• Engladen

Har någon recept på bål?

Skulle behöva hjälp med detta, då jag endast har ett sådant själv...
    Vi tänkte bjuda på både alkoholfritt och med alkohol i. Så ge mig era godaste bålrecept är ni söta!! :)

• Svar på tråden Har någon recept på bål?
  • Johanna = en lat kock

ta din favoritdrink och multiplicera receptet! så enkelt är det!

• Nett

Detta bål ska vi ha!
    *Vit torrt vin
    *fruktsoda
    *flädersaft (outspädd)
    villman ha lite fart så häll på lite sprit!
    Sedan har jag gjort hjärtisbitar som jag frusit in lila syrèner i. + lite lila "tårtfärg". lycka till / Nett

• Engladen

Tack tjejer!
    Johanna- jag _har_ ju ingen favoritdrink;)
    men funderar på Asti Zinsano + fruktsoda..
    Nett - det lär ju väldigt gott! Och din ide´med hjärtisbitar tror jag att jag snor rakt av :)

• Cath

vi kommer efter ett tips på nätet som jag läste och provade....att blanda asti zinsano med passions och persikasaft...det är så otroligt läskande och gott...nu valde jag en sånn där light saft och jag kunde faktiskt aldrig tro att det skulle bli så gott...köpte ett antal små skumpa flaskor och provade oss fram men astin är den bästa...prova tror inte ni blir besvikna

• Engladen

Tack till dig också Cath! Jo, vi drack Asti Zinsano då vi förlovade oss och det var gott! Får väl prova med saften som du rekommenderade.. Ska bli spännande! :)

• Engladen

...det gjorde ju faktiskt Nett också ser jag nu !

• Engladen

Jotack, den tackade jag dig nyss för i en annan tråd - tack!! :)

• Engladen

Man tackar, man tackar!! nu har ju jag massor att välja på. Kanske skulle börja prova ;)
    Tusen tack igen, ni snälla!!

• kallskänka

Jag bruka blanda antigen midori med mousserande vin eller med fruktsoda.
    Vill man ha den starkare, kan man ta i ca 2-3 cl vodka/p. Vill man inte ha den så söt tar man i lite outspädd citronsaft.

• Johanna = en lat kock

ojdå... då var det ju inget bra tips...

provade mousserande med lite midori (melonlikör) i och det blev förvånansvärt gott... (borde funka med torrt vitt + fruktsoda och midori)

variationer på samma tema är att byta ut midori mot tex passoa, björnbärslikör, cassis, smultronlikör eller hjortronlikör

• Engladen

Gissa vad jag ska göra till helgen ?!? :)

Ska absolut prova med midori (ngt. som jag inte ens hört talas om). Thanks!

• Johanna = en lat kock

har du druckit drinken piggelin? i den är det midori och fruktsoda (lite för söt enligt mej så det var gott me ett torrt vin som balanserade sötman)

• Engladen

Nej, jag har ju inte det, Johanna :)
    Men smakar den som glassen så lär den ju vara god ;) Får väl balansera upp med Astin då. Du bara fortsätter o fortsätter med dina tips - men det är ju jag glad för :)

• marian

Men vilka strålande tips för min del... Vi har norrländskt tema på middagen och en bål på hjortronlikör eller åkerbärslikör (finns det?) borde ju bli jättegott.

• Cath

marian...

får man fråga om ni är här uppifrån???med tanke på ert tema *s* men likörerna finns ju så de e ju bara å prova sig fram...brukar ju oftast vara ganska söta så man får allt balansera det med nått som inte är så sött...annars blir alla ihopklistrade i munnen....*s*

• marian

Cath: Jepp, kommer ifrån Piteå, men bor i Stockholm sedan ett par år tillbaks. Vi ska servera bland annat renstek med rostad mandelpotatis och åkerbärssorbet till middag, palt passade sig visst inte för en bröllopsmiddag... :D

Svar på tråden Har någon recept på bål?