• rosarosen1

Chicago baby!!!

Hej!

Vad ska vi se och göra när vi åker till Chicago? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Chicago baby!!!
  • rosarosen1

Någon måste ju varit där??

• Nibla

Hej!

Jag bodde i Chicago i tre år, dock från 99-02 så det är ju ett tag sedan.

Chicago är en underbar storstad som ligger vackert vid Lake Michigan. Det finns en mängd museum om ni är intresserade av det, bla Field Museum, Museum of Science & Industry.
    Shopping på Michicag Avenue är ett måste, även kallad Magnificent Mile. Vill ni shoppa billigt ska ni hyra en bil och åka ca 7-8 mil norr om stan till Gurnee Mills som är en Outlet Mall.

Att titta på utsikten över stan är fantastiskt! Då tipsar jag om att åka upp i John Hancock Building som ligger på Michigan Avenue. Den skyskrapan ligger närmare vattnet och personligen tycker jag bättre om utsikten därifrån än från Sears Tower, som visserligen är högre.

Andersonville heter den svenska stadsdelen. Här finns det svensk-amerikanska muséet, ganska litet. Här finns också svenska restauranger, men det är kanske inte aktuellt för er som turister. Vi som bodde där gick då och då och shoppade svenska matvaror här.

Millennium Park ska ni nog besöka, har inte varit där själv eftersom det var under uppbyggnad när jag pluggade i Chicago. Har hört att det ska vara en cool park.

Gillar ni sport kanske ni ska besöka United Center för att se Chicago Bulls (basket) eller Chicago Blackhawks (hockey). Kommer inte ihåg arenan för Chicago Bears (football) och Chicago Fire (soccer).
    Baseball kan vara rätt mäktigt också, men kanske inte så roligt om man inte vet reglerna eftersom en baseballmatch kan dra ut på tiden.

Sen finns det ju en mängd teatrar och musikaler. Har dock inte koll på vad som spelar nu. När jag bodde där spelade en show som hette "Blue Man Group", en succé som borde spela fortfarande.

Detta var det jag kom på rakt på sak, ska fundera lite till. Återkommer!

• Mrs Fr

Älskar Chicago!! Nu är det dock länge sen jag var där, men skulle inte tveka en sekund om jag fick chansen att återvända.

Många tips har redan skrivit men man får inte glömma att det finns många bra jazzklubbar att besöka kvällstid!

• rosarosen1

Tack alla för era svar!! Antecknar flitigt!! Återkom gärna om ni kommer på ngt mer.

• 040409

hancook building är ett måste! ett tips är att inte åka upp till utkiksdäcket, utan att åka till resturangen på våningen under, och så köpa en drink, kaka eller liknande, istället för att lägga pengarna på inträde till utkiksdäcket.
    kolla in "the bean" i millenium park, går att ta många häftiga kort vid. Sen finns det ju massa shopping om det är intressant!

• Originalrosen

Akvariet var läckert, gick i en tunnel med alla fiskar runtikring. Brunch på Giradelli, en glassbar/café mitt på Magmile - med levande musik, typ jazz/brass. Häftigt!

• Originalrosen

Baren på 95:e våningen (tror jag) i Hancock buildning - kan bara vitsorda att tipset ovan är lysande. Solnedgången går inte av för hackor. God Bloody Mary...

• Originalrosen

Ja, just det! Guurnee Mills är helt oooootroligt bra shopping - och hur stort som helst!

• rosarosen1

Ok, Hancock Building får man inte missa. Jätte bra tips brudar! Tack!

• LaSvala

Mitt bästa tips i Chicago är Lincoln Park Zoo. Ett gratiszoo där man kommer jättenära djuren. Spännande och mysigt!

• PralinsKristyr

Åh Chicago! Blir helt avis. Håller med om de tips som getts. Ytterligare ett "must have": Stadens skyline kvällstid utifrån Navy Pier. Oslagbart vackert!
    Gurnee Mills är stort och kul och gillar man söta grejer är Cheesecake factory ett måste! Ligger också på Michican Avenue i bottenvåningen av Hancock Centre.
    House of Blues är en shysst restaurang.
    China town är också kul att se.
    Vill ni äta typisk Chicagopizza ska ni åka till Gino's East. Jag blev dessutom kär i Seattle's Best Coffee där man kan köpa javanilla chocolate shakes. Sjukt goda kaffemilkshakes. Ingen smalmat men sååå gott! Jag brukade gå till stället som ligger intill Michigan Avenue, på den tvärgata där röda linjens "Chicago"-station ligger. (sorry, är lite ringrostig på gatnamn, det är nästan 5 år sedan jag var där senast)
    Ha det underbart i vackra Chicago!

• rosarosen1

Vi var på Cheesecake Factory, damn thats good!! Hade det jättebra i Chicago, mycket mycket vacker stad, helt klart värt att åka tillbaka dit!

PralinsKristyr skrev 2008-09-20 19:32:17 följande:
    Åh Chicago! Blir helt avis. Håller med om de tips som getts. Ytterligare ett "must have": Stadens skyline kvällstid utifrån Navy Pier. Oslagbart vackert! Gurnee Mills är stort och kul och gillar man söta grejer är Cheesecake factory ett måste! Ligger också på Michican Avenue i bottenvåningen av Hancock Centre. House of Blues är en shysst restaurang. China town är också kul att se. Vill ni äta typisk Chicagopizza ska ni åka till Gino's East. Jag blev dessutom kär i Seattle's Best Coffee där man kan köpa javanilla chocolate shakes. Sjukt goda kaffemilkshakes. Ingen smalmat men sååå gott! Jag brukade gå till stället som ligger intill Michigan Avenue, på den tvärgata där röda linjens "Chicago"-station ligger. (sorry, är lite ringrostig på gatnamn, det är nästan 5 år sedan jag var där senast)Ha det underbart i vackra Chicago!
  • Originalrosen

Cheesecake Factory - den låg väl nedanför Hancock Building, va? Det var jättebra, kan bara hålla med!

• rosarosen1

Jepp, stämmer. MASSA folk, men vi fick plats till slut. O vilken cheesecake...mums.

Originalrosen skrev 2008-09-22 19:14:03 följande:
    Cheesecake Factory - den låg väl nedanför Hancock Building, va? Det var jättebra, kan bara hålla med!
Svar på tråden Chicago baby!!!