• 20120103

är det fler som är(eller ska) gift meden arabisk man??

Min man är från Syrien och fördd muslim, dock inte speciellt troende men visst är det vissa skillnader, men tror nog inte det har så mycket med islam att göra.. Hade väldigt gärna pratat med er andra tjejer i samma situation här...

• Svar på tråden är det fler som är(eller ska) gift meden arabisk man??
  • 090208

Napp, jag ar gift med en man fran Pakistan. Troende, men inte sa extremt kanske. Dricker, roker, svar osv... Han har det bra fran sin kultur, ar generos och vettig osv, men har blivit europee pa ett bra satt. Inte snorunge som mina ex typ... Alskar hans Paki-personlighet, mycket annorlunda fran svenska man.

Sa ni bor i Sverige alltsa? Vi ska flytta dit har vi tankt.

• Hvidbrud

Jag är gift med en assyrisk man, men han är kristen. Har dock några kulturella saker med sig från Irak. Han är en härlig människa- öppen, hjärtlig, festlig och vackra bruna ögon som bonus!

Vi bor i Danmark men hela hans familj och min familj bor i Sverige.

• 20120103

Nej vi bor i Norge men möttes på Cypern, håller på med allt pappersarbete fortfarande.. Vi hade tur att jag bott o Norge för som svensk i norge så går jag under någon speciell paragraf som gör att det är lättare för mig att få min man hit och att han får uppehålstillstånd. Hade jag varit norsk så hade detta kunnat ta upp till ett år..

Och visst håller jag med om att det är stor skillnad på dessa männen och dom vanliga skandinaviska männen.. Mannen min är så stark och manlig men samtidigt när det kommer till kärlek så är han definitivt inte rädd för att visa sina känslor.. That i love!!

• Atina

Jag ska gifta mig med en man som är kurd från Irak. Lite skillnader,men jag älskar hela hans personlighet och är själv galet fascinerad av mellanöstern. bor i Sverige

• 20120103

Min man är också kurd, eller hans mamma, hans pappa är från början från turkiet men dom har bott i Syrien i all evighet typ.. Vi har gift oss redan en gång men i januari så åker vi till Syrien och gör allt en gång till..

Det finns inget härligare än att höra honom kalla mig sin fru, hela jag fylls av sån stolthet och jag påminns om vilken tur jag har haft som mött honom..

• Hvidbrud

Vad härligt! Jag fick lite gåshud....
    Kärleken är härlig. Vi kanske inte har valt den lättaste vägen, men jag tror vi har valt med hjärtat. Min gubbe är det bästa jag vet och han kan överraska mig med små gester och hans perspektiv på saker och ting, gör att jag tror att vårt liv tillsammans blir rikare än om vi valt en av den "samma".
    Ibland när livet visar sig från en lite negativare sida, kan han ha en simpel lösning på problemet, bara genom att lägga lite hjärta till. Tänka medmänskligt och tillåter känslorna att vara det de är.
    Det tycker jag att vi svenskar kan vara lite stela med. "Nej, nej, jag är ok. Allt bra. Jag märker ingenting." Typ...

jaaleme skrev 2008-08-27 13:08:02 följande:
    Min man är också kurd, eller hans mamma, hans pappa är från början från turkiet men dom har bott i Syrien i all evighet typ.. Vi har gift oss redan en gång men i januari så åker vi till Syrien och gör allt en gång till.. Det finns inget härligare än att höra honom kalla mig sin fru, hela jag fylls av sån stolthet och jag påminns om vilken tur jag har haft som mött honom..
  • Atina

Jag tror också att det kommer bli ett bröllop till när vi åker till Kurdistan!! :) Vi är redan muslimskt gifta,snart gifter vi oss på riktigt....3 bröllop.jippi!! Å jag har världens vackraste man.

• 20120103

Så spännande med 3 bröllop När ska ni till Kurdistan? Själva så tror vi att nästa bröllop blir på nyårsafton, har nu hittat biljetter från 27.e dec och stannar i två veckor och nyår hade ju kunnat varit fint..

• Atina

Det blir nog till att åka dit i April! Men inte riktigt bestämt ännu beror på semester etc....Vad menar du me att du släppte allt när du träffade mannen i ditt liv?

• 20120103

hmm ja vad menar jag, ett gammalt förhållande som var på avslutning.. En far som inte godkänner muslimsk man, problem med att vi bodde i olika länder osv osv.. Många prövningar har det varit men allt har löst sig.. Hans familj har varit mycket mer fördomsfri än min, trodde inte att dom skulle acceptera mig så enkelt, har ju ett barn sen tidigare ockå.. Det har varit svin tufft men vi har kämpat tillsammans och hela tiden varit så säkra på vad vi ville och nu har vi det

• anne på grönkulla

Japp är man EU-medborgare och bor i ett annat EU-land (eller EES, Norge räknas in i det också) så faller även ens utländska respektive in i samma regelverk som gäller EU-medborgaren och man har rätt att få uppehållstillstånd under ett enklare regelverk. Vill man däremot "importera" en utländsk medborgare till sitt eget land blir det krångligare och ett annat regelverk som gäller - även om man numer oftast får uppehållstillstånd om man är gifta. Då skiljer det sig dessutom från land till land, det andra gäller hela EU.

Kanske OT, men en kommentar till vads om sagts.

jaaleme skrev 2008-08-27 08:49:58 följande:
    Nej vi bor i Norge men möttes på Cypern, håller på med allt pappersarbete fortfarande.. Vi hade tur att jag bott o Norge för som svensk i norge så går jag under någon speciell paragraf som gör att det är lättare för mig att få min man hit och att han får uppehålstillstånd. Hade jag varit norsk så hade detta kunnat ta upp till ett år..
  • 20120103

JA visst är det så.. Men nu så har min familj mer än godtagit honom.. Dom älskar honom idag, det enda är min far då, honom har jag inte så mycket kontakt med i dagsläget men det känns faktiskt helt ok...

• 20120103

anne på grönkulla skrev 2008-09-03 09:06:28 följande:

Japp är man EU-medborgare och bor i ett annat EU-land (eller EES, Norge räknas in i det också) så faller även ens utländska respektive in i samma regelverk som gäller EU-medborgaren och man har rätt att få uppehållstillstånd under ett enklare regelverk. Vill man däremot "importera" en utländsk medborgare till sitt eget land blir det krångligare och ett annat regelverk som gäller - även om man numer oftast får uppehållstillstånd om man är gifta. Då skiljer det sig dessutom från land till land, det andra gäller hela EU.Kanske OT, men en kommentar till vads om sagts.
    Yes precis så.. Anar ni hur glad jag var över att jag flyttat till Norge??
  • 090208

Min familj alskar honom, fast dom bara umgatts med honom i sammanlagt 2 veckor...

Min pappas bror och syster dock, herregud... Kan det vara for att dom bor i Sthlm sedan 20 ar och inte kan raknas som lugna gotlanningar langre..? For dom tycker sa himla annorlunda. Min faster var jatteglad nar jag berattade att jag traffat nan, nar jag sa att han inte alls var engelskman som hon forst trodde (vi bor i London) utan kommer fran Pakistan sa sa hon: "Jaha... Ja, men var forsiktig bara..." Kan inte klandra henne for mycket dock. Men nar vi traffade henne sa fragade hon MIG en massa om hans kultur nar han satt mitt emot! Hennes engelska ar tillrackligt bra for att fraga sjalv. Fy!

Min farbror sa nu i somras att jag alsrig nansin ska aka till min mans hemland. Och passa mig for svarmor, for hon kan tanda eld pa mig med bensin om jag sa bara tar bort slojan och dricker vatten!!!
    Sa trotsigt att jag visst kommer aka dit, och da far vi se om han har ratt. Tills dess kan han tiga, sa jag.

Oj vad langt det blev...
    Men beratta, har ni stott pa nagra sana har motgangar/fordomar/skitsnack?

• 20120103

Åhhh härliga dag!! Idag har vi fått ett äntligt ok på att alla papper som UDI här i norge behöver har vi bockat av Det betyder att det nu tar ca 5 arbetsdagar innan vi får allt avklarat och jag får hem min man!! Många rundor har vi gått så nu känns livet bara helt FANTASTISKT!! När jag ringde min man så började han gråta av lycka och det enda han klarade av att säga var att nu ska jag få vara tillsammans med min fru igen.. (2 veckor sen vi sågs men känns som en livstid)

090208 skrev 2008-09-04 18:49:49 följande:
    . Fy!Min farbror sa nu i somras att jag alsrig nansin ska aka till min mans hemland. Och passa mig for svarmor, for hon kan tanda eld pa mig med bensin om jag sa bara tar bort slojan och dricker vatten!!!Sa trotsigt att jag visst kommer aka dit, och da far vi se om han har ratt. Tills dess kan han tiga, sa jag.Oj vad langt det blev...Men beratta, har ni stott pa nagra sana har motgangar/fordomar/skitsnack?
    Sen ville jag bara komentera denna också JAg har fått samma komentar av en väninna och jag förklarade för henne att jag tyckte att det var så otroligt dumt att säga något sånt och att hon refererade till "inte utan min dotter och gömda" frågade henne om alla svenska män som misshandlat sina kvinnor har skrämt bort henne från alla svenskar eller om det faktiskt är så att det fins bra och dåliga människor i alla kulturer...

Ska bara tillägga att vi åker till syrien över nyår och jag längtar massor att träffa min svärfamilj som jag pratat i telefon med många gånger och som verkar helt underbara!! Är inte det minsta rädd för dom mest rädd för alla trångsynta människor här i skandinavien om jag ska vara ärlig!!

Stor kram på er alla tjejer!
  • 090208

Ar ALLA svennar valdtaktsman? Nej, precis. Men det ar dom man laser om i tidningarna, oj vad mycket valdtakter vi har i Sverige jamfort med England dar vi bor. Min man tycker det ar sa vidrigt, vill inte att dottrarna ska vaxa upp dar.

Men ALLA svennar, icke. Det ska man papeka for lipsillarna...

• 20120103

Jiiihaa imorgons å får jag hit min man!! Äntligen så är pappersarbetet klart, eller så pass klart att han kan komma i alla fall.. Stackaren är lite rädd för att han ska frysa ihjäl bara

Svar på tråden är det fler som är(eller ska) gift meden arabisk man??