• Simple wedding

ärva ringar

min farmor och farfar var gifta i 60 år nästan. nu lever bara farmor. min sambo och jag ska gifta oss snart och min mamma kom med idén om att vi skulle fråga farmor om vi får ärva deras ringar. kan man göra så? för mig skulle det ju betyda oerhört...med en ring som redan burits av en stark kvinna i min familj. dessutom hade de ju ett långt och lyckligt äktenskap... vad tycks?

• Svar på tråden ärva ringar
  • Mrs Mommy

Svår fråga
    Står ni nära varandra och vilken typ av person är hon.
    Kan både uppskattas eller tas som att kan du inte vänta tills jag är död
    Och finns det några andra arvingar som kan ha intresse av dessa ringar?
    Arv och värdesaker har splittrat många syskon och släkter över småsaker.

• Simple wedding

jo vi är nära. visst kanske det finns andra som kan vara intresserade och jag kommer självklart kolla med ALLA att det är okej innan vi liksom bestämmer oss. vår släkt kan inte splittras över en sådan här sak.

• Mrs Mommy

Nej det är många som inte tror det men av någon anledning blir folk som förbytta när det gäller pengar och arv.
    Simple wedding skrev 2008-09-06 23:15:58 följande:

jo vi är nära. visst kanske det finns andra som kan vara intresserade och jag kommer självklart kolla med ALLA att det är okej innan vi liksom bestämmer oss. vår släkt kan inte splittras över en sådan här sak.
  • FruRålin080808

Det är väl upp till din farmor om hon vill ge er ringarna är det hennes val...Strunta i arv...Jag fick min morfars vigselring av mormor efter han död. Ingen har sagt ngt om det. Jag fick också mormors vigselrng när hon gck bort och den ringen pryder nu mitt nygifta finger=)

• Nalle Puh 40

Jag ska ha mormors vigselring, hon lever inte idag och har en exakt likadan förlovnings ring så jag och min syster får varsin (är bara två syskon) och det betyder så myckte för mig...

• Annelie81

Helt okej och jättekul att föra vidare...Jag skall ha någon av min mammas ringar. Det betyder mycket för mig då min pappa som min mamma var gift med, dog när jag var 10år. Mamma har bara ringarna liggandes....kul att de får komma till användning! (en förlovningsring, en vigselring och en som mamma fick i 30års present- har inte bestämt mig vilken ännu bara)

• Aleta

Ärvda ringar är jättefint!
    Min man har min pappas ingenjörsring (som är jättefin och speciell) som förlovningsring och farfars vigselring som just vigselring.

• didis

Tycker jag absolut om du tycker ringen är vacker och kan tänka dig att använda den!

Jag har en gammal vigselring som jag använder till fest, har itne tänkt på att använda den till vigselring (hade tänkt använda förlovningsringen).

Ringen är redan graverad så det finns inte plats för mer text dock.

Är ringen så värdefull att det kan orsaka släktbråk kommer saken i ett annat läge men få har väl så dyrbara ringar liggandes? I så fall får din mamma ta det som förskott på arv...

• Mizty

Jag har min pappas mormors vigselring som förlovningsring. Känns väldigt speciellt. Tyvärr måste jag ta bort graveringen för att få plats.

Svar på tråden ärva ringar