• Äldre 16 Aug 20:23
    1700 visningar
    3 svar
    3
    1700

    Skulle hans familj kunna ta mina pengar?

    Hej!

    Jag och min sambo bor tillsammans (såklart *haha*) och är folkbokförda på samma adress och nu ska vi snart förlova oss. Känns helt underbart och jag har inga tvivel inför framtiden men nu är det så att jag troligtvis kommer att få ett ganska stort arv och tänkte höra om någon där ute har koll på sambolagar och så. Jag delar gärna mina pengar med honom så länge det är vi men vill inte riskera att han helt plötsligt har rätt att ta något med sig av detta om vi skulle gå skilda vägar. Eller att hans familj ska kunna kräva något av det om han något skulle hända honom. Måste vi skriva någon form av äktenskapsförord?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Skulle hans familj kunna ta mina pengar?
  • Snutti­sSessa­n
    Äldre 16 Aug 20:25
    #1

    Vilken bank har du? Jag har en bank som heter sala sparbank och där kunde man boka gratis tid med en jurist som gick igenom allting med en i lugn och ro. Om någonting skrevs så kostade det men inte själva inormationen så ring din bank !

  • MrsSep­tember
    Äldre 16 Aug 20:27
    #2

    Är ni bara sambos kan han inte ta dina pengar.

    Är ni gifta: Arvet TROR JAG ges som enskild egendom, antingen testamenteras det så eller så är det så.
    Om ni skriver i ett äktenskapsförord att giftorätten med bodelning inte ska gälla så behåller var och en sitt vid eventuell skilsmässa.

    Tror att man också skriver att all egendom är enskild egendom (arv, pengar på lönekontot, bil).

  • Cuthal­ion
    Äldre 16 Aug 21:11
    #3

    Så länge ni är sambo så ärver inte din sambo, eller någon från hans sida, dig.

    Gifter ni er så kan din förmögenhet hamna i potten för giftorättsgods vilket gör att de arvingar han har får rätt till en del av dina pengar.

    Enklaste sättet för att slippa oroa sig är att skriva ett äktenskapsförord eller samboavtal. Den du ärver av kan ha skrivit in i ett testamente att allt du ärver skall anses som din enskilda egendom men helt säker på att det är så kan du inte vara förrän personen är död då man är fri att ändra sitt testamente hur många gånger som helst.

Svar på tråden Skulle hans familj kunna ta mina pengar?