• Big Smile

Måste brudgummen sitta bredvid brudens mor?

Min M2B och min mamma kommer inte speciellt bra överens (de är dock inte direkt ovänner). Enligt traditionen ska ju brudens mamma sitta bredvid brudgummen, och det tycker vi känns lite jobbigt och min blivande man tycker också det blir tråkigt att sitta så hela middagen. Frågan är bara vad man ska göra, det kommer ju att uppfattas dåligt av gästerna och av min mamma om vi inte håller på denna tradition. Någon som har ett bra tips på vad man kan göra???

• Svar på tråden Måste brudgummen sitta bredvid brudens mor?
  • Pienaar

Vi kommer att sätta folk så att det passar oss
    Min mamma ska få sitta bredvid min pappa! I vår familj blir det bäst så..!

• Tidsmaskin

Ja, precis, gör som ni vill!
    Jag var på ett bröllop där de hade placerat ut pallar mittemot brudparet så att alla som ville kunde gå och sätta sig där en stund och prata med dem under middagen! Ganska originellt!

• Ayeree

Jag gillar idén med pallar! Smart!

• AnAngel

Har varit på 2 bröllop som haft stolar framför sig så vem som helst kunde i lugn och ro sitta och prata med dem om man kände för det, jätte trevligt! Och placeringen hur man sitter, gör precis som ni vill! Det är ER dag. Ni bestämmer. För egen del som gäst så hade det inte varit konstigt om placeringen inte var "enligt böckerna"...

• mysifer

vi ska bryta traditionen och inte ha våra föräldrar vid honörsbordet alls, istället kommer min tärna och hennes sambo att sitta bredvid mig och best man och hans sambo att sitta bredvid m2b. vi ska även ha pallar framför så att folk kan slå sig ner en stund och prata med oss när de känner för det. den lösningen känns bäst för oss och jag är hellre bekväm och har roligt på mitt eget bröllop än plågar mig igenom en stel och obekväm middag för att vi tvunget skulle följa traditioner..

• JPerlestam

Vi ska inte heller ha nån traditonell bordsplacering utan istället låta folk sitta med dem de tycker om. Min svärfar är en ganska dryg man så min mamma ska absolut inte behöva sitta bredvid honom utan han får sitta med svärmor och mina föräldrar tillsammans.... =)

• IdaÄlskarLennart

vi har borden i en hästsko. jag och mannen kommer att sitta i mitten längst fram som de i vanliga fall brukar vara .. men brevis oss kommer barnen att sitta.. två brevi han och två brevis mig .. förövrigt så har vi ingen bordspacering utan placeringen är valfri

• Kärlek ger näring åt själen

Vi kommer att köra så min pappa sitter brevid mig och hans mamma brevid honom.. Sen inga fler där.. Detta för att min mamma inte är välkommen till bröllopet *lång historia* och hans pappa inte är med i bilden.. På så sätt så blir det en bra blandning

• Höstbrud-07

Brudens mor har ju ändå brudgummens far till bordet så det är ju främst honom hon lär prata med. Vi hade ett ganska brett honnörsbord (lite för brett för att bara sitta sex stycken där egentligen) så det blev ett visst avstånd mellan de tre "bordsparen" som satt vi det bordet och ge gjorde att varje "par" främst pratade med varandra. Kan ju vara en lösning för er.

• Zozo

Men snälla nan... varför skulle gästerna ha ngt att säga om placeringen vid honnörsbordet?? Är verkligen den sk etiketten viktigare för er än att alla har det sa trevligt som möjligt!? Sätt folk som ni tycker det passar bäst! Vi hade inget traditionellt honnörsbord alls och placerade gästerna som vi trodde de skulle trivas bäst - det blev finemangs. I ert fall räcker det ju att ev kasta om ordningen vid honnörsbordet om ni nu absolut vill ha ett sadant. Personligen tycker jag att det oftast blir sa stelt pa det sättet, men det är definitivt en smaksak.

• Fejs

Vi sätter våra bästa kompisar bredvid oss.

• Big Smile

Tack för bra inlägg. Jag tycker också att man kan göra som man vill, huvudsaken är ju att folk har kul. I lokalen vi ska vara i så måste man ha honnörsbord, för det går inte att få ihop på ngt bra sätt annars. Vi är nog inne på att ha tärnan resp bestman närmast oss och sedan får vi se hur vi gör.

Svar på tråden Måste brudgummen sitta bredvid brudens mor?