• Fejs
    Äldre 30 Aug 12:05
    3820 visningar
    7 svar
    7
    3820

    Kronisk bronkit/Obstruktiv lungsjukdom

    Hej!
    Någon som har kronisk bronkit eller annan obstruktiv lungsjukdom?
    Nått tips på att inte bli sjuk så ofta?
    När man väl är sjuk, nått tips på hur man ska kurera sig? svårt att få upp slemmet...

  • Svar på tråden Kronisk bronkit/Obstruktiv lungsjukdom
  • lillab­ruden
    Äldre 30 Aug 14:48
    #1

    hej.. har inte kronisk bronkit själv, men har jobbat med respirator osv, då får man oxå problem med slem... koksalt är ju det vanligaste att inhalera elle gurgla osv, men om du går till läkaren och diskutera inhalering.. man kan inhalera Natriumklorid (koksalt) med adrenalin, det ska hjälpa mot slem, finns även ventolin och säkert en hel massa mer..
    mer än så kan inte jag hjälpa iallafall..kanske finns andra som har bra tips =)

  • Sara W
    Äldre 30 Aug 15:03
    #2

    Hej Fejs!

    Det finns slemlösande att köpa receptfritt på Apoteket, heter Bromhexin. Om du talar med din husläkare tror jag inte att vederbörande skulle tveka över att skriva ut lite effektivare slemlösande till dig (Acetylcystein heter det). Om man vill prova icke-farmakologisk behandling, så är allt söta drycker bra. De löser slemmet. Varm mjölk, honungsvatten och liknande är bra. Ett annat sätt är att ta en PET-flaska och stoppa i ett större sugrör och fylla på med vatten upp till sugröret. Sedan blåser man ca 10 gånger varje timme i röret = andningsgymnastik.

    Om man har mycket problem med obstruktivitet, tycker jag nog också att man ska fundera på att vaccinera sig mot influensa.

  • Fejs
    Äldre 30 Aug 15:28
    #3

    Jag har cocilana hemma men ine tagit något än då jag sist hade samma sak (april) så hjälpte det inte alls.
    Jag har både Pulmicort och Ventoline men jag märker ingen skillnad men tar det ändå. Tar även Otrivin fast jag är klar i näsan. Kör lite med ångbad också. Får inte upp någonting alls.
    Ska verkligen fundera på att vaccinera mig då jag sist var sjuk i 2 månader (mars, april-08) och hade hosta i 4 månader. och nu har jag fått nått skit igen! får diskutera det med min läkare.

  • Sara W
    Äldre 30 Aug 15:44
    #4

    Jag hade inte rekommenderat Cocillana om du upplever att du har slem du behöver få upp. Cocillana är i första hand ett hostdämpande preparat som du möjligen kan ha nytta av till natten, men på dagen tycker jag att du ska försöka satsa på att hosta upp det slem du har, så att du inte riskerar bakteriella komplikationer. Ventoline har ingen egentlig effekt om det endast är rethosta och/eller slem, då det är ett luftrörsvidgande preparat. Kan dock kännas bra att ta om det är tungt i bröstet och känns tätt. Om du har Pulmicort normalt sett, kan det vara bra att öka på dosen ytterligare när man märker att en förkylning är på gång.
    Om du har feber, har svårt att andas eller om slemmet har gulgrönbrun färg, ska du nog kontakta läkare. Otrivin hade jag nog slutat med om du inte är nästäppt. Att fortsätta med Otrivin mer än 10 dagar ger förvärrad nästäppa...

    Krya på dig!

  • Fejs
    Äldre 30 Aug 15:52
    #5

    oki tack för tipsen, uppskattas mycket!!!

  • *Lilla M*
    Äldre 31 Aug 18:08
    #6

    Hej!
    Det finns "andningsgymnastik! som man kan få hjälp av sjukgymnast att lära sig, för att få upp slemmet. Finns lite olika hjälpmedel också som kan hjälpa bra!

  • Fejs
    Äldre 1 Sep 08:58
    #7

    ok får höra om det idag sen när vårdcentralen ringer. Det har bara blivit värre. Inatt kunde jag knappt andas, tog lite Bromhexin så det släppte lite så jag slapp panikkänslan.

Svar på tråden Kronisk bronkit/Obstruktiv lungsjukdom