• CeciliaA

Arg och ledsen, är det okej att bli behandlad såhär?

Hej!

Jag behöver få skriva av mig lite. Jag känner mig så dåligt behandlad just nu och vill ventilera lite.

Jag är jobbsökande och i fredags förra veckan var jag på intervju på ett företag och det gick jättebra, de vill anställa mig och skulle höra av sig till rekryteringsfirman som jag är konsult för som sedan ringde och bekräftade att de vill ha mig. Allt skulle gå väldigt snabbt eftersom det inte är någon som utför det arbetat som jag ska göra idag och det läggs på hög. Men eftersom det är inom bankvärlden så behöver man skaffa behörigheter till diverse program och fixa passerkort osv. Så jag skulle kanske inte kunna börja jobba måndag denna veckan men i mitten. Min konsultchef skulle höra av sig i början av veckan och stämma av med mig.

Jag har inte hört någonting. Jag har bara gått och väntat hela veckan och undvikt att göra saker så jag är tillgänglig vid telefonen. Men ingenting. Nu känner jag mig så arg och besviken att h*n på konsultfirman inte hört av sig. Visst jag förstår att något dykt upp som gjort att det blir förseningar men jag tycker det är så dåligt att man inte bara kan ringa och säga det då som avtalat? Jag har slängt bort en hel vecka på att gå hemma och stirra.

Just nu vet jag inte ens om jag vill ha jobbet längre, tycker det är så tråkigt med människor som bara bryr sig om att de själva tar sig framåt och skiter i dem på vägen. Jag förstår att jag bara är en bricka i konsultchefens värld och ifall jag tackar nej till jobbet så får någon annan det. Men ska man behöva känna såhär och vara tyst om det?

Tack för du tog dig tid att läsa!
    Cecilia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-04 14:27
    Gå gärna in på min blogg, där har jag skrivit mer om det här.
    jockessyrra.blogg.se/

• Svar på tråden Arg och ledsen, är det okej att bli behandlad såhär?
  • Linum

Men ring själv, för guds skull! Man måste visa framfötterna och inte bara vänta. Det kan finnas tusen och en anledning till att de inte ringt än, och visar du ditt intresse är det ju jättebra.

Jag har alltid ringt själv när det är något och det har aldrig legat mig i fatet direkt.

Ring ring ring

*skickar positiva knuffar*

• CeciliaA

Jo fast det är ju det, ska jag verkligen behöva ringa själv? Ligger ansvaret på mig att fixa den här personens misstag? Det är det jag vill skapa en debatt runt.

Jag har ringt i början av veckan i annat ärende, mitt kontrakt som h*n sa att den skulle skicka i fredags har fortfarande inte kommit men det viftades snabbt bort och inte ett ord om det andra.

• Ab fab

jag skulle säga att det ligger inom ditt ansvar o i ditt intresse att ringa. När det jobbsökeri är det vi som jobbsökande som har ansvaret för allt- det är inte något man kan räkna med att någon annan göra- oavsett om det är arbetsgivare, arbetsförmedlningen eller rekryteringsföretag

• MadeleineLK

Men du, ring!! Som Linum sa, man måste ta för sig här i världen.

Dem sa visserligen att dem skulle ringa, men gör du det och visa att du är jävlar i det bättre? :) Lycka till!! Berätta gärna sen hur det har gott :D

Och svaret på din fråga om ifall det är okej att bli behandlad så, nej, självklart inte!

• CeciliaA

Ja jag kommer ringa, jag förstår också att det är arbetsgivarens marknad. Jag vill egentligen bara starta en disskussion i om det är okej att göra såhär och då menar jag även i andra relationer oss människor mellan, det handlar mer om känslan om att vara illa behandlad men inte säga ifrån.

Vi tjejer har en tendens att vara tyst lite för ofta tycker jag..

Ni är jättevälkomna att läsa min blogg och skriv gärna kommentarer på det jag skriver, det betyder jättemycket för mig. jockessyrra.blogg.se/ är adressen. Jag har av olika anledningar fått mycket sämre självkänsla på senare tid och det är nog därför jag tar så illa vid mig av det här.

• Linum

Om vi tjejer är för tysta (så är jag ingen tjej... inte ab fab heller ) så är det väl dags att ändra på det.

RING
    RING
    RING
    RING

Det är arbetsgivarne smarknad. Arbetsgivaren bestämmer.

Om du har dålig självkänsla, så lär den bli bättre av att att ta itu med problemet och lyfta luren, slå numret och prata med h*n.

*fler positiva knuffar*

• chamor

Tror företag skiter i jobbsökande. Har nog sökt 40-50 jobb sista året. Tror jag fått 5 brev efter några månader att tjänsten är tillsatt av annan sökande. Resten - BARA tystnad!

• Tooticki

Med den inställningen blir det nog svårt att få jobb. Du måste visa framfötterna och om du inte får det serverat på silverfat så får du ligga på och fixa det själv!

• didis

Synd att du känner dig dåligt behandlad!

Som arbetsgivare i litet bolag vill jag bara svara på varför man inte alltid får svar på jobbansökan.

När jag sökt folk har jag fått kankse 50-70 ansökningar varav de flesta inte är behöriga för jobbet. Att då sitta och ringa runt till alla eller skicka brev till alla skulle kosta massor! Ingen arbetsgivare skulle våga annonsera eftersom kostnaden skulle bli skyhög för att hantera alla obehöriga/ointressanta sökanden.

Dessutom får jag spontanansökningar som folk skickar in, kanske 30 om året. Kankse förväntar de sig svar, vad vet jag.

Jag är, liksom alla företagare, beroende av att pengarna kommer in på kontot och att då ägna veckovis åt administration av ansökningar är inte lönande = mindre lön till mig o mina anställda.

Svar på tråden Arg och ledsen, är det okej att bli behandlad såhär?