• Dotter­trotte­r
    Äldre 15 Aug 23:16
    26510 visningar
    18 svar
    18
    26510

    Någon mer som funderar på egna löften?

    Någon annan som fundera på att skriva egna löften eller som har gift sig och hade egna löften?

    Vad ska man tänka på?

  • Svar på tråden Någon mer som funderar på egna löften?
  • Dotter­trotte­r
    Äldre 16 Aug 11:57
    #1

    Puff puff

    Jag kan väl inte vara ensam om att fundera på egna löften?

  • En till präst
    Äldre 16 Aug 13:10
    #2

    Det är inte så vanligt i Sverige med egna löften, men det förekommer.

    Om det är en svenskkyrklig vigsel så tänk på att löftena ska uttrycka parets frivilliga överenskommelse, att ni vill vara trogna och att ni ämnar hålla i hop hela livet.
    Kolla med er vigselpräst så de är ok, eftersom h*n juridiskt ansvarar för vigseln.

    Det bästa med egna löften är att paret ibland gör skrivandet av dessa till något väldigt konstruktivt. Medan man bestämmer sig för vad man ska säga får man tillfälle att reflektera över vad man vill med sitt äktenskap, vad som går att lova och vad som inte går att lova osv. Det kan bli väldigt meningsfullla samtal som hjälper en att se djupet i äktenskapets mening.

    Största problemet med egna löften är att de ibland blir vansinnigt långa, och därmed svåra att komma i håg. När båda makarna står och läser från en lapp för varandra blir det ju inte just det personliga tilltal i löftet som man var ute efter.

    Jag tror detta har uppkommit för att vi så ofta ser amerikanska filmer med bröllop. I dessa är det en middag kvällen INNAN bröllopet då brud och brudgum ofta håller ett slags "tal" till varandra där de förklarar varför de älskar varandra, vad de känner för varandra och hur fin den andre är.
    Det kan ju vara fint, och känns säkert bra i det här sammanhanget, men det är inte LÖFTEN utan mer av en kärleksdeklaration.

    Löftena handlar mer om vad man VILL än om vad man KÄNNER.

    De "vanliga" vigsellöftena uttrycker detta med 20 ord:

    NN jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt.

    Ni kanske kan utgå från dessa löften och sen fundera på hur ni skulle kunna uttrycka det med andra ord och om det är något mer ni vill ha med?

  • Aleta
    Äldre 16 Aug 13:46
    #3
    +1

    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2929744-1.html

    Ett litet tips bara.
    Jag skrev ihop egna löften några veckor innan det var dags, sedan prickade jag av det på min lista och glömde bort det.
    Ca 30 sekunder innan vi skulle gå in till vigseln så kom jag ihåg att jag hade glömt att lära mig dem utantill!
    Jag fick helt enkelt improvisera ihop något.

  • lillP
    Äldre 16 Aug 13:46
    #4

    vet att det finns tidigare trådar med förslag på egna löften. hade dem i favoriter, men de har tydligen försvunnit Tänkt ju hjälpa dig att hitta dem genom att länka

  • lilja x2
    Äldre 16 Aug 22:35
    #5

    Vi tänkte ha egna löften men valde bort det tillslut ändå. Nu är jag glad att vi inte hade det. Jag bölade som en gris och fick knappt fram ett JA. Så skulle jag ha läst något hade det nog inte gått så bra. Men vi hade det så att min svägerska och svärmor läste var sin dikt för oss, det var verkligen uppskattat.

    Annars hade jag tänkt säga något om varför jag är så glad över att få ta emot denna ring av honom och att jag har honom i mitt liv. Något sådan och ganska så kort.

    Lycka till

  • Hallon­80
    Äldre 16 Aug 23:13
    #6

    Vi gifter oss imorgon...och vi har egna löften/ord till varandra. Vars ett litet stycke liksom....
    Men vår vigselförrättare kommer aatt läsa dom till oss...hon sa att det va vanligt att man inte själv gjorde det utan att hon gör det.

  • lillP
    Äldre 17 Aug 10:29
    #7

    Tur att det är någon som har koll


    Aleta skrev 2008-08-16 13:46:36 följande:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2929744-1.h...Ett litet tips bara.Jag skrev ihop egna löften några veckor innan det var dags, sedan prickade jag av det på min lista och glömde bort det.Ca 30 sekunder innan vi skulle gå in till vigseln så kom jag ihåg att jag hade glömt att lära mig dem utantill! Jag fick helt enkelt improvisera ihop något.
  • Dotter­trotte­r
    Äldre 17 Aug 14:41
    #8
    +1

    Har hittat lite länkar och försökt få ihop något bra men oj vad svårt det är!

    Här är lite bra meningar/verser som jag hittade i diverse trådar ifall någon annan behöver hjälp. Hoppas att det är okej för de som skrev dem att jag lägger in dem här.

    Idag gifter jag mig med min bästa vän, min älskare och själs vän.
    du kompletterar mig
    Och att få stå här med dig i dag är mer än jag någonsin har kunnat önska mig
    För mig xxx är denna dag en av de lyckligaste i mitt liv.
    I denna stund vigs jag samman med min vän, den jag skrattar med, lever för, drömmer om och älskar.
    Jag ger dig denna ring som en symbol för våran kärlek.
    För den sanna kärleken liknar cirkeln och cirkeln har inget slut.
    Idag, som alla andra dagar, älskar jag dig mer än ord kan beskriva.
    jag vill finnas hos dig när dina drömmar går i uppfyllelse, likväl som när de går i kras".
    jag VILL älska dig för alltid
    xxx, du betyder allt för mig.
    Du fyller mina dagar med glädje, hopp och kärlek.
    Du hjälper mig framåt när livet vill bakåt.
    Du älskar mig trots alla mina fel och brister.
    Jag älskar dig, högre än himlen och djupare än havet.
    Jag vill ge dig, min kärlek, min vänskap och min trohet.
    Jag vill dela hela livet med dig, dela glädje och sorg med dig.
    I nöd och lust vill jag älska dig, tills döden skiljer oss åt.

    Ingen får mig att känna som du
    Ingen får mig att älska som du
    Du fyller mina dagar
    med hopp och kärlek
    Som tack ger jag dig
    min kärlek, min trohet och min vänskap
    Dig vill jag följa tills döden skiljer oss åt
    xxx, jag älskar dig
    Hos dig har jag funnit vägen hem,
    Du har visat mig vad kärlek är.
    Ingen får mig att känna som du,
    Så älskad, så stark, så hel.

    Jag vill dela mitt liv med dig,
    Allt det mörka och allt det ljusa
    Jag vill vara din väg hem när du är vilse.
    Jag vill vara din styrka när du tvivlar.

    Jag vill alltid vara dig trogen och aldrig ta din kärlek för given,
    Jag vill älska dig för den du är och den du kommer att bli.
    Jag vill att det alltid ska vara vi två, av hela mitt hjärta, av hela min själ och
    av hela mitt förstånd i alla våra dagar

    Jag hade aldrig tidigare mött någon som du; någon som ger så mycket av sig själv utan att kräva någonting
    tillbaka; någon som kan få mig att känna mig så stor och betydelsefull och som har ett så varmt hjärta och en
    sådan vacker själ.

    Jag begär inte att du ska dela mina drömmar, men respektera varandras trots att de är ouppnåeliga.

    Xxx att få stå här med dig idag,
    Är mer än jag någonsin har kunnat önska mig.
    Du är och förblir min stora kärlek ? den jag vill bli gammal med.
    Du är den som får mig att skratta när jag behöver det som mest
    Genom motgång och medgång,
    Så länge livet håller oss samman

    Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt
    och aldrig jag lämnar det åter.
    Min lycka är din, din lycka är min
    och gråten är min när du gråter

    Vart livet än tar oss vill jag vara vid din sida.
    Jag vill skratta med dig eller torka bort dina tårar.
    Jag vill trösta dig och hedra dig.
    Jag vill vårda vår vänskap och kärlek
    genom med och motgångar
    vad som än kan komma
    Jag vill älska dig och alltid respektera och stötta dig.
    Som jag har gett din min hand vill jag också ge dig mitt liv.
    Jag ger dig denna ring och deklarerar härmed för världen att jag tar dig till att bli min fru, min livspartner och min enda och sanna kärlek.
    Idag, i morgon, föralltid och därefter vill jag älska dig mer än du någonsin kan tänka dig.

    xxx, att få stå här med dig idag,
    Är mer än jag någonsin har kunnat önska mig.
    Du är och förblir min stora kärlek ? den jag vill bli gammal med.
    Jag tar dig nu till min man att dela lycka och sorg med.
    Så länge livet håller oss samman.

  • En till präst
    Äldre 17 Aug 17:00
    #9

    Dottertrotter: De verser Du lagt ut här är vackra, men de flesta av dem skulle inte fungera som vigsellöften, utom den jättelånga inledande som mitt i alla känslogirlanger ändå innehåller det som är vigsellöften:

    Uttryck för det frivilliga valet att leva tillsammans,
    löftet om trohet,
    avsikten att äktenskapet ska vara livslångt.

    Formuleringar som "så långe livet håller oss samman" eller "jag älskar dig så länge jag har lust" fungerar inte i en svenskkyrklig vigsel.

    Däremot vet jag inte hur det är med borgerliga.

  • Aleta
    Äldre 18 Aug 07:31
    #10

    För borgerliga vigslar fungerar det bra.

  • didis
    Äldre 18 Aug 07:56
    #11
    +1

    En till präst skrev 2008-08-17 17:00:04 följande:


    Formuleringar som "så långe livet håller oss samman" eller "jag älskar dig så länge jag har lust" fungerar inte i en svenskkyrklig vigsel.Däremot vet jag inte hur det är med borgerliga.
    "Så länge livet håller oss samman" tolkar jag endast som en omskrivning av "tills döden skiljer oss åt" inte alls som "så länge som jag inte tröttnar på dig".
  • En till präst
    Äldre 18 Aug 09:14
    #12

    didis: frågan har varit uppe flera gånger.

    "Så länge livet håller oss samman" är inte en acceptabel omskrivning, eftersom det låter som om livet även kan skilja en åt, tex för att man träffar något bättre.

    Som jag förstår det handlar det mest om att en del männisor av någon anledning vill undvika ordet "döden".

    Man kan i så fall säga "till livets slut" eller "så länge jag lever", men inte "tills livet skiljer oss åt" eller "så länge livet håller oss samman".

    Vitsen med vigsellöftena är ju att de ska säga något om äktenskapets beskaffenhet och villkor, och att båda parter VILL detta.

  • didis
    Äldre 18 Aug 09:56
    #13

    En till präst skrev 2008-08-18 09:14:38 följande:


    didis: frågan har varit uppe flera gånger."Så länge livet håller oss samman" är inte en acceptabel omskrivning, eftersom det låter som om livet även kan skilja en åt, tex för att man träffar något bättre.Som jag förstår det handlar det mest om att en del männisor av någon anledning vill undvika ordet "döden".Man kan i så fall säga "till livets slut" eller "så länge jag lever", men inte "tills livet skiljer oss åt" eller "så länge livet håller oss samman".Vitsen med vigsellöftena är ju att de ska säga något om äktenskapets beskaffenhet och villkor, och att båda parter VILL detta.
    Tja döden är den del av livet och jag har inga problem med ursprungsversionen. Tyckte din tolkning var väl hård bara.

    Men men jag gifter mig borgerligt så jag har lite större svängrum än de som gifter sig "religiöst"(förutom de fåtal rader som är obligatoriska).
  • Bamboo­zle
    Äldre 18 Aug 16:06
    #14

    Vi ska på vår borgerliga ceremoni ha delar av "Rosenceremonin" i boken Samtal med Gud 3 av Neale Donald Walsch. Den är ett jättefint alternativ om man inte vill ha den religiösa biten, utan en ceremoni som är inriktad på den "alternativa" världen. Jag kan maila den om någon är intresserad.

  • EllaM
    Äldre 18 Aug 16:17
    #15

    Inbox mig gärna, jag är intresserad!!!


    Bamboozle skrev 2008-08-18 16:06:21 följande:
    Vi ska på vår borgerliga ceremoni ha delar av "Rosenceremonin" i boken Samtal med Gud 3 av Neale Donald Walsch. Den är ett jättefint alternativ om man inte vill ha den religiösa biten, utan en ceremoni som är inriktad på den "alternativa" världen. Jag kan maila den om någon är intresserad.
  • Bamboo­zle
    Äldre 18 Aug 16:29
    #16

    EllaM: jag har skickat den nu, säg till om du inte fått den!

  • EllaM
    Äldre 19 Aug 10:44
    #17

    Tack, jag har fått den!

  • barbie
    Äldre 13 Feb 23:43
    #18
    Bamboozle skrev 2008-08-18 16:06:21 följande:
    Vi ska på vår borgerliga ceremoni ha delar av "Rosenceremonin" i boken Samtal med Gud 3 av Neale Donald Walsch. Den är ett jättefint alternativ om man inte vill ha den religiösa biten, utan en ceremoni som är inriktad på den "alternativa" världen. Jag kan maila den om någon är intresserad.
    Hej! Nu ser jag att detta var jättelängesedan men om du fortfarande hänger här på BT så maila gärna den till mig här :)
Svar på tråden Någon mer som funderar på egna löften?