• lojeli

Små kyrkor i Stockholm

Söker efter lite mindre kyrkor centralt i Stockholm ( d v s inne i stan eller möjligen närförort). Jag tycker det verkar som alla kyrkor i stan är jättelika och att det kommer bli mängder med tomma bänkrader även om vi bjuder ca 80 pers.

Tips någon?

• Svar på tråden Små kyrkor i Stockholm
  • Brud 08

På Söder finns Allhelgonakyrkan, den är ganska liten (om man jämför med de stora). Träkyrka som ligger väldigt lugnt och avskiljt ett stenkast från Ringen. Vet inte hur många den tar, men känslan är mer gemytlig än dessa jättekyrkor i innerstan.

• Pienaar

Vi gifter oss i Allhelgonakyrkan nästa lördag Tycker den är lagom stor och mysig..

• laris

Åh, jag är också med och undrar över små kyrkor i sthlm. Letar efter allhelgonekyrkan på nätet men hittar inte. Är den populär? är den uppbokad lång tid innan??

• lojeli

Allhelgonakyrkan är jättefin och den har jag själv tänkt på, men jag behöver fler tips!!!

Laris, Ulriksdals slottskapell är ett tips för den som kan tänka sig betala för vigseln. Har hört at det kostar en del där, men den är jättefin och liten.

• kalaskula

Har du kollat på Solna kyrka vid Karolinska Sjukhuset. Jag tror att det är den äldsta kykbyggnaden i Stholm. Otroligt gullig. Inte långt från stan.

• humlanis

Vi gifter oss i djurgårdskyrkan, den är inte stor rymmer bara 100 personer och är väldigt mysig, sen är det min barndomskyrka så det passar sig som perfekt att gifta sig där. Och så kan man ta båten från slussen, känns centralt och bra för oss som har valt att ha festen på söder.

• fjutjur brajd
    laris skrev 2008-08-30 18:40:50 följande:
    Åh, jag är också med och undrar över små kyrkor i sthlm. Letar efter allhelgonekyrkan på nätet men hittar inte. Är den populär? är den uppbokad lång tid innan??
    Här kan du läsa om och se bilder på Allhelgonakyrkan:
    www.stockholmsstift.se/download/18.61632b5e117dec92f47800052542/Allhelgona.pdf

Annars kan jag tipsa om att gå dit en söndagkväll kl 18. Då är det en väldigt populär gudstjänst, så kom i tid... Väldigt öppen stämning med väldigt blandat folk.

Vet tyvärr inget om hur långt innan den är uppbokad. Kyrkan tillhör Kataringa församling: www.svkyrkankatarina.com
  • Pienaar

Humlanis,
    Vart ska ni ha festen?

• hgav

Seglora på skansen är ju jättefin (men där måste man vara ute i god tid om man ska ha sommarbröllop.) Solna Kyrka som kalaskula skrev är oxå jättesöt.

• humlanis

Pienaar : Vi har bokat mäster mikaels uppe vid tjärhovsplan, känns jättebra! Kolla på albertinacatering.se, vi har kollat runt i vad som känns som tid och evighet och det här var det som passade oss bäst, alla får plats och vi får ta med vår egen sprit och så ligger det inne i stan, och så kan man va ute i lilla parken utanför om vädret tillåter. det var många krav vi hade på den stackars lokalen! Vart ska ni vara?

• Pienaar

humlanis,
    Vi har endast ett litet familjebröllop, alltså ingen fest efteråt. Vi kommer att äta middag tillsammans på Faros faktiskt.. Bra med Greta Garbos torg utanför tänkte vi, då kan barnen bara springa ut om de vill

• humlanis

Åååh I love faros, bor på andra sidan ringvägen så jag har hängt där en hel del, tycker de borde ta ansvar för en del av alla sambokilon som jag har lagt på mig. Måste vara roligt att det är så nära för er, känns som en heeeel evighet tills vi ska få gifta oss! Fast det är juh inte jättelänge till juni...

• Soon and very soon

älskar faros med har firat alla högtider där 1 år .. förlovninga elina 1 år, mm de kommer säkert hjälpa er att få en oförglömlig bröllopsmiddag!

• Alexandrine

Täby kyrka är väldigt fin.

• Knasbruden

Om jag skulle gift mig inne i stan skulle jag nog gift mig i S:t Jacobs kyrka, den tycker jag är mysig och känns inte hopplöst stor. Ligger i kungsträdgården. Men jag gifte mig i Spånga kyrka, supermysig. Bromma kyrka är en annan som är precis lika härlig...men båda kanske ligger lite för långt ut för er.

• xxs

Vi ska gifta oss i Stora Sköndals kyrka, den är tydligen väldigt liten. Har faktiskt aldrig varit och tittat på den, men enligt föräldrarna är den liten och fin. Någon som vet, kanske?

• lojeli

Hej

Nu har vi bokat All Helgona Kyrkan! Den är verkligen jättefin!

Dock har vi lite trassel då festlokalen troligen kommer ligga i andra änden av stan. Funderar därför på Ulriksdals slottskapell. Någon som har erfarenhet därifrån eller vet vad det kostar? Har hört att man måste betala där.

Svar på tråden Små kyrkor i Stockholm