• IdaÄls­karLen­nart
    Äldre 15 Aug 05:46
    5285 visningar
    33 svar
    33
    5285

    gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?

    En tanke slog mig precis.
    vigsel heter det när hetrosexuella gifter sig.
    partnerskap när homosexuella gifter sig.
    men av vilken anledning?

    det är väl samma sak att vara gift två män som en man och en kvinna. Det har samma betydelse för människorna i fråga och man älskar varandra på precis samma sätt. varför i hela friden ska det heta olika. precis som att det är mindre värt eller har en mindre betydelse att inleda ett äktenskap som homosexuell?.

    samma sak när man pratar om att homosexuella ska eller inte ska få gifta sig i kyrka. Det är väl klart dom ska få göra det. För mig är det en självklarhet. Att gifta sig handlar om att lova varandra evig kärlek och det är väl inte fel att lova någon det även om detär till en av samma sort? Att man som homosexuell ska behöva stå lite utanför tycker jag är fel.

    Det är en självklarhet att dom ska kunna adoptera också. Dom kommer med all säkerhet ge samma kärlek till sitt barn trotts att dom är två mammor eller två pappor. barnet kan få andra erfarenheter och bättre syn på jämnlikhet. Det finns för och nackdelar.. men det gör det med allt.

    Jag har tänkt på en sak till.
    Folk säger (för det mesta kristna säger..) att gud skapade var och en människa som han ville ha dom. Men om gud skapade varje människa och formade varje möänniska som han ville ha dom .. varför finns de mördare, våldtecksmöän och andra ifioter .. och om det enligt det kristna är fel att vara homosexuell så är de ju lite dubbel moral då man andra sekunden påstår att gud skapade oss till det vi är .. då har ju gud begått ett fel?

    kanske är jag barnslig nu .. men jag tänker på sånt ibland ..

  • Svar på tråden gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?
  • Dsy04
    Äldre 15 Aug 05:56
    #1

    håller med dig om omosexualitet och partnerskap, tycker att det är fel att det heter olika.och kärlek är kärlek
    It matters not, Who you love, Where you love, Why you love, When you love, or how you love, It matters only that you love (jhon lennon)

    sen punkt 2 gud skapade människan ja! men han gav oss allt frihet att välja vägar i livet, du själv väljer om du tar den goda vägen eller om du tar en väg som du vet är fel...och hur vet du att det är fel eller rätt?, genom att vi har samvetet.

  • IdaÄls­karLen­nart
    Äldre 15 Aug 05:59
    #2

    ja, men jag tycker väl inte det är fel att vara homosexuell.. varför tycker man det ska vara så fel att gifta sig i kyrkan då?
    kristna tycker sällan det är "fel" att vara homosexuell men dom anser att det är ett direkt kränkade moment att låta dem gifta sig i kyrka ! ? dubbel moral och fel tycker jag.. homosexuella ska väl inte ha dåligt samvete för att dom gör ett fel enligt den kristna tron !


    Dsy04 skrev 2008-08-15 05:56:20 följande:
    håller med dig om omosexualitet och partnerskap, tycker att det är fel att det heter olika.och kärlek är kärlekIt matters not, Who you love, Where you love, Why you love, When you love, or how you love, It matters only that you love (jhon lennon)sen punkt 2 gud skapade människan ja! men han gav oss allt frihet att välja vägar i livet, du själv väljer om du tar den goda vägen eller om du tar en väg som du vet är fel...och hur vet du att det är fel eller rätt?, genom att vi har samvetet.
  • IdaÄls­karLen­nart
    Äldre 15 Aug 05:59
    #3

    kristendom är så fruktansvärt klokt och lärorikt ibland, men så fruktansvärt korkat ochvrickat på samma gång !

  • Dsy04
    Äldre 15 Aug 06:21
    #4

    ja, klart att det är dubbel moral!
    detta är nåt som kommer att ta lång tid innan de ändrar syn , för kristendomen är stark och har alltid funnit och än idag styr det t o m politisk...ex latinoamerika..de har alltid styr de har alltid haft de som följer de o så...

    ska lägga mig o sova en stund hehe fick sömnen tillbaka hehe

  • IdaÄls­karLen­nart
    Äldre 15 Aug 06:34
    #5

    alla kristna säger att "gud älskar ALLA" då är de ju värkliogen fel att inte tillåte äktenkap mellan vissa männisskor i guds hus ..

  • Daa
    Äldre 15 Aug 06:52
    #6

    Fast det är Sveriges rikes lag som inte tillåter samkönade äktenskap än. Det är ju det som riksdagen ska besluta om. Kyrkan kan inte viga par som enligt lag inte får vigas.

    Vad kyrkan sedan beslutar om efter riksdagens beslut återstår att se.

  • IdaÄls­karLen­nart
    Äldre 15 Aug 06:53
    #7

    ja, men de flesta kristna anser att det är kränkade att viga och ta in homosexuella i guds hus !


    Daa skrev 2008-08-15 06:52:25 följande:
    Fast det är Sveriges rikes lag som inte tillåter samkönade äktenskap än. Det är ju det som riksdagen ska besluta om. Kyrkan kan inte viga par som enligt lag inte får vigas. Vad kyrkan sedan beslutar om efter riksdagens beslut återstår att se.
  • Daa
    Äldre 15 Aug 06:54
    #8

    "de flesta"? Varifrån kommer det? Tycker mer det verkar som fifty-fifty.

  • IdaÄls­karLen­nart
    Äldre 15 Aug 07:01
    #9

    jag pratade med en präst om detta för nån vecka sen .. han söger att de flesta inte tycker det är acceptabelt med homosexuella vigslar i kyrka. han tycker dock att de borde få göras .. men han vet inte om de kommer kunna genomföras då de flesta inte vill det av dom som medvärkar i kyrkans församling ! =/


    Daa skrev 2008-08-15 06:54:47 följande:
    "de flesta"? Varifrån kommer det? Tycker mer det verkar som fifty-fifty.
  • didis
    Äldre 15 Aug 07:29
    #10

    Eftersom kyrkan är skild från staten nuförtiden är det upp till medlemmarna i varje samfund/kyrka att besluta om huruvida homosexuella skall få ingå partnerskap där eller inte.

    Det enda rimliga sättet borde vara, som i delar av övriga Europa, att själva vigseln är borgerlig och att den som vill får välsigna sig i kyrkan efteråt.

    Adoption är aldrig en rättighet! Alla personer kan prövas som adoptivföräldrar (till o med Jackie Arklöv) men det finns många faktorer som kan tala emot adoption. Exempelvis hög ålder, svagt socialt nätverk, kriminalitet, sjukdomar eller om man är ensamstående eller homosexuell.

    Dessa hinder kan kompenseras med andra postiva faktorer när man gör prövningen. Det kvinnliga homosexuella par som har stark socialt stöd och kan visa på att de har män i familjens närhet har definitivt större chans att godkännas än ett heterosexuellt par som är 60 år, har haft varsinn hjärtinfarkt och där pappan är dömd för sexuellt ofredande mot barn...

Svar på tråden gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?