• Celeste97

Hör gör ni egna tackkort?

Nu är det dags för oss att skicka ut tackkort och dessa tänkte jag göra själv. Har du något tips på hur jag enklast gör, vilken storlek på fotografierna som är lagom eller kanske något inköpsställe där det finns ett specifikt bra papper/kort som skulle passa för just detta? Hur fäster man fotot i korten?
    Tacksam för alla råd!

• Svar på tråden Hör gör ni egna tackkort?
  • tolonta

Det finns färdiga kort där man bara kan sticka in kortat, finns bl.a. på www.mattonbutiken.se. De är för 10*15 cm kort. Annars kan man ju också ha ett vanligt bigat kort i vilken storlek man vill, och fästa in ett foto i valfri storlek, med vanliga dubbelhäftande "fotoketter". I så fall är det nog bra om man inte lägger texten så den hamnar mot fotot, risk att det kladdar av sig.

Det är rätt snyggt att ha fotot längst fram, och att skriva inuti kortet, tycker jag...

Har du fotona digitalt kan du ju annars göra ett fotokort med text på t.ex. www.trycksakstorget.se eller www.pixbox.se

• Daa

Vi tänkte göra korten helt själva. Två kort från ett A4, var vår fantastiska plan. Vi skulle ha tänkt till när vi beställde fotografierna... Det visade sig att 2 st 10*15 precis inte ryms på ett A4, men då var de fina arken (marmorerade, 200 g) redan inhandlade.
    Hade fotografierna varit 9*13 hade det funkat utmärkt.
    Nu blev det fina kort ändå, fast bara ett kort per A4-ark. Vi fäste fotografierna med dubbelhäftande fototejp. Pilligt, men mindre risk för limfläckar överallt.

• tolonta

Hmm... Jag tror i alla fall att de färdiga korten är för 10*15-foton... Men det kanske bör kollas innan alla foton beställs...

• Daa

Jo, det är bra om man kollar sånt. Blir det fel blir man lite... trött
    För oss hade det ju varit värre om vi redan beställt färdiga kort. Nu fick vi handla lite extra papper, så var det problemet löst.

tolonta skrev 2008-08-22 14:38:48 följande:
    Hmm... Jag tror i alla fall att de färdiga korten är för 10*15-foton... Men det kanske bör kollas innan alla foton beställs...
  • Celeste97

Tack för alla smarta tips!
    Tolonta: Är det Paperado-korten du menar på Matton?

• IdaÄlskarLennart

dubbelhäftande tejp kanske fäster korten =)

• Celeste97

Hur funkar dubbelhäftande tejp (och liknande), går det att få loss fotona från korten sedan eller är det mer som lim?

• Daa

"riktig" dubbelhäftande tejp sitter förmodligen ganska så hårt, men fototejp är snällare. Vi lyckades iaf ta loss och korrigera de foton som hamnade snett på korten. Vet inte hur det blir på lång sikt dock.

Svar på tråden Hör gör ni egna tackkort?