym här i Göteborg och hon jobbade in i 8:e månaden med andra barnet, det funkade bra för henne.

Vet inte om du har sett Sex & the City-filmen men där joggar en av huvudkaraktärerna varje dag ända in i 8:e månaden.

• Soon and very soon

tooticki: du som är så smart o alltid lägger såååå underbara inlägg, sex in the city? vad som hellts funkar ju i filmer! kram !

• Tooticki

Soon and very soon skrev 2008-09-10 10:15:37 följande:

tooticki: du som är så smart o alltid lägger såååå underbara inlägg, sex in the city? vad som hellts funkar ju i filmer! kram !
    Det vet jag väl, det är därför jag gjorde en smiley efter. Hur vetenskapligt är det liksom!?
  • pluttefisa

Tack för alla svar/och råd, tycker att ni låter mycket mer rationella än gynekologen. Klart att det inte ska få mig att undvika att skaffa barn, det är bara en grej jag tänkt på som gör mig lite orolig i förväg eftersom jag är en hyperaktiv person.
    Kul att du ocksa tänkte pa sex and the city, minns att nâr jag sag filmen tyckte det var skitbra att hon sprang trots graviditeten... trots det ovetenskapliga i det.

Jag haller med om alla de som säger att man far känna sig för, samtidigt kan jag bli lite förbannad för att gynekologen säger sa för det betyder ju att jag förmodligen kommer att ha jättedaligt samvete och känna mig som en dalig 'blivande mamma', varje gang jag tränar... Kan redan nu höra kommentarerna: 'är det verkligen bra för barnet? Men ska du inte ta det lugnt??'
    Far kolla in boktipset som verkar bra med, tack.

• Soon and very soon

kolla upp det om pullsen är ju bra att gå efter nått, jag körde med puls band på gymet. då kan ingen säga något om man har en siffra tex. lycka till!

• Wingtear

pluttefisa skrev 2008-09-10 15:28:57 följande:

samtidigt kan jag bli lite förbannad för att gynekologen säger sa för det betyder ju att jag förmodligen kommer att ha jättedaligt samvete och känna mig som en dalig 'blivande mamma', varje gang jag tränar... Kan redan nu höra kommentarerna: 'är det verkligen bra för barnet? Men ska du inte ta det lugnt??'
    JAG blir förbannad på din gynekolog som säger sånt!!!
    Det är väl mycket bättre för barnet att man motionerar och rör på sig än att man ligger hemma på soffan och äter chips/gräddmunkar Jag har inga planer på att sluta träna innan kroppen säger ifrån (när jag nu väl lyckas bli gravid) och jag tränar kontakt/kampsport, vattengympa (det tränar jag nog tills vattnet går) samt ska börja med bootcamp (militärträning blandat med aerobics) på tisdag
    Träna på och känn dig trygg i att du gör det som är bäst för er båda två!
    Kram
  • pluttefisa

Ja, nu är jag ju inte gravid än, sa jag behöver väl egentligen inte tänka pa det än, men det retar ända upp mig att han säger det som en generell regel, att efter 4 manader far du sluta att träna, när det uppenbarligen inte rader samma normer i Sverige, sa det KAN ju inte vara att det är farligt för barnet om man inte säger sa i Sverige. Dessutom har jag rätt svart för att ga tvärtemot vad en läkare säger, speciellt om andra (säkert en massa som kommer att ha asikter om det) ocksa hänger pa idéen om att det är daligt för barnet..
    Du har rätt, jag borde bli skitförbannad!

• Wingtear

Läkare i två länder tycker inte att det är farligt till och med Jag bor i Finland.
    Men då när de klagar har du ju oss att ta stöd i, vi går ingenstanns

• JSGJ

Jag har tränat på elitnivå... och det funkade jätte bra... Tränade tom 8 mån, sen blev det lite lugnare.. Jobbade till veckan innan, och hade då ett jobb som är fysiskt krävade.. Har fyra barn mellan 2-14 år. Lyssna på din kropp, ingen känner den så bra som du... alla graviditeter är olika, du känner själv vad som fukar... Tror att det är en fördel om man har kvar lite kondis och styrka...När min älsta var en månad började jag träna igen... undvek dock att lyfta, eftersom det inte är så bra... Att vara med barn är ingen sjukdom... kvinnan känner själv vad hon klarar av/orkar...

Lita på dig själv och din kropp....

Svar på tråden Träna när man är gravid?