• DCL

Blå inbjudningskort??

Hej!

Funderar på blått som färgtema. Dock idétorka när det gäller inbjudningskorten! Har gjort en massa fina i andra färger men får inte riktigt till det i blått. Någon som har/haft blått i dukning/inbjudningskort och kan visa lite inspirerande bilder?

• Svar på tråden Blå inbjudningskort??
  • Aleta

Du kan ha blå kuvert och bara någon blå detalj på själva inbjudningskorten. Kanske blå text också?

• DCL

Blå kuvert var en bra idé! Funderar på ngn snöflinga med (decemberbröllop)men vill inte att det ska bli för juligt. Annars är det vitt, blått och silver som gäller, alt. vitt, blått och koppar/brunt.

• hjartan

Vi hade blått och vanilj som färgtema. Jag gjorde egna kort i mörkblå papp. Klistrade sedan en ljusrektangel på framsidan. Sedan en liten mindre blå på den och så en ännu mindre ljus på den med en stämplad vigselring.

Innuti hade vi ett löst ljust blad med blå text, Lycka till!

• Kirsto

Jag har ett blått kort i mitt galleri, dock just ett julkort. Det är ljusblått och kort och kuvert i ett. Det kan också bli väldigt fint med ett mönstrat papper. Vad tror du det beror på att du inte får till korten i just blått? Är det nyansen på pappret som blir fel?

• Silla69

Jag har fått ett inbjudningskort i blått och silver. Jätte fint var det.

så det tycker jag verkligen du ska ta.

• DCL

Kirsto: Julkorten var jättefina! Det känns som att jag får inte ihop bra kombinationer riktigt. Vill ha en ganska mörk blå nyans, men då känns det nästan fööör stelt på vitt (och även elfenbensvitt) papper. Behöver ngt som tonar ner den stela känslan liksom. Det får inte bli för "stilrent" heller ju... funderat på silver eller en lite mörkare kopparbrun som tredje färg. Har som sagt gjort flera andra fina kort i vitt, brunt, rosa, ett i vitt, brunt, grönt m.fl. Känns nog lite som att när vi "bestämt" oss för blått (inget är ju helt och hållet bestämt än) så tog det stop, då blev det en blockering.:)

• DCL

Silla 69: Får man fråga lite närmare hur det såg ut? Vi funderar på att ha ett monogram på framsidan.

• Kirsto

DCL: Jag fattar precis! Man får lätt prestationsångest när det väl gäller, och jag tänkte faktiskt att det kunde vara så att det kändes för stelt med bara mörkblått och vitt. Blir väldigt klassiskt på en gång liksom. Jag tycker att det finns två huvudalternativ (även om varianterna är oändliga). Antingen kör ni med vit (eller kanske mer cremevit för att mjuka upp) botten med blått monogram och kanske även text inuti kortet, eller också har ni blått som botten och monogram i t.ex. koppar (stämplat och embossat). Vad sägs om att kombinera det mörkblå med en ljusare blå tillsammans med koppar eller brunt? Jag tror iofs att det kan bli HUR fint som helst med blått kort, monogram i en metallfärg (guld, koppar eller silver) och vit inlaga. Vill ni ha mindre blått kan ni ta helvitt kort med blå text och blått kuvert.

Jag vet att det inte var något vidare konkret svar, mest en massa tankar. Men kanske kan hjälpa lite ändå?

• DCL

Kirsto: Jättebra idé att testa blått som botten, har jag inte tänkt på! :) och att ha med två blå, en ljusare och en mörkare, kan nog bli riktigt bra. Ska klura och pyssla lite till här under dagen och se vad jag får fram. Tack för tipsen, tror de kan vara riktigt bra!
    Du vet förresten inte var man kan låta trycka upp egna motivstämplar någolunda billigt? Har gjort ett eget monogram med lite snirklar.

• Kirsto

DCL: Vad roligt att du fick ut nåt av mitt krångliga inlägg! Jag har beställt jämförelsevis billiga stämplar av www.mycards.se. Det finns en massa olika ställen och priserna varierar mycket, så det kan vara idé att jämföra med t.ex. www.stampelfabriken.se och www.stampelfabriken.com också (olika ställen trots de lika adresserna).

Svar på tråden Blå inbjudningskort??