• AussiePell

Graviditet och alkohol

Jag har haft lite funderingar ett tag som jag hoppas någon kan hjälpa mig med gällande att skaffa barn. När ni bestämde er för att försöka skaffa barn, slutade ni med att dricka alkohol direkt eller först när ni fick veta att ni var gravida? Jag menar ibland blir man ju det utan att man vet om det innan, riskerar barnet att skadad från första dan då? tex om man har sex efter att ha druckit vin på kvällen?

Sen undrar jag om ni vet hur det blir med föräldrapenning om man har två jobb? Får man 80% från båda från förskringskassan då?

Jätteglad om nån kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Graviditet och alkohol
  • dfk

Angående alkoholen så slutade jag först när jag visste att jag var gravid, dvs när jag gjort ett gravtest. Inte för att jag druckit kopiöst mycket, men vet att jag hade någon eller några kvällar då jag druckit vin innan jag faktiskt visste om graviditeten.
    Jag har fått två friska och fina döttrar.
    Det är nog en större risk om du dricker alkohol i större mängder och ofta.
    Försäkringskassan däremot vet jag inte riktigt, men tror att dom räknar ihop dina inkomster från dina två arbeten, och sen utifrån det att det blir 80%.

• Julienne

Har hört att det är mindre risk för fosterskador av alkohol väldigt tidigt i graviditeten än senare. De allra flesta har ju druckit nån gång innan de fick veta att de var gravida, även jag!

• nennesjuttioåtta

med tanke på att vi har försökt få barn över 2 år nu så är jag glad att jag fortfarande lever som vanligt (dvs njuter av vin och öl) tills graviditeten är bevisad och inte blivit nykterist utifall att.... Därmed inte sagt att jag hinkar sprit och nuförtiden är det inte särskilt tätt mellan öl/vin -tillfällena men jag får inte dåligt samvete när jag druckit. Fast jag har ju järnkoll på när jag ska ha mens och så... I början är det ju gulkroppen som ger näring till fostret, det är inte förrän moderkakan tagit över som alkoholen kommer i även fostrets blod. Fast jag kan ha fel också.

• Aleta

Jag slutade att dricka när vi bestämde oss för att bli gravida. Att dricka lite alkohol är ju inte direkt livsviktigt, eller hur?
    Dessutom resonerade jag som så: Om nu barnet skulle födas med något fel eller skada så vill jag vara säker på att det i alla fall inte är jag som har varit orsaken.

Dessutom så blir man sällan gravid på en gång och då kan man ju passa på att dricka när man får mens...

• Lakritspuck

Föräldrapenningen är 80% av din totala inkomst upp till taket (jag tror det är 28'kr) Det du tjänar utöver taket ersätts inte.

• J D

... om inte du har avtal med din arbetsgivare om att denne ersätter utöver detta.

Lakritspuck skrev 2008-08-19 01:11:03 följande:
    Föräldrapenningen är 80% av din totala inkomst upp till taket (jag tror det är 28'kr) Det du tjänar utöver taket ersätts inte.
  • Liinda_e

jag slutade med både tobak o alkohol samma dag som jag plussade...ska man hålla sej i8från alkohol innan plusset och det råkar ta 4 år att bli gravid ..jaaa då får man helt bli nykterist

• Bamboozle

Fostret, eller rättare sagt embryot, lever på sin egen follikel/gulkropp till vecka 9 och då borde du veta om du är gravid eller ej.

Jag drack dock några fingerborgar rödvin även fortsättningsvis och min dotter är världens finaste! (Sådeså! :) )

Så, keep on testing! :)

Svar på tråden Graviditet och alkohol