• Timba

InDesign- finns det hjälp att få på nätet? Någon här som använt programmet?

Vet inte om det här är rätt forum men jag provar att langa ut en fråga iaf.

Jag har hört att InDesign ska vara ett enkelt program att göra inbjudningar, festhäften etc med och tänkte ge det ett försök. Nu sitter jag här, nybörjare på mac och med ett program på engelska, ID CS3, som jag inte förstår ett skvatt av... Googlar efter hjälp men hittar ingen indesign hjälp online alls. De flesta andra (pc) program brukar det ju finnas "tips och tricks" och lektioner i på nätet men InDesign verkar okänt.

Finns det någon här som använt programmet? Lärde du dig själv eller köpte du någon bok? Isåfall vilken? Gärna på svenska... Är osäker på min version men det står ID CS3.

Eller; har du något tips på andra program som gör snygga inbjudningar etc?

Jättetacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden InDesign- finns det hjälp att få på nätet? Någon här som använt programmet?
  • Linum

Jag jobbar dagligen med hela Creative Suite (InDesign, Photoshop etc). Förlaget Pagina har gjort flera bra böcker om programmen som jag tycker att du ska fixa. CS3 är den senaste versionen av programmet. Allt i en bok CS3 finns det en bok som heter. Kolla på Adlibris. Kostar 275 kr tror jag.

Här finns också lite hjälp att få: www.jonasweb.nu/sidor/programkunskap/indesign/grundkurs.htm

InDesignär ganska enkelt om man väl har lärt sig grunderna. Utmärkt program att jobba i tycker jag! Gjorde våra trycksaker till bröllopet i det.

Hojta till om du behöver hjälp med något speciellt.

• Sebastiána

Jag använder InDesign dagligen. Jag lärde mig det mesta själv, men har även gått kurs. CS3 är den senaste InDesign-utgåvan så det är bra att du lyckats få tag på det! Det finns böcker på biblioteket/i bokhandeln om hur man använder InDesign.

Om man aldrig använt layoutprogram innan är väl inte InDesign det lättaste kanske.

• Fröken förväntan

Det finns ju en hjälpversion i menyn i InDesign också, fast det är klart då måste man ju veta vad man letar efter.

• Linum

Det finns även interaktiv hjälp iform av studieprogram. Vi har ett sådant, som jag aldrig använt dessvärre... Kolla på www.lynda.com.

• Sebastiána

Jag kan också hjälpa dig om du behöver det

• Fröken förväntan

Jag blev lite nyfiken på vad ni jobbar med Linum och Sebastiána? .

• Linum

Jag jobbar med rekam och marknadsföring på ett stort företag (talar inte om vilket). Gör kataloger, annonser, webb, brev, översättningar. Är också produktfotograf.

Har verkligen mitt drömjobb!

• Linum

Fröken Förväntan: Jag är också språkpolis...

• Fröken förväntan
    Linum skrev 2008-09-09 11:12:49 följande:
    Jag jobbar med rekam och marknadsföring på ett stort företag (talar inte om vilket). Gör kataloger, annonser, webb, brev, översättningar. Är också produktfotograf.Har verkligen mitt drömjobb!
    Vad kul det låter . Var nyfiken eftersom jag tog examen i Informationsdesign i juni och håller på att söka jobb... behöver alla idéer om var jag kan söka jobb!

Jag ÄLSKAR att vara språkpolis... eller snarare, jag kan inte hjälpa det .

TS: Förlåt att jag lånade din tråd lite. Du kan fråga mig om InDesign också om du fastnar .
  • Sebastiána

Jobbar med samma som Linum. Det är kul, men samtidigt väldigt stressigt!

Hihi...jag är också språkpolis

• Fröken förväntan
    Sebastiána skrev 2008-09-09 11:25:14 följande:
    Jobbar med samma som Linum. Det är kul, men samtidigt väldigt stressigt!Hihi...jag är också språkpolis
    Ha ha, kul att hitta lite likar!
  • Linum

Måste man inte vara språkpolis för att klara av vårt jobb? Jag blir så irriterad när folk stavar fel i annonser/artiklar/brev att jag slutar att läsa. Visst stavar man fel på BT ibland, men det är ju bara för att man skriver så fort...

Min chef är expert på sär skrivning... Jag har ett j*kla jobb att rätta alla hans fel många gånger. Ibland förstår man inte ens vad han menar

Fröken för...: Det är ett populärt yrke och många som söker jobben. Arbeta mycket på ditt cv och brev! Det ska synas att du är kreativ!!! Ring runt till företag du är intresserad av att jobba för och leta bland alla jobbannonser du kan hitta.

• Timba

TACK snälla för svar!
    Jag hugger ditt boktips direkt Linum! Allt i en bok lät ju för väldans bra! *Ooops, det där var norrländskt talspråk. Måste kanske tänka på det när ni säger att ni är språkpoliser

Frökenförväntan: trådkapningar är helt okej!

Tack snälla återigen! Jag ska köpa boken och återkommer om (eller kanske rättare sagt när) jag stöter på problem!

PS) Jo en sak till... ni som svarat är ju proffs på InDesign men ni tror alltså att jag som nybörjare kan lära mig det? Eller finns det något annat program som är enklare? Jag har både mac och pc hemma (och jobbar helst med den sistnämnda). Fast InDesign kanske inte är ett mac program?? Ja, jag är novis som ni vet

• PennyJenny

Ett tips är också att kolla efter hjälp på nätet för CS2, som är den tidigare versionen av programmet. Grunderna är lika och det kanske är lättare att hitta hjälp om dem.

Några enkla tips kan du ändå få här.

Informationen (text, bilder etc) läggs i rutor som lätt kan anpassas i utseende genom att man helt enkelt drar i dess ramar.

Du bör när du öppnar programmet har en "navigeringsruta" med en massa olika knappar. (Penna, sax, T, stäck osv).

Du öppnar ett nytt dokument och anger hur många sidor du vill ha, vilket format med mera. Det gör du som vanligt via Arkiv Öppna.

När du har dokumentet öppet och vill skriva, tryck på T knappen i navigeringsrutan, håll musen över pappret, håll in vänsterklickknappen på musen och dra ut en lagom stor ruta. I den kan du sedan börja skriva. Du kan även klistra in text från tex Word.

När du har T knappen intryckt på navigeringsrutan så får du uppe under menyerna upp verktyg för att kunna ändra textstorlek med mera.

Något som är bra med programmet är att du på det här sättet kan bygga med rutor med text i och anpassa dem fritt till varandra. Ger mer frihet än Word.

Hoppas det hjälpte dig att komma igång med att skriva i alla fall.

• Linum

Jag jobbar både i mac och pc. Tycker att enda skillnaden är att kortkommandon är enklare på mac.

Det finns alltid enklare program, men du har nog svårt för att hitta ett program som gör att det blir snyggare! Powerpoint är ett program för idi... ursäkta.. *slår mig själv på handen* Jag skojar bara Det går att göra mycket i PPT, men det blir inte lika bra (det var så jag skulle säga från början ju...).

• Timba

Nu har jag ropat in en InDesignbok på Tradera så nu är jag på gång!!

Idag satt gubben i TRE timmar för att skriva en faktura i InDesign. Han tyckte det var ett svårt program (trots att han är systemvetare). Känns inget vidare men vi får se om hoppet kommer tillbaks iom boken

Svar på tråden InDesign- finns det hjälp att få på nätet? Någon här som använt programmet?