• Maddel­än
    Äldre 22 Aug 10:38
    6858 visningar
    2 svar
    2
    6858

    yrsel med kopparsipral?

    Hej alla som läser....:)
    Nu har jag sökt som en dåre på nätet efter information om kopparspiral kan påverka kroppen så att man ständigt känner sig yr. Jag har tagit alla prover man kan men man kan inte hitta något fel. Så nu funderar jag på om det kan vara så att kopparsiralen är boven. Yrseln började när jag hade haft kopparspiralen i 6 v. Jag är inte gravid och mensen går som en klocka så det skulle vara så typiskt om det vore den... :/
    Någon som vet eller har någon som varit med om liknande?????

  • Svar på tråden yrsel med kopparsipral?
  • Timba
    Äldre 22 Aug 10:47
    #1

    Hej Maddelän!

    Jag tror inte att din kopparspiral skulle kunna utlösa yrsel. Däremot kan man få yrsel av andra orsaker! Den vanligaste är stress, depression, utbrändhet/utmattningssyndrom eller lågt blodtryck. De skriver att de "tagit alla prover" och då måste de uteslutit problem med blodvärdet, sköldkörteln etc som också kan ge yrsel. Om jag vore dig skulle jag fundera på stress som en orsak till yrseln. Hur har du det hemma? På jobbet? Går du i bröllopstankar, det kan orsaka stress ? Hur är din ekonomi? Har du något som tynger dig eller som upptar stor del av dina tankar? Etc etc. OBS! Inga frågor du ska svara mig på men som du kan ställa till dig själv.

    Hoppas det lugnar ned sig med yrseln! Och bra att du sökt vård, då vet du att det, förhoppningsvis, inte ligger någon medicinsk diagnos bakom!

  • LiliRo­se
    Äldre 19 May 16:57
    #2

    Hej Madde,

    Nu var det ju ett tag sen du skrev men jag ville ändå kommentera på det. Vet inte om din yrsel har avtagit, om du tog ut spiralen, eller vad som hände. Men jag vet att metaller i för höga mängder i kroppen kan orsaka mycket, bland annat yrsel. Koppar är en av dessa metaller.

    En kopparspiral sitter väldigt lägligt för att utsöndrat koppar ska bli upptaget av kroppens slemhinnor och föras vidare till resten av kroppen och dess celler. Det är inte helt ologiskt att detta kan skapa en obalans. Spiralen är gjord av koppar för att skapa en ovälkommande miljö för både spermier och ägg... visst är chansen också stor att avsöndringen och förgiftningen förs vidare till resten av kroppen.

    Precis som en tablett, kräm, eller plåster - dess innehåll tas snabbt upp av kroppen och fördelas till alla celler. Yrsel är ett tecken på att kroppen behöver rensa ut något. Tror inte det är ett tecken på stress, men det är klart att under stress så påverkas kroppen starkare av ovälkommande ämnen.

    Hoppas allt detta löste sig för dig.

    Mvh LiliRose

Svar på tråden yrsel med kopparsipral?