• AussiePell

Nån som vet...???

Jag har haft lite funderingar ett tag som jag hoppas någon kan hjälpa mig med gällande att skaffa barn. När ni bestämde er för att försöka skaffa barn, slutade ni med att dricka alkohol direkt eller först när ni fick veta att ni var gravida? Jag menar ibland blir man ju det utan att man vet om det innan, riskerar barnet att skadad från första dan då? tex om man har sex efter att ha druckit vin på kvällen?

Sen undrar jag om ni vet hur det blir med föräldrapenning om man har två jobb? Får man 80% från båda från förskringskassan då?

Jätteglad om nån kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Nån som vet...???
  • didis

Om du försöker bli gravid skulle i alla fall jag ta det försiktigt med alkoholen. Barnet är som mest känsligt under den första delen av graviditeten, innan man vet om att man är gravid.

När jag fick barn var det totalförbud mot alkohol som gällde, numer sägs det att något glas vin till helgen inte påverkar.

Föräldrapenningen är en procent av din sammanlagda inkomst men jag vet inte om det finns något inkomsttak nuförtiden.

• Lillsnufflan

Jag blev med barn "av misstag" och var lite orolig för jag hade svirat runt rejält ett par gånger innan jag upptäckte det. Men min barnmorska lugnade mig med och påstod att det inte skulle vara någon fara. Dessutom tar det ett tag innan det befruktade ägget får fäste i livmodern och det är först då barnet påverkas direkt av vad mamman äter eller dricker. Så om du druckit på kvällen innan du haft sex är det definitivt ingen fara. Men det skadar ju aldrig att avstå även under tidan man försöker bli gravid.

Hur många arbeten du har spelar ingen roll. Blir de heltid om du lägger ihop dem? Och har du jobbat minst ett år? I så fall får du 80% av den lön du haft de senaste sex månaderna. (Om du inte slår i taket eller så)

• AussiePell

Jag jobbar heltid plus extra på helgerna för att bunkra lite pengar. Vart går inkomsttaket?

• Neri05

Den dagen jag fick reda på att jag va gravid med mina barn slutade jag med,rökning,alkohol,cola o kaffe o stark mat o allt som va onyttigt,jag tog det lugnt hela gravideterna o sov mkt,rörede på mig i friska luften,ja allt för att mina barn skulle födas friska.Jag har en dotter som är allergisk mot pälsdjur o lite annat o en son som fick rsv o efter det förkylningsastma,o honom åker vi in o ut på akuten varje vinter o får inhalera honom med medicin 6ggr/gygn hela vintrarna o blev så nu i sommmar med.Han har även mjölkproteinallergi o andra allergier.Så jag säger så här:
    Det finns ingen garanti att ditt barn blir friskt fast du är duktig o slutar m allt,ta hellre ett glas rött nångång ibland o njut av tiden du är gravid.Jag tror att blir man för nyttig så är inte det bra heller.Det där med försökringskassan e det bäst du ringer o pratar me dom så får du klara besked.
    LYCKA TILL M ALLT!!

• Ayeree

Jag har läst nånstans att det är lättare att bli gravid om man inte tokfestar men om du skulle bli med barn och festar innan du upptäcker det så tror jag inte det gör nån skillnad. Som jag har fattat det så tar barnet ingen skada av vad man hittar på förrän man har haft möjlighet att upptäcka graviditeten.

Jag dricker så lite och sällan (någon cider i månaden max) att jag nog kan tänka mig att sluta dricka innan men det har mer med min personlighet att göra.

• Tidsmaskin

Innan embryot delar blodomlopp med dig ska det inte kunna ta skada av alkoholen. Tror det är vid fem veckor. Men även socialstyrelsens och livsmedelsverkets råd går det trender i, så man kan inte lyssna på allt! Jag slutade dricka alkohol när jag var i vecka fem och vi upptäckte att jag var gravid. Men kolla runt lite och välj sedan en linje som du går på! Lycka till!

• Krokodill

Du får 80% av din totala inkomst från FK. Jag är 99% säker, men ring och kolla om du är orolig!

• T3ZZ

Ja tänkte sluta me p-piller i maj eftersom ja inte vill köpa mer p-piller framtills bröllopsnatten i juli. Ska ja börja dra ner på drickandet redan i maj för att rensa kroppen? Ja brukar bli full max en gång i månaden. Tänkte om det e bra att rena kroppen innan man blir me barn?

• laris

Du får 80% av din upp till 25.000:-. Vissa arebtsgivare går in och täcker beloppet utöver 25.000:-

Ex: Min arbetsgivare betalar 90% av det som överstiger 25.000:-

AussiePell skrev 2008-08-16 13:16:23 följande:
    Jag jobbar heltid plus extra på helgerna för att bunkra lite pengar. Vart går inkomsttaket?
  • Zsarah

Både jag och sambon slutade dricka alkohol när vi bestämde oss att försöka. Jag tyckte det kändes bättre. Men som någon sa så borde det inte det inte ta skada fastän du dricker lite, men jag är så nojjig (stavas?) så jag ville ha mitt samvete rent ifall det skulle vara nått/hända nått.

Svar på tråden Nån som vet...???