• kuliJuli

Ni som gjort trycksaker av tapet - hilfe bitte!

Hej alla pysselglada

Verkar som att et finns en hel drös härliga brudar (och brubgummar med kanske) här inne som gjort omslagen till sina trycksaker av tapet!

Hur gjorde ni era trycksaker och hur mycket tapet gick det åt?

Funderar på om jag måste köpa mer än en rulle - eftersom tapeten jag har lyckats förälska mig i (finns i mitt galleri) går loss på ca 700:- rullen känns det lite väl häftigt att köpa två rullar...

Dessutom tar jag gärna emot allsköns tips om hur ni gjorde era trycksaker - tex, hur fäste ni insättsbladen i inbudningskorten/festprogrammet, hur klippte ni till tapeten, kan man embossa på tapet, hur gör man bäst tapeten platt om den vill "krulla sig" ???????? och tips om allt annat som jag inte vet om att jag borde fråga om

TACK TACK TACK!!!

• Svar på tråden Ni som gjort trycksaker av tapet - hilfe bitte!
  • blacknwhite

Hej!
    Har gjort inbjudningskort i tapet.
    Köpte en rulle o där är mycket över.Har då gjort ca 50 inbjudningar.
    Limmade fast rött papper på insidan med vanligt limstift.
    Kryllade sig inte.
    har inte embosserat på själva tapeten utan på andra delar av inbjudan som är gjord av papper.
    finns bilder i galleriet.
    Jag skar tapeten med pappers kniv o det blev jättebra!
    Har inte börjat med festprogrammen än,
    men det är mitt nästa projekt

• kuliJuli

Tack för svar
    Ok - vi kommer att ha ca samma storlek på våra inbj.kort som ni (14x14cm va?) så då ska det ju räcka med en rulle skööönt. Sedan får man väl mäta till festprogrammen hur mycket man behöver /st - blir ju fler festprogram än inbjudningskor menar jag, nästan dubbelt så många. Men då kanske man bara kan ha framsidan i tapeten, eller en bit tapet...

• katjakaj

Vi hade en "remsa" tapet på framsidan av kortet. Den limmade vi fast med vanligt limstift. Verkar som att ni vill ha hela kortet i tapet, emn det här kanske kan vara en idé till festprogrammen!

Ska lägga upp en bild i galleriet!

• kuliJuli

aaah, katjakaj, helt klart en ide för festprogrammen försökte räkna lite och som jag fick till det tror jag inte att man kan göra inbj.kort fram+baksida samt festprogram fram+baksida helt i tapet från en rulle. Då återstår att kanske bara göra framsidan på festprogrammen, eller en remsa som ni gjorde!

Använde ni bara vanligt limstift alltså? Det klumpar sig inte/släpper i kanterna?

• blacknwhite

Nej inte om man limmar ordentligt.
    Jag tycker det funkar bra
    Tänkte också ev. snåla in på tapeten på festprogrammet,
    men det blit ju finare om den täcker hela fram o baksida.
    Antagligen får jag köpa en till, men den kostar 'bara' 300,
    så det är ju ok.
    Måtten är nog 10*13 på våra inbjudn.kort.

• katjakaj

Vi använde också vanligt limstift och det satt bra!

Vi hade även tapeten som löpare under middagen. Delade tapeten på längden och rullade ut på borden!

• baver

jag fick tipset att spraylim ska fungera bra med argumentet att med limstift kan det hända att man ser strykningarna (alltså var du limmat) genom pappret..

• Kirsto

kuliJuli: Tänk på att det beror lite på mönstret hur mycket som går åt! Vi räknade fel först eftersom vi trodde att vi skulle få ut kort åt båda hållen på tapeten, men tänkte inte på att mönstret var finare åt ett håll. Vi fick därför en hel del spill och fick köpa en extra rulle tapet. Sen beror det ju på hur många kort/festprogram du ska göra! Vi gjorde ca 50 inbjudningskort (30x15 uppvikt), 85 festprogram (21x23 uppvikt)och ca 50 tackkort (21x14 uppvikt). Till detta gick det åt tre rullar tapet.

Vi limmade inte tapeten på något annat kort, vilket fick till följd att den krullade sig mycket i början. 3 månaders (!) press fick bugt med problemet. Här har jag förstått att det är vääääldigt olika på olika tapeter, vissa räcker med två dagar.

Vi limmade ett tyg på insidan tapeten med hjälp av spraylim. Jösses vilket kladd! Rekommenderar att ni klär in golv, tak, bord, väggar och eventuell katt innan ni sätter igång och sprayar. Huvva! Själva limresultatet blir dock jämt och fint.

• Dristig

...eller så kanske man kan stå ute och spraya limmet?

• Kirsto

Dristig: Vid vackert väder är det helt klart att föredra!

• kuliJuli

har gått några dagar sedan jag var inne på BT senast - men nu så TACK Kirsto! Ja det är nog sannt att man måste fundera på hur mönstret ter sig åt olika riktningar :-/ Kan tänka mig att vissa tapeter krullar sig, verkar som att de som limmat i isättsblad fått mindre krull

• Kirsto

kuliJuli: Ja, att limma tapeten på ett vanligt kort eliminerar absolut krullproblemet. Dock uppstår ett nytt problem, nämligen vikten. Det är bra om ni slipper betala dubbelt porto för att kortet ni ska skicka väger mer än 20 g. Flera har sagt här på BT att Fastik gummiklister är jättebra att limma tapeten med. Blir bra resultat, och spiller du över lite i kanten så gnuggar du helt enkelt bort det när limmet har torkat. Dock ej genomskinligt (brunt) så är pappret lite genomskinligt som vellum funkar det inte.

• Emmas syster
    Kirsto skrev 2008-08-27 07:58:42 följande:
    Vi limmade ett tyg på insidan tapeten med hjälp av spraylim. Jösses vilket kladd! Rekommenderar att ni klär in golv, tak, bord, väggar och eventuell katt innan ni sätter igång och sprayar. Huvva! Själva limresultatet blir dock jämt och fint.
    Om man använder en papperssopsäck som spraytält så slipper man allt kladd
Svar på tråden Ni som gjort trycksaker av tapet - hilfe bitte!