• Jenn09

Stora barn i brudfölje eller inte

Min blivade man har två barn sedan tidigare som är 13 och 16 år när vi gifter oss. Bör de ingå i brudfölje och som vad i så fall, vad ska deras uppgift under vigseln vara. Vi har två gemensamma barn som kommer att vara 2,5 och 6 år som ska vara brudnäbb. Vi har även tänkt oss att ha en bestman/marsalk och två tärnor. Jag behöver råd kom gärna med tips.

• Svar på tråden Stora barn i brudfölje eller inte
  • hippiefridolina

Vi har en liknanade situation och har löst det så här:

Först går våra gemensamma barn som näbbar, 2 % 4 år gamla. Sedan går vi. Därefter kommer min blivandes två stora pojkar, 13 & 17 år gamla. Efter dem går tärna, bestman och sist prästen.

De kommer inte ha någon uppgift, men det har ju inte våra små heller. De går helt enkelt med oss fram för att vi är en familj. När vi kommer fram får de sitta ner på stolar bredvid altarringen, så de är "med" där framme hela tiden men behöver inte stå.

Det är viktigt att de stora känner att de är en del av familjen. Så tycker vi.

Så gjorde vi.

mvh Frida

• Yllo

Min man har två barn sedan tidigare, vi har inga gemensamma. Hans barn var tärna och bestman på vårt bröllop.

Tror nog att din blivande vill ha med sina barn i brudföljet, jag vet att min man absolut ville det. Skulle kännas konstigt om dessa barn inte fick vara med utan skulle sitta på bänkarna i kyrkan. Självfallet kan det ju också vara så att barnen inte vill delta i brudföljet.

Vill ni inte ha fler tärnor och dyl så kanske barnen kan läsa en text?

• 20080301

Min mans dotter var min tärna och hans son och mina 2 söner var marshalkar

• kalaskula

Min man har två barn sedan tidigare 9 och 11år. 9åringen tjej fick gå med in som brudnäbb och killen 11 stod framme vid altaret tillsammans med min man och hans bestman. Dom hade inga speciella uppgifter men dom fick stå med där framme bredvid tärnan och bestman för att dom skulle känna sig delaktiga. Våra två gemensamma barn 3 och 1 år fick inte vara med i själva vigsel "tåget" utan stod vid sidan om med barnvakten.
    Det funkade jätta bra.

Svar på tråden Stora barn i brudfölje eller inte