• chickpea

Väldigt OT, men får en chef höja endast släkt & vänners löner??

Jag vet att det inte hör hit, men jag måste fråga. Jag jobbar på en friskola där rektorn just avgått för att hon vill ha ett lugnare tempo sista året innan hon går i pension. Nu är det så att innan hon avgick såg hon till att höja sin dotters (som är mammaledig), svärsons och sina vänners löner. Detta utöver och efter den årliga löneförhöjningen, får hon göra så??? Vi andra är naturligtvis inte särskilt glada, speciellt inte då dessa personer redan tjänar mycket mer än alla andra, men jag undrar om någon vet om det finns några lagar kring detta?

• Svar på tråden Väldigt OT, men får en chef höja endast släkt & vänners löner??
  • didis

I vilken bolagsform bedrivs skolan och vem står som ägare?

• chickpea

Jag sökte på nätet och det stod; Bolagsform: Ideella föreningar. Ägare vet jag inte, men skolan har en styrelse som mest består av föräldrar, om det säger dig något?

• aikidoaasa

Utöver den årliga löneförhöjningen så finns det en "liten" del som chefen/rektorn kan dela ut till sina anställda. det brukar vara i form av procent. Denna är till för att ge till dem som ledaren ansett gjort ett bra jobb under året som gått. Det är alltså mycket tyckande och tänkande inblandat i detta och ledaren beslutar vem som ska få mer och vem som ska få mindre.
    Så visst kan då chefen/rektorn då ge denna extra del till eventuella släktingar som jobbar där och vänner... Men det är inte alls rättvist och gör som vi ser nu övrig personal väldigt arga. Och detta brukar inte alltid sluta särskilt bra då resultaten inte blir bättre av detta.
    Men hade ni inte några löneförhandlingar och utvecklingssamtal? Det är ju menat att detta alltid ska genomföras, då vet man dessutom om spelutrymmet för hur mycket som kan fördelas på personalen.
    Det är verkligen rörigt, har nu under året blivit mer och mer indragen i sådant här arbete och vet lite mer om vad som händer bakom kulliserna i skolbranchen.

• didis

Nej tyvärr, jag vet inget om ideella föreningar. Men jag utgår från att rektorn själv inte äger skolan och därför så att säga inte hanterar sina egna pengar.

Hade det varit ett ab hade hon förståss kunnat göra vad hon ville bara ni andra fick avtalsenlig lön.

Varför inte gå till styrelsen och påpeka de olika lönerna och begära en förklaring till varför det är så? Olika löner kan man ju ha i ett företag men de skall kunna redovisa varför du har lägre lön och vad du skall göra för att få upp lönen. Utbildningar, mer ansvarsområdet etc.

• chickpea

Den här rektorn hävdar bestämt att hon inte tror på prestationsrelaterade löneförhöjningar utan att det endast handlar om hur länge man arbetat där. men hur hennes mammalediga dotter kan få extra löneförhöjning kan man ifrågasätta, hon har ju inte ens varit där (hon har alltå inte presterat något extra menar jag)? Dessutom stryker hon dessa personers sjukdagar, dvs skolan betalar full lön när de är sjuka medans alla andra får avdrag. Jag vet inte om styrelsen har något att göra med detta, ska försöka ta reda på det. Men det är mycket hållande om ryggen på skolan, även personer i styrelsen sägs tjäna på skolans inköp osv. Mycket mygel. Jag letar förövrigt efter ett annat jobb, men det säger sig väl självt!

• didis

Någon i styrelsen måste vara ansvarig för ekonomi etc.

Skolor får kommunala bidrag - ring kommunen och fråga hur deras policy ser ut när det gäller löner, privata förmåner etc. Där bör de också veta vem som står som ansvarig.

• chickpea

Tack didis, bra förslag. Jag ringer på måndag!

• didis
    chickpea skrev 2008-09-06 11:50:21 följande:
    Tack didis, bra förslag. Jag ringer på måndag!
    Om inte annat kan det röra runt lite i grytan...
  • chickpea

Ja, det kan nog behövas...!

Svar på tråden Väldigt OT, men får en chef höja endast släkt & vänners löner??