• Fillie
    Äldre 15 Aug 08:23
    13982 visningar
    18 svar
    18
    13982

    Förväntas vi som brudpar hålla tal?

    Jag undrar om vi som brudpar förväntas hålla tal?

    Vår toastmaster tyctke att vi verkligen skulle göra det...dels för att tacka alla gäster, och dels för att beskriva nån slags kärleksförklaring till varandra...

    Nu är det så att ingen av oss tycker om att prata inför folk...
    Vi vill verkligen inte hålla något tal någon av oss... :(

    Känns som om det kommer förstöra hela middagen för oss, om vi behöver sitta och vara nervösa för detta...
    Plus att jag skulle känna mig väldigt fånig att krysta fram någon slags kärleksförklaring... (det gör jag gärna när vi är ensamma sedan, men inte bland massa folk...)

    Jag har frågat våra föräldrar som varit på en del bröllop, och de tyckte inte att vi behövde säga något, för de sa att det inte var så vanligt och att vi inte skulle känna att det förväntades av oss.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Förväntas vi som brudpar hålla tal?
  • Novemb­erbröl­lop08
    Äldre 15 Aug 08:26
    #1

    Jag var på ett bröllop i maj där brudparet inte höll nåt tal. Känns det jobbigt för er så ska ni helt klart skippa detta, det är ju er dag och ni gör precis som ni vill.

  • Tootic­ki
    Äldre 15 Aug 08:26
    #2

    Nej, ni förväntas absolut inte hålla tal!

    Ni kan alltid be någon, toastmastern/värdinnan/någon förälder el liknande att tacka å era vägnar vid brudskålen t ex.

    Jag har läst någonstans att det förr ansågs helt FEL om brudparet höll tal, det var inte alls enligt etiketten.

  • Tootic­ki
    Äldre 15 Aug 08:27
    #3

    Jag sade tack till att alla förgyllt vår dag med sin närvaro innan vi gick, vi gick nämligen innan gästerna. Väldigt spontant och lätt.

  • J D
    Äldre 15 Aug 08:30
    #4

    Det är väl så att värden/värdinnan skall hålla tal och det därför ansågs fel att brudparet höll tal förut eftersom de ej stod för kalaset.

    Idag så är det ju ofta brudparet som bjuder in varför man kanske bör hålla ett litet tal med tack till gästerna.

    Självklart ska man inte hålla tal om man inte vill, man bestämmer ju över sitt eget bröllop!

  • Pumpki­n
    Äldre 15 Aug 08:34
    #5

    Nej, ni förväntas inte hålla tal. Som nämnts tidigare så anses/ansågs det faktiskt vara fel (enligt etikett) att brudparet håller ett tacktal till gästerna under middagen/festen. Tackar gör man när man skickar tackkorten, eller så kan man ju göra som Tooticki - säga hejdå och tacka alla när man går om man går före gästerna.

  • Fillie
    Äldre 15 Aug 08:35
    #6

    Tack för svar!

    Ja, min pappa ska hålla välkomnsttal vid brudskålen (när vi anländer till lokalen), då kanske han kan passa på att tacka gästerna för att de kom etc.

    Jo, vi borde ju göra som vi vill...det är ju inte direkt att vi tvingar någon av gästerna att hålla tal om de inte vill.
    (mina föräldrar kommer dock hålla båda två, för de är lärare, och älskar att prata infor folk, hehe

    Ja, jag har också läst tidigare om att brudparet inte behöver hålla tal, men jag blev lite orolig när vår toastmaster tyckte att vi absolut skulle göra det, för att gästerna nog förväntade sig det, och att det skulle verka lite underligt om vi inte sa något.

    Men då tror jag nog att vi skippar detta... *skönt* hehe...en sak mindre att planera... Tänk vad det dyker upp smågrejer hela tiden, fast man tror att allt är fixat och klart!!!

  • Pumpki­n
    Äldre 15 Aug 08:35
    #7

    Just det, vi höll inget tal men vi tackade naturligtvis gästerna allteftersom de lämnade festen.

  • IdaÄls­karLen­nart
    Äldre 15 Aug 08:43
    #8

    enligt gamla traditioner så ska brudparet lämna festen först ;)


    Tooticki skrev 2008-08-15 08:27:39 följande:
    Jag sade tack till att alla förgyllt vår dag med sin närvaro innan vi gick, vi gick nämligen innan gästerna. Väldigt spontant och lätt.
  • Fillie
    Äldre 15 Aug 08:44
    #9

    Ja, så kan man ju förstås göra...det blir ju lite mer naturligt att man tackar när man säger hejdå...

    Vi har även skrivit "Tack till alla som firat denna dag med oss" längst bak i festprogrammet...

    Plus att vi natruligtvis kommer skicka tackkort till gästerna efteråt...

    Så det borde ju räcka gott och väl med "tack" tycker jag.

  • patti8­7
    Äldre 15 Aug 08:47
    #10

    vi hade bara ett tal innan vi öppnade festen ;) när alla satt vid sina platser gick vi fram till mikrofonen och välkommnade alla och atcka dom att dom är med och firar våran dag tillsammans med dom...och sen att buffen öppnar snart m.m...

    detta räckte gott och väl...

    gillar heller inte att prata inför folk...men sen tänkte jag....det här är ju våra närmaste! :) familjen och vänner :)

  • patti8­7
    Äldre 15 Aug 08:49
    #11

    blev lite stavfel nu för att jag skrev för snabbt ;P

    men vi tacka ju naturligtvist att dom var med och firade tillsmamans med oss :) hehe

  • didis
    Äldre 15 Aug 09:52
    #12

    Nog tycker jag det hör till att brudparet hälsra välkomna (om det inte är ett MYCKET traditionellt bröllop). Men mer än så tycker jag inte ni behöver göra om ni tycker det är obehagligt.

    En annan sak är att du skulle överraska o glädja din man om du höll ett tal för honom. Om det känns jobbigt kan du be toastmaster om att hålla det redan till förrätten.

    Det är en fin gest när brudparet håller tal till varandra men det funger ar förståss fint ändå.

  • Pumpki­n
    Äldre 15 Aug 10:11
    #13
    didis skrev 2008-08-15 09:52:36 följande:
    Nog tycker jag det hör till att brudparet hälsra välkomna (om det inte är ett MYCKET traditionellt bröllop). Men mer än så tycker jag inte ni behöver göra om ni tycker det är obehagligt.En annan sak är att du skulle överraska o glädja din man om du höll ett tal för honom. Om det känns jobbigt kan du be toastmaster om att hålla det redan till förrätten.Det är en fin gest när brudparet håller tal till varandra men det funger ar förståss fint ändå.
    Fast har man ett värdpar så hälsar ju inte brudparet gästerna välkomna.
  • anna 2008
    Äldre 15 Aug 10:13
    #14

    Jag blev lite orolig när jag läste rubriken för jag vill verkligen inte heller hålla något tal men ni som har svarat har lugnat mig igen i alla fall .

  • Akvavi­t
    Äldre 15 Aug 10:18
    #15

    Vi hade inget värdpar eftersom vi betalade vår fest själva, däremot hade vi en festvärd/toastmaster.
    Han utförde brudskålen när vi kom till lokalen, men när vi satt oss ner till middag så inledde vi med att hålla ett litet tal, motsvarande det som en värd skulle ha gjort.

    Dvs, vi hälsade alla våra gäster välkomna och talade om hur glada vi var att alla hade tagit sig dit. Vi önskade alla en god och trevlig middag och hoppades att de skulle få ha en rolig middag och fest. Vi berättade lite annan info om presentöppning dagen därpå. Och så skålade vi!
    Sedan tog toastmastern över med sitt inledningstal.

    Men vi höll verkligen inget känslosamt tal till varandra, och vi tackade inte gästerna. Personligen tycker jag det känns lite konstigt om man har en kompis som värd och som ska hälsa folk välkomna till middagen, det är ju inte kompisen som står för det hela. Då skulle det kännas bättre med toastmastern som ändå ska hålla i det hela. Men det är ju bara min åsikt

  • didis
    Äldre 15 Aug 11:01
    #16
    Pumpkin skrev 2008-08-15 10:11:06 följande:
    Fast har man ett värdpar så hälsar ju inte brudparet gästerna välkomna.
    Jag har aldrig varit på något bröllop med annat värdpar än brudparet så jag vet inte hur det fungerar. Även om man hade ett värdpar tycker jag dock det är trevligt om brudparet hälsar välkomna, det är ju deras fest, inte värdparets.
  • Kärlek ger näring åt själen
    Äldre 15 Aug 11:04
    #17

    Vi ska hålla välkomst talet själva. Sedan så ska jag hålla ett litet tal till min blivande Han har ingen aning om detta.. *skrattar* frågan är bara om det ska vara med i kyrkan eller festen *skrattar*


    didis skrev 2008-08-15 09:52:36 följande:
    Nog tycker jag det hör till att brudparet hälsra välkomna (om det inte är ett MYCKET traditionellt bröllop). Men mer än så tycker jag inte ni behöver göra om ni tycker det är obehagligt.En annan sak är att du skulle överraska o glädja din man om du höll ett tal för honom. Om det känns jobbigt kan du be toastmaster om att hålla det redan till förrätten.Det är en fin gest när brudparet håller tal till varandra men det funger ar förståss fint ändå.
  • Mrs Robin Hood
    Äldre 15 Aug 11:12
    #18

    Vi höll inget tal själva utan precis som några skrivit innan tackade vi gästerna när de gick hem. Sen får ju alla tackkort också så jag tycker inte du ska tvinga dig till att hålla ett tal om det inte känns bra. Som du säger kommer oron förta en del av glädjen. På ett bröllop idag behöver man ju inte följa alla regler så mitt tips är att ni gör precis så som ni vill ha det. Lycka till!

Svar på tråden Förväntas vi som brudpar hålla tal?