• erika2­6
    Äldre 28 Aug 15:15
    2716 visningar
    14 svar
    14
    2716

    Prästen, ska han/hon få komma på festen?

  • Svar på tråden Prästen, ska han/hon få komma på festen?
  • Sajabo­llan
    Äldre 28 Aug 15:17
    #1

    Vi kommer ha en pastor och vi bjuder han och hans fru.
    Men vi känner dom även privat så det känns mest naturligt att göra det.
    Känner ni inte prästen så känns det kanske lite konstigt att ha med han / hon eller???

  • Timba
    Äldre 28 Aug 15:23
    #2

    Jag känner prästen därför är han självskriven. Tror inte att många präster VILL vara med på festen om de inte känner brudparet. Och varför bjuda in honom/henne alls?? Då ska man väl bjuda kantorn och vaktmästaren också?

  • erika2­6
    Äldre 28 Aug 15:24
    #3

    Vi känner inte prästen, men han det nån roll. Anses vi som ofina? Vad är föresten skillnaden mellan en pastor och en präst.

  • Timba
    Äldre 28 Aug 15:30
    #4

    Pastor är "präst" i en frikyrka. En präst har läst teologi på universitetet och verkar i svenska kyrkan. Pastor kan vem som helst bli genom att läsa genom en frikyrka. De kan vara vilka klåpare som helst

  • Sajabo­llan
    Äldre 28 Aug 15:31
    #5

    Du kan ju kolla runt bland dina vänner, hur har dom gjort. Kan ju alltid fråga era föräldrar vad dom tycker.

    En präst är det i svenska kyrkan och en pastor i frikyrkorna.

  • Sajabo­llan
    Äldre 28 Aug 15:32
    #6

    Jag måste bara få försvara pastorer, är du pastor i en missionskyrka, baptisk eller metodist kyrka så läser du teologi på universitet osv... vem som helst kan inte bli pastor i som samfunden....

  • hannak­lara
    Äldre 28 Aug 16:16
    #7

    Min styfar är präst och en mycket karismatisk och omtyckt sådan. Därför blir han och min mamma ofta bjudna på bröllopsfesten. De tackar dock alltid nej när han inte har ngn relation till brudparet. Han tycker det är tröttsamt att många tror att man bör bjuda prästen. Det är hans jobb att utföra vigsel och jag tror inte det är många präster som ser det som en förmån att spendera sin lördagkväll (och fritid) med okända människor på en fest som man inte egentligen har ngn anknytning till.

  • Emblin­gen
    Äldre 28 Aug 19:58
    #8

    Ja han är bjuden eftersom han är så satans roooolig!
    Gubbe med härligare humor har jag ej träffat! *Ler*

  • Äldre 29 Aug 04:29
    #9

    Jag blir ibland inbjuden men tackar alltid nej.

    Och så har förstås Sajabollan rätt, pastorer i de största så kallade "frikyrkorna" har en mycket gedigen utbildning där de fyra universitetsåren kompletteras med ett års praktik i församling och förstås lämplighetstester, psykologsamtal etc. Så "vilken klåpare som helst" kan inte bli pastor.

  • Tootic­ki
    Äldre 29 Aug 06:58
    #10

    Jag tror att många tror att man måste bjuda prästen av artighet, istället är det oftast så att prästen inte vill komma på festen om det inte är ett brudpar h*n känner. Den präst som vigde oss jobbar numera inom skolkyrkan och hon har satt en övre gräns för hur många vigslar med tillhörande fester för sina vänner hon tackar ja till, max en per månad. Annars skulle hon inte ha många lördagkvällar fri

    Bjud inte prästen om det inte är en person ni skulle bjudit oavsett om den hade vigt er eller inte.

  • Timba
    Äldre 29 Aug 15:57
    #11

    Kjell Präst skrev 2008-08-29 04:29:54 följande:


    ".... Så "vilken klåpare som helst" kan inte bli pastor.
    Känner till två killar som just nu läser till pastorer. Båda har iallafall tidigare varit tungt kriminella, suttit i fängelse för rån, misshandel och narkotikabrott. Den ena av dem vet jag fortfarande är inne i ett aktivt narkotika- och sexmissbrukmissbruk. Jag vet inte vilken församling de båda läser genom, det är inte missionsförbundarna eller pingst iallafall. Tack och lov Dessa två killar vill jag INTE träffa om jag skulle uppsöka en pastor. De ÄR klåpare. Rakt igenom. Den ene är kanske något för Knutby nu när Fossmo sitter inne? Det var ju rätt mycket sex i den församlingen om jag inte minns fel? *Ler
  • tolont­a
    Äldre 29 Aug 15:59
    #12
    Timba skrev 2008-08-29 15:57:40 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-08-29 04:29:54 följande:
    Känner till två killar som just nu läser till pastorer. Båda har iallafall tidigare varit tungt kriminella, suttit i fängelse för rån, misshandel och narkotikabrott. Den ena av dem vet jag fortfarande är inne i ett aktivt narkotika- och sexmissbrukmissbruk. Jag vet inte vilken församling de båda läser genom, det är inte missionsförbundarna eller pingst iallafall. Tack och lov Dessa två killar vill jag INTE träffa om jag skulle uppsöka en pastor. De ÄR klåpare. Rakt igenom. Den ene är kanske något för Knutby nu när Fossmo sitter inne? Det var ju rätt mycket sex i den församlingen om jag inte minns fel? *Ler
    Fast de är ju inte pastorer ändå... För att bli det måste de ju vara anställda. Det är en sak att vara ett yrke och att vara utbildad till ett yrke. Många yrken kan man utbilda sig till utan att vara lämplig för det.
  • Timba
    Äldre 29 Aug 16:05
    #13
    tolonta skrev 2008-08-29 15:59:49 följande:
    Fast de är ju inte pastorer ändå... För att bli det måste de ju vara anställda. Det är en sak att vara ett yrke och att vara utbildad till ett yrke. Många yrken kan man utbilda sig till utan att vara lämplig för det.
    Sant. De kommer, förhoppningsvis, aldrig att få någon anställning. Och vem vet, de kanske tar sig ur skiten på riktigt genom studierna. Frälsning och kärlek lär ju kunna få folk att sluta missbruka. Kanske inte lika bra som Subutex men ...
  • Jeez
    Äldre 1 Sep 22:04
    #14

    I en del samfund så är det den enskilda församlingen som kallar och utser pastor -formellt krav på utbildning finns inte. Likadant så är inte alla som läser teologi eller bibelskola el dyl. kallade att leda någon församlng (att bli pastor eller präst).

    Fö så är titeln präst inte bara Svensk kyrklig. Katolska kyrkan har präster, liksom ortodoxa... bara för att visa på mångfalden...

Svar på tråden Prästen, ska han/hon få komma på festen?