• Lelele

Mammans tal till Bruden

Finns det nåt fint tal som MAMMAN kan hålla till sin dotter? Vet att det är brudens far som ska hålla talet, men ändå???

• Svar på tråden Mammans tal till Bruden
  • SnuttisSessan

Det finaste talet är ju det du skrivit själv:)

• Fenixx

Jag har varit på bröllop där mamman hållt tal istället för pappan.
    men tror också på att det finaste är det egenskrivna. behöver ju inte vara en roman utan bara några korta kärleksfulla ord och önska lycka till liksom. är ju tanken som räknas.

• Lelele

Kan både far o mor hålla tal?

• AnnaochHenrik
    Lelele skrev 2008-09-04 18:18:52 följande:
    Kan både far o mor hålla tal?
    Alla som har en relation till brudparet och VILL hålla tal kan göra det, anser jag. Ingen av våra mödrar höll tal, men det berodde mer på scenskräck än på traditioner...
  • Fenixx

ja jag tycker också alla kan hålla tal. speciellt föräldrarna och sen tärna/bestman.

där jag var som modern höll tal så var det att just pappan inte klarade av det pga av scenskräck så.

• JPerlestam

Min mamma kommer hålla tal istället för min pappa som är för blyg, men hon skriver ett eget, blir ju finast så!!

• Timba
    Lelele skrev 2008-09-04 18:11:18 följande:
    Finns det nåt fint tal som MAMMAN kan hålla till sin dotter? Vet att det är brudens far som ska hålla talet, men ändå???
    "Nåt fint tal".... Hoppas inte att någon använder sig av ett standardiserat tal, allra minst på sina barns bröllop! Ett tal till sin bortgifta dotter ska komma från hjärtat. Kan man inte formulera något eget är det nog bäst att låta bli
  • didis

talskrivarna.com fanns för några år sedan tips på hur man komponerar ett tal, numer verkar det bara finnas färdiga tal eller tal man kan beställa.

Köpta tal är inte vidare artigt att läsa upp men du kan kanske få lite idéer till vilket typ av tal du vill hålla - humoristiskt, allvarligt, på rim etc etc.

Tal skall vara korta och kärnfulla, helst bara 2 minuter långa. Öva dig hemma MÅNGA gånger så du kan talet utantill (men använd gärna en snygg fusklapp för säkerhets skull) och klocka hur lång tid det tar att läsa.

Churchill lär ha sagt att det tar flera veckor att förbereda ett spontant tal...

• Hedebris

min mamma ville inte hålla ett tal. så hon skrev ihop ett tal till oss och lämnade under middagen.

tyckte det var jättegulligt

• Originalrosen

Churchill var en klok man.

Ett tal ska vara förannonserat till toastmastern, kort och från hjärtat. Det kan faktiskt vara så enkelt som:

"Älskade dotter, kära brudpar. Idag har jag så många ord och känslor som surrar och snurrar i mitt huvud och hjärta - så det blir ett alldeles för långt tal. Den lycka jag ser hos er idag, känner jag inom mig. Låt oss skåla för den glädjen och lyckan!"

Allvarligt talat, det behöv

Svar på tråden Mammans tal till Bruden