• Moninan

Familjekonfliker. Kan man vara egoistisk?

Jag har en känslig relation men min far och hans släkt. Har blivit illa behandlad undera hela min uppväxt men tigit. Jag vill ha med min far (eftersom han är min far) men har ångest över resten av hans släktingar. Han och de tror att jag är väldigt familjekär och har låtit dem tro det eftersom jag tycker att det är jobbigt med konflikter med dem. Hur ska jag smidigt säga till min far att bara han ska komma men inga andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-18 11:09
    Det är ändå min dag. Och jag vill inte må dåligt under min dag över att de ska närvara.

• Svar på tråden Familjekonfliker. Kan man vara egoistisk?
  • skille

Jeg inviterer bare min far, dette er min dag og jeg bestemmer. om de syns jeg er en bitch får de bare gjøre det:)

• Lillsnufflan

Klart du inte ska bjuda dem om det får dig att må dåligt. Säg till din pappa att du bara vill ha de som står dig närmarst där under din dag. Och att han hör till dem. Om du smörjer hans ego lite på det sättet blir det säkert lättare för honom att acceptera att du inte bjuder resten av hans familj.

• didis

Jag brukar säga att man skall tänka på att det finns ett liv efter bröllopsdagen och att man inte skall stöta sig med släkten i onödan.

MEN inte om du mår dåligt över att umgås med släkten! Bjud din pappa och gör ingen grej av att resten inte är bjudna. Om någon frågar varför inte de blev inbjudna så säg bara att du valde att göra så utan närmare motivation.

• Wicks

du får ta tjuren vid hornehn.. konflikter är bland nödvändiga (eller snmarta iaf)

• Moninan

Jag på ett stätt så hade det varit skönt att en gång för alla att få slut på detta elände och bryta helt med min familj eftersom jag vill inte ha någon kontakt med dem eftersom bara få ångest och mår dåligt. Men jag vill inte heller ha en konflikt just nu eftersom jag vet inte om jag orkar med detta vid just bröllopet. Det ska ju vara en glädjedag!

• Lillsnufflan

Tyvärr är det väl så att du måste göra en avvägning mellan om det är jobbigast att ha dem där på själva bröllopsdagen eller om det är värre att stå ut med eventuella sura miner innan (och kanske efter). Det kan du bara veta säkert själv.

Ska du bjuda många i övrigt? Annars kan du ju skylla på ekonomi och säga att du bara bjuder de som du oftast umgås med eller så.

• JPerlestam

Min pappas släkt är inte bjuden på mitt bröllop, jag har en underbar relation till min far så han ska såklart vara med och han har full förståelse för att jag inte vill ha hans släktingar där. Tycker inte du ska bjuda människor dom får dig att må dåligt. Bättre att bryta med sådana människor även om de är släkt.

• Moninan

Det kommer ca femtio personer från min blivande mans släkt. men då har jag inte räknat in respektive eftersom jag vet inte hur många extra de blir.

Men detta kankse är min chans att bryta mig loss från min fars sida en gång för alla. Min mamma säger att hon kommer att stötta mig och att jag ska hänvisa till henne när konflikten kommer vilket är ganska skönt.

• RTBW

De som får en inbjudan får en inbjudan.

Men riktigt så enkelt är det ju inte om man känner oro,
    jag har en del gamla vänner som jag tror förväntar sig komma.
    Och jag har mått lite dåligt över det.
    Men det är min och min blivandes dag,
    vi ska bara bjuda de vi vill ha på bröllopet,
    men huvva vad svårt det är.

Bjud de som ni vill ska vara gäster,
    sedan behöver ju du inte ta upp någon konversation
    eller konflikt. Det får väl de som i såfall är missnöjda göra.

• RTBW

Och en sak till.

Egoistisk, inte en chans i världen.
    Stå på dig!!!!!

• Moninan

Ibland så känns det som att bröllop är bara till för alla andra och inte för sig själv och den blivande mannen. att gamla bekanta förväntas att de ska vara inbjudna. eller att alla familjemedlemmar ska komma.

alla från min älsklings sida är bjudna och alla på min mors sida men på min fars sida så blir det han, hans kvinna och min farmors senaste man(men han tycker jag om). Han kommer att ifrågasätta att alla andra ska komma men inte hans.

men jag har fått självförtroende att bara låta allt ske. blir det bråk så blir det. Jag har många som stöttar mig. Både från er sida om min familjs.

Tack

Svar på tråden Familjekonfliker. Kan man vara egoistisk?