• polisbil

Lackstång. HUR gör man !?!?

Har ett litet problem. Äntligen bestämt hur inbjudningarna ska bli och ser fram emot när dom är färdiga ;)

MEN, lackstång. Ja. det som var frågan... Köpt en sån och "testa" på ett annat papper TACK OCH LOV !

Får den inte smälta bra, sen när det väl smälter (extremt lite) så blir det inte mycket, och det hinner torka innan stämpeln kommer. Ska gör 29 !! HJÄLP !!

• Svar på tråden Lackstång. HUR gör man !?!?
  • Vill nu

Vet inte om det är en liknande sån man använder på julklappar och liknande, eller om du har nån annan sort, men de "vanliga" brukar man få värma ett tag över ett ljus, och så inte snåla med lacken på varje "plupp", eftersom en liten mängd torkar snabbare. Pröva olika varianter på ett annat papper!
    Lycka till!

• Brud 08

Tänk på att lacksigill lätt går sönder när kuverten går igenom postens stämpelmaskin. Inte så kul när det bara är smulor kvar när gästerna öppnar kuverten....
    Det finns ett speciellt lack som ska vara lite mjukare och mer flexibelt när det har torkat som ska funka även i posten.

Lycka till!

• Mams

Brud 08 skrev 2008-08-18 23:35:59 följande:

Tänk på att lacksigill lätt går sönder när kuverten går igenom postens stämpelmaskin. Inte så kul när det bara är smulor kvar när gästerna öppnar kuverten....Det finns ett speciellt lack som ska vara lite mjukare och mer flexibelt när det har torkat som ska funka även i posten.Lycka till!
    Måste bara tala om att VÅRA 40 inbjudningar med lacksigill som skickades runt i Sverige & till Estlnd ...så höll alla sigill!

Jag köpte vårat lack+ stämpel på Akademibokhandeln.
    Körde med lackstången direkt i lågan & snabbt på inbjudan.
    Jag körde några test innan så jag fick till snitsen något.
    Lycka till!
  • SussEk

Panduro har ett fusklack som man smälter i limpistol. Det är segare än vanligt lack och håller mycket bättre.

• lillP

Ett lack som ska hålla i posten är av märket Pelikan, annars skulle jag köra på vaxvarianten och pistol för att vara på den säkra sidan.

• Eileme
    lillP skrev 2008-08-19 08:32:54 följande:
    Ett lack som ska hålla i posten är av märket Pelikan, annars skulle jag köra på vaxvarianten och pistol för att vara på den säkra sidan.
    Jag hade också kört på vaxvarianten....såå mycket enklare och fortfarande lika snyggt!
  • polisbil
    Mams skrev 2008-08-19 06:07:17 följande:
    Brud 08 skrev 2008-08-18 23:35:59 följande:Måste bara tala om att VÅRA 40 inbjudningar med lacksigill som skickades runt i Sverige & till Estlnd ...så höll alla sigill!Jag köpte vårat lack+ stämpel på Akademibokhandeln.Körde med lackstången direkt i lågan & snabbt på inbjudan.Jag körde några test innan så jag fick till snitsen något.Lycka till!
    Okej, men hur mycket ska man smälta den då? för börjar ju typ rinna lite.. förstår ni vad jag menar?
  • Brud 08

Det kan funka med vanligt hårt lack i posten, beror ju förstås t.ex på var lacket sitter någonstans om det klarar sig eller inte genom stämpelmaskinen. Ett tips (om man bor i Stockholm) och vill ha hårt lack är att gå till Postmuseum i Gamla stan och köpa frimärken där. Då handstämplar de kuverten och man kan undvika krossat lacksigill, + lite finare stämpel än postens maskin.

Mams skrev 2008-08-19 06:07:17 följande:
    Måste bara tala om att VÅRA 40 inbjudningar med lacksigill som skickades runt i Sverige & till Estlnd ...så höll alla sigill!Jag köpte vårat lack+ stämpel på Akademibokhandeln.Körde med lackstången direkt i lågan & snabbt på inbjudan.Jag körde några test innan så jag fick till snitsen något.Lycka till!
  • umekicki79

Gör alla lacksigill på ett bakplåtspapper och limma sedan fast dem. Då behöver du inte "lyckas" varje gång....
    LYCKA TILL!

• zataro

Jag hade samma problem när jag försökte mig på lackstången, men kom till slut fram till att det bästa är att ta en form för muffins (en sådan i aluminium) och trycka ihop den på ena sidan, så att det bilds en pip, som man kan hälla ur. Därefter håller du lackstången över formen, eldar underifrån med en tändare så att lacket börjar rinna ner i formen. När du har lagom mycket på plats i formen, så värmer du istället underifrån formen med tändaren så att det lacket som är i formen börjar koka. När det gör det, så häller du på lagom mängd på kuvertet och stämplar. Torkar på bara ett par sekunder.
    Obs! du får testa dig fram med hur mycket lack du ska ha i formen. Är det för mycket kan det bli svårt att få lacket att koka tillräckligt mycket för att det ska bli lättflytande. Det kan också vara bra att byta form efter ett tag, eftersom en del lack fastnar på formen och gör den för tjock för värmen. Dessutom: akta fingrarna, det blir jäkligt varmt efter ett tag. Ha olika tändare i beredskap.
    Lycka till!

• ingenjörsbruden

Många bra tips har du fått!!

Ett förslag är att göra 40 st sigill på ett bakplåtspapper eller dyl så du kan lossa sigillen o limma fast de som är "godkända" på kuvertet!

Så behöver du inte slita håret för att någon inte blev jättefin!

• Mams
    polisbil skrev 2008-08-19 20:21:58 följande:
    Okej, men hur mycket ska man smälta den då? för börjar ju typ rinna lite.. förstår ni vad jag menar?
    Jag gjorde som så att jag lät det smälta så stången blev mjuk längst ut & rinnig. Sen så duttade jag till på kuvertet.
    Vissa gånger gjorde jag det två ggr på samma kuvert om det blev för lite lack.
    Jag satt lacket på baksidan av konvolutet, "klistrade" igen det med lacket.
    Så nån stämpelkross från Posten var det ingen risk för.
  • polisbil

Tack så jätte mycket för alla bra tips !!!

Kram

• BlivandeFruShead

Testa panduros lack som e segare jag har gjort sigill på mina save a date o nu e jag varnad ....fyyyy vill dom skall hålla får hålla tummarna...

Svar på tråden Lackstång. HUR gör man !?!?